Monday, April 18, 2011

MCA/GERAKAN MUKA TAK TAU MALU

Keputusan PRN Sarawak boleh dijadikan ukuran terbaik oleh PM DS Najib dalam mengatur langkah sebagai persiapan memenangi PRU 13 dengan majoriti 2/3.

Ramai berpandangan, adalah satu kesilapan besar jika Najib masih lagi mengharapkan masyarakat cina akan kembali mengundi BN pada PRU 13 akan datang. Harapan dan keyakinan ini adalah suatu yang sia-sia jika dilihat dari trend pengundian kaum cina melalui siri-siri pilihan raya kecil hinggalah kepada PRN Sarawak yang baru berlangsung.

Hampir mustahil kaum cina akan kembali kepada BN dalam masa terdekat ini!

Pendekatan dengan cara memenuhi segala tuntutan dan desakan kaum cina sewaktu PRK mahu pun PRN yang diamalkan oleh BN telah terbukti gagal menarik sokongan mereka. Sistem ‘barter trade’, iaitu memenuhi segala tuntutan mereka dengan harapan mereka akan mengundi BN bukanlah ‘ubat atau rawatan’ pemulihan berkesan untuk mereka kembali kepada BN. Kaedah dan rawatan sebegini hanya akan menyebabkan mereka bertambah ‘immune’ dan tiada rasa bersalah menipu sesiapa.

Kaum cina hakikatnya tidak peduli siapa yang memerintah. Apa yang mereka peduli ialah matlamat kepentingan kaum mereka dapat dicapai. Proses pilihan raya bagi mereka hanyalah salah satu platform tawar-menawar dalam mereka memenuhi agenda dan kepentingan kaum mereka.

Kaum cina amat sedar bahawa mereka tidak mungkin boleh mengambil-alih kepimpinan negara ini melalui pilihanraya. DAP juga amat arif tentang realiti ini. Komposisi mereka dalam masyarakat berbilang kaum yang ada tidak memungkinkan mereka diterima menjadi tulang belakang atau menjadi Perdana Menteri kepada sesebuah kerajaan, walau parti mana pun yang akan memerintah.

Kaum cina adalah suatu kaum yang amat ‘opportunist’ dan ‘calculative’ dalam setiap tindakan mereka. Kaum ini tidak akan ‘closed deal’ jika tawar-menawar itu tidak mendatangkan keuntungan kepada mereka. Jika sifat semula jadi orang Melayu adalah ‘sifat tolak-ansur’ , sifat semula jadi mereka adalah ‘opportunistic’.

Sifat semula jadi kaum Melayu amat berlawanan sekali dengan sifat semula jadi kaum cina.

Kaum cina sudah begitu arif dengan sifat orang Melayu. Mereka akan mengambil setiap peluang dan kesempatan terhadap sifat tolak ansur orang Melayu ini sebagai satu ‘opportunity’ bagi mereka.

Sifat toleransi Melayu ini akhirnya telah menyebabkan orang Melayu sentiasa berada di pihak yang ‘kerugian’. Tidak wujud lagi ‘win-win situation’ dalam hubungan antara Melayu dan cina sejak PRU 12. Toleransi bukan ‘bertepuk sebelah tangan’. Toleransi hanya boleh dikatakan toleransi jika wujud komitmen antara dua pihak. Jika satu pihak saja yang bertoleransi itu maknanya ‘mengalah’ dan ia bukan toleransi.

Kita yakin PM Najib amat arif dengan permainan kaum cina ini. Kita tidak perlu mengajar PM dalam hal ini.

Apa yang kita bimbang ialah sejauh mana ‘political will’ dan keberanian yang ada di dalam diri PM Najib untuk menerima realiti politik baru yang dianuti oleh kaum cina hari ini.

Zaman di mana MCA atau Gerakan menumpang ‘ibu susuan’ untuk menyambung hidup di kawasan majoriti Melayu sepatutnya sudah berakhir. Zaman bergantung pada tongkat yang dimiliki oleh orang Melayu buat pemimpin-pemimpin besar MCA/Gerakan menyambung nyawa politik sudah ketinggalan zaman. MCA perlu menjadikan kawasan majoriti cina sebagai ‘fixed deposit’ mereka sebagai mana UMNO dan PBB telah menjadikan kawsan Melayu dan bumiputera sebagai ‘fixed deposit’.

MCA/Gerakan tidak boleh lagi mengambil fixed deposit UMNO dan dipindahkan ke dalam akaun mereka untuk mereka terus berkongsi kuasa di dalam kerajaan Barisan Nasional. Sepatutnya masing-masing rakan komponen harus mempunyai fixed deposit masing-masing dan gabungan fixed deposit inilah seharusnya memberi nilai kepada kekuatan BN secara keseluruhannya.

Selaku jaguh perjuangan meritokrasi total, MCA/Gerakan harus berani bersaing secara meritokrasi dalam sistem demokrasi berparlimen di negara ini. MCA/Gerakan harus berani berdepan dan bersaing secara terbuka dengan DAP di setiap kawasan majoriti cina. Jika mereka mahu lebih ‘participation’ di dalam kerajaan, mereka perlu buktikan mereka diterima oleh masyarakat cina di kawasan yang di dominasi oleh kaum cina terlebih dahulu. Mereka tidak boleh lagi bergantung pada ihsan belas kaum lain untuk menjadi ahli Parlimen atau ADUN dengan menagih kerusi yang di dominasi oleh kaum lain.

MCA/Gerakan harus mengamalkan prinsip meritokrasi dalam segenap lapangan. Jika dalam ekonomi dan pendidikan, mereka begitu tegas supaya kerajaan menerima pakai prinsip ini, maka mengapa tidak mereka menerima pakai prinsip ini di dalam sistem demokrasi dan kuasa? Selalunya seorang yang opportunist tidak dapat mengelak dari menganut fahaman ‘double standard’. Pimpinan Najib seharusnya tidak boleh membenarkan sama sekali sifat ini wujud dalam BN.

Bila sampai ke mata ‘dipicingkan’, bila sampai ke perut dikempiskan’. Inilah sifat kiasu MCA/Gerakan yang sukar dihapuskan.

PM Najib harus ada keberanian untuk mengubah kelaziman yang sudah tidak relevan ini. Berikan MCA/Gerakan tugas, amanah dan tanggungjawab untuk mengembalikan sokongan kaum cina kepada BN melalui sumber yang mereka ada. Terdapat lebih 45 kawasan parlimen yang mempunyai majoriti cina di negara ini. Beri tanggungjawab ini kepada MCA/Gerakan.

Jika mereka gagal mereka harus menerima kesan dan akibatnya, iaitu kemungkinan berlaku pengurangan ‘participation’ kaum cina di dalam kerajaan jika mereka gagal memenangi kawasan-kawasan yang diberi tanggungjawab.

Kemampuan, kebolehan kepimpinan dan penerimaan majoriti rakyat adalah kriteria penting ke arah pelaksanaan sistem meritokrasi total di dalam BN hari ini.

MCA/Gerakan harus menjuarai penyuburan budaya meritokrasi dalam BN kali ini!

9 comments:

  1. aku betul2 setuju...jom kita tgk, aku akan undi umno tapi takkan undi calon BN yang lain...calon BN lain ni semua memantat pukimak ja

    ReplyDelete
  2. memang betul pun..najib dnan umno kena bertegas dalam pembahagian kerusi PRU 13..jangan manjakan sangat Cina. cukup-cukupla sokong sekolah Cina tu Najib ooiii

    ReplyDelete
  3. Peminpin melayu mamang dungu dah cakap cina tak sokong Bn tapi dok bagi depa jawatan jawatan termasok dalam perkhidman Awam. Orang melayu pun dah meluat peminpin umno.

    ReplyDelete
  4. Yes!!!!!!!!!!!!!BIAR DIA RASA....SURUH DIA KERJA KUAT UNTUK SURVIVAL BANGSA DIA.MEREKA NI DAH TAK SEDAR DIRI.

    ReplyDelete
  5. TOK NAJIB KENA TEGAS DAN BERANI MEMBUAT KEPUTUSAN YANG DAPAT MENILAI KESETIAAN KAUM CINA DI MALAYSIA SEBELUM DI LAYAN MEREKA SAMA RATA SEPERTI YANG DITUNTUT OLEH KAUM CINA. SEGALA TUNTUTAN CINA DI SIBU, MIRI DAN BINTULU DIGANTUNG DULU ATAU TARIK BALEK JANJI2 BN TERHADAP MEREKA. TUMPUKAN PEMBANGUNAN EKONOMI DAN PERUMAHAN UNTUK KAUM MELAYU DAN BUMIPUTRA. TAK PAYAH DIBANGUNKAN BANDAR2 BESAR YANG KALAH SEBAB KAUM CINA BOLEH MINTA PADA DAP MEMBANTU MEREKA. BAGI MCA/GERAKAN/SUPP DAH TAK RELEVAN LAGI DUDUK DALAM BN KERANA TAK MEMBANTU BN. DIA ORANG BOLEH BERAMBUS DAN TAK PAYAH ADA WAKIL ATAU SUARA CINA DALAM BN, KABINET, DAN PARLIMEN...KALAU HANYA MENGHABISKAN BERAS AJE. MCA/GERAKAN DAN SUPP TIDAK LAGI DUDUK SAMA RENDAH DAN BERDIRI SAMA TINGGI DENGAN SEKUTU BN YANG LAIN. DIA ORANG DAH HILANG 'BARGAINING POWER AND EQUAL FOOTING' UNTUK NAK BUAT DEMAND. TARING SUDAH HILANG SUARA SUDAH TAK ADA LAGI DALAM KABINET SARAWAK JADI DAP YOU BETTER SHUT UP.

    ReplyDelete
  6. Haaaa. TAU PUN... Pujuk la lagi cina tu, pujuk.. Royak ke PM tu supaya abaikan melayu, beri dan tatang cina sepenohnya... hahaha

    Sam PPuteh

    ReplyDelete
  7. aku setuju sangat cadangan nih... bagi KPI kat diaorang, kalu tidak kenikmatan yang mereka kecapi selama nih ditarik balik... biar cina fikir sendiri lar... sekolah cina, tanah, cukai perniagaan dijadikan sasaran...

    ReplyDelete
  8. 1Melayu 1Bumiputera kita sama2 laungkan...

    ReplyDelete
  9. Bangsa Melayu wajib ada sifat baharu dalam diri masing=masing,iaitu berani dan yakin berkata yang kita adalah bangsa yang lebih baik dari cina yang bangsat ini.Kalau ada Melayu yang masih mengatakan cina lebih baik,maka sudah sampai masanya angin perubahan minda menolak pemikiran sedemikian,lebih tepat lagi,kita bunuh pemikiran sedemikian daripada berkembang.Setiap hari apabila kita mengadap cermin,renunglah wajah dan tanyalah diri kenapa aku kuat berdengki dengan bangsaku sendiri.Berkata benarlah,YA aku punya hasad.....bagaimana aku hendak buang sifat ini yang hanya merugikan bangsaku.Lihatlah wajah-wajah comel anak-anak kecil Melayu,renungkanlah wajah mereka.....fikir dan fikirkan.

    ReplyDelete