Monday, November 10, 2008

EKSPERIMEN ARTIKEL MENGOBAMAKAN PEMIKIRAN RAKYAT BERJAYA BUKTIKAN MEREKA RASIS...

Baru sekarang kepal nasi dapat cungkil hati orang yang selalu kata dia tidak rasis dan dia adalah keturunan Malaysian tulin. Artikel terakhir kepal nasi hanyalah satu eksperimen yang ditulis untuk mengenal pasti mereka-mereka yang bersifat rasis tapi berselindung di sebalik konsep ‘equal right dan openness’ untuk mencapai agenda perkauman. Confirm…! Merekalah sebenarnya rasis. Boleh disahkan melalui komen-komen yang bersifat emotional, extremist dan ‘real greedy & shrewd personality’ .

Gelaran ‘the malay pig’ yang diberi membayangkan pada umum seolah-olahnya babi adalah sejenis haiwan yang hina dan menjijikkan. Tapi researcher kata…

'The secret agency study also finds that Muslims are more violent, lazy, cunning and barbaric due to the lack of pork in their meal and the wrong doctrine'.

Jika makanan tu suatu makanan yang mulia dan suci kenapa pula dijadikan bahasa rujukan yang membayangkan sesuatu yang hina?

Itu sebab kita tidak boleh berhujah dengan emosi dan berjiwa rasis. Berhujah mesti berdasarkan fakta yang realistik. Maksudnya mesti berpijak di bumi nyata.

Jika benar-benar mengaku Malaysian, boleh atau tidak untuk bersifat seperti cina Singapura yang sanggup mengakui sistem pendidikan kebangsaan mereka dan tidak wujud pun sekolah jenis kebangsaan cina atau tamil di sana? Cina Indonesia lebih bersedia menerima konsep kebangsaan dan tidak terikut-ikut dengan cina Malaysia yang asyik memperjuangkan sekolah jenis kebangsaan dan terlalu bangga dengan ‘mother tounge’. Nampak sangat pemikiran cina Indonesia dan cina Singapura lebih terbuka pemikirannya dari Cina Malaysia! Tidak hairan kepada kita Singapura lebih maju dari negara kita kerana mereka lebih terbuka dan lebih global pemikirannya berbanding dengan rakyat Malaysia termasuk Cina, India, melayu dan lain-lainlah..!

Kenapa sabitkan setiap kelemahan negara dengan ‘the malay pig’? Kita tahu hanya kaum yahudi saja yang terlalu taksub dan bangga dengan keupayaan kaum mereka. Kita tidak sangka di Malaysia juga wujud ‘jew syndrome’.

Komen Vesewe seperti di bawah ini boleh dirujuk sebagai panduan dan nasihat kepada diri yang menuduh….

Most of the malay pig in Malaysia cannot think clearly, their mind and thinking are clouded by such things as comfort zone, frog-in-a-well syndrome, ignorance, racial pride, stubbornness, etc.

Secara keseluruhannya, jurublog tidak mahu respons keterlaluan terhadap komen yang diberikan. Pembaca boleh menilai kredibiliti hujah-hujah yang diberikan dengan syarat pembaca mesti rasional, realistik, benar-benar berfikiran Malaysian, mengakui dan bersetuju dengan fakta sejarah yang sebenar dan tidak terbawa-bawa dengan sentimen puteri gunung ledang.

Untuk peringatan kepada mereka yang sengaja membutakan hati dan mata tentang fakta sejarah…

“Tanpa British dan Belanda, melayu archipalego yang meliputi Tanah Melayu, Indonesia, Philiphina, Singapura, Borneo dan kawasan sekitarnya adalah merupakan kerajaan rumpun melayu raya sebagai sebuah negara. Perpindahan dari tanah besar Sumatera ke Semenanjung Tanah Melayu ketika itu samalah seperti berpindah dari Negeri Sembilan ke Kuala Lumpur ketika ini. Perpindahan itu tidak menjejaskan langsung status ketuanan dan kewarganegaraan kerana mereka hanya berpindah di dalam kepulauan melayu nusantara yang sama”.

“British dan Belandalah yang telah membina sempadan dan memecahkan kerajaan melayu raya seperti yang wujud pada hari ini sehingga terpisahnya Tanah Melayu dan Indonesia sebagai sebuah kerajaan yang berasingan seperti mana terpisahnya Tanah Besar China, Hong Kong dan Taiwan”.

“Orang Asli wujud di Tanah Melayu dan juga di seluruh kepulauan Indonesia sebagai mana wujudnyanya rumpun bangsa melayu di seluruh nusantara kerana mereka juga sebahagian dari rumpun melayu. Jika Aston atau Vesewe tidak mahu mengiktiraf keaslian apa yang dikatakan ‘the Malay Pig’ di Malaysia, bagaimana pula status ‘the Malay Pig yang ada di Indonesia? Jika mereka bukan penduduk asli Indonesia, dari mana pula mereka datang?” Jika Vesewe dan Aston kata ‘the malay pig’ di Malaysia bukan penduduk asal, samalah ertinya anda mengatakan ‘the malay pig’ di Indonesia sebagai pendatang!

Selebihnya, jurublog tidak mahu komen lanjut….Fikirlah sendiri..Jurublog tidak mengharapkan anda akan bersetuju dengan apa yang ditulis…

2 comments:

  1. Bagaimana kaum Cina? Apakah mereka mau mengatakan Tanah Besar China dari mana mereka berasal itu, terangkum sekali Indonesia, Singapura dan Tanah Semananjung Kera itu?
    India bagus kerana mereka mengakui mereka bukanlah bumiputera di Malaysia ini.

    ReplyDelete
  2. Orang melayu lembut sangat dengan permintaan kaum lain. sekarang ni dah nak pijak kepala pulak. sektor ekonomi yang dikuasai oleh kaum cina sedikit pun tak disentuk oleh kaum lain di malaysia. kemapa kaum cina nak sentuh hak melayu.

    Bagaimana kalau orang melayu kempen tak beli barang di kedai cina, tak keja kilang cina, jangan jual hasil bumi dan pertanian kepada orang cina.

    Ini tidak adil kepada orang cina kerana mereka juga rakyat malaysia. mereka juga ada hak di bumi ini. tapi jangan lah melampau. duduk orang tak kacau, jangan cuit orang pulak.

    Orang cina nak apa sebenarnya... kekayaan dah dapat (memang orang cina yang kaya pun) ... kebebasan dah dapat (tak dapun orang nak halang nak raya ka nak sembahyang ka, bebas)... keadilan dah dapat (mahkamah tak pilih kasih orang melayu ka cina ka india ka, salah mesti kena)... kuasa dah dapat (ya lah..orang cina di beri hak untuk mengundi bagi menentukan)...

    Orang cina bernasib baik kerana dasar dan perlembangaan Malaysia juga melindungi orang cina walaupun orang cina ini berasal dari tanah besar China.

    Orang Cina di malaysia di beri hak lebih awal dari orang Negro di Amerika. Kebebasan Negro di Amerika di beri sekitar 60an dan sekarang ini masih ada tempat di amerika berbunyi " Not for Negro". Tepi di Malaysia ada juga ayat seperti "Prefer Chinese Only" dan kerajaan tidak menghalang ini terjadi... Rujuk STAR atau jobstreet..

    ReplyDelete