Friday, November 18, 2011

BILA SALLEH LANTIK KJ JAGA PORTFOLIO PELABURAN NFC?

Barulah DS Salleh NFC berbunyi. Itu pun bila TPM TS Muhyiddin dah suruh jawab.
Kalau tak tu tak nak jawab jugak. Terkial-kiallah menteri dan orang politik tolong jawab bagi pihak penerima softloan kerajaan. 

Khairi Ketua Pemuda UMNO pun terpaksa lantik diri dia jadi investment manager NFC. Buat analisa pelaburan bagi pihak NFC kenapa NFC melabur dalam property.

Patutnya awal-awal lagi bila lapuran audit menunjukkan ada kelemahan dalam projek NFC, kerajaan dah suruh NFC jawab kenapa, di mana dan bagaimana status softloan RM250 juta ini digunakan.

Patut DS Salleh awal-awal dah bagi tau, ini bukan geran! Ini pinjaman! Saya selaku penjamin kepada NFC yang menerima pinjaman ini bertanggungjawab 100% ke atas sebarang transaksi samada ianya mengikut progres atau prosedur atau pun tidak!

Awak tu, kerajaan dah bagi softloan macam tu punya besar, tak ada manusia se istimewa awak yang dapat loan, tanah dan segala-galanya untuk projek lembu fidlot tapi bila timbul isu awak nak menyorok balik belakang kerajaan dan suruh pemimpin kerajaan berjawab dengan pmbangkang?
Dah la projek awak tu kira dekat-dekat nak gagal. Duit loan yang awak dapat tu pulak melebihi bayaran mengikut progres. Ikut lapuran audit, projek awak baru 41%. Kira mudahnya patut awak hanya berhak tuntut progress 41% dari jumlah RM250 juta! Baru dalam RM100 juta! Macam mana kamu boleh dapat sampai RM181 juta?

Kalau den anak Felda Gomeh yang lulus SPM gred 3 pun, dapat duit lebihan 80 juta pun tau nak labur duit tu kek mano!

Den boleh labur beli kondominium, den boleh labur beli helikopter untuk penumpang ulang-alik kerja di Seremban dan tinggal di Gemas. Boleh labur dalam apa saja yang dikira boleh memdatangkan keuntungan! 

TAPI itu bukan isunya! Isunya duit lebih tu datang dari mana? Kenapa dan apa masalah projek fidlot ni tak lancar? Pasal tanah dah dapat 5000 ekar. Pasal pusat sembelihan? Tu duit lebih 80 juta apasal tak buat pusat sembelihan?

Nak tunggu lembu Ostolia lambat sangat beranak ke? Jadi sementara lembu baka di Ostolia beranak labur duit yang belum guna dalam property dulu? Macam tu?

Jadi apa masalahnya yang tersangkut sampai duit berlebih-lebih sampai tak dapat nak belanja?

Semua soalan ni bukan orang politik atau menteri yang kena jawab. Menteri kena jawab bab kenapa projek fidlot diluluskan kabinet. Itu saja!

Yang lain-lain kamu kena jawab Salleh! Jawab cepat! Jangan pasal kamu nak tak nak jawab, kerajaan dan UMNO yang dapat bahana! 

Kamu dapat zaman Pak Lah. Macam mana Najib nak jawab soal kenapa amaun 250 juta dan projek ini diluluskan?

KJ pun sama. Pandai-pandai nak jaga portfolio pelaburan NFC. Orang tak lantik pun. Taado kojo cari kojo. Buek pandai menureh eh taado!

1 comment: