Wednesday, October 21, 2009

RASUK : FILEM ATAU BETUL-BETUL...?

Ramai juga kalangan pencinta Islam melalui wahana politik yang menyanggah pandangan saya. Walau bagaimana pun saya boleh terima sebab hujahnya ada dan agak rasional.

Saya sering mengulang-ulang rangkap hujahan kerana mungkin dengan cara itu akan dapat memberi kefahaman apa sebenarnya yang saya maksudkan.

Islam ‘sabit-sabitan’ samalah seperti suatu ‘corporate exercise’ yang tidak normal sebagaimana pengambil-alihan syarikat besar oleh syarikat kecil seperti yang dilakukan oleh ECM Libra.

Kenapa syarikat kecil dibolehkan mengambil syarikat besar? Bukankah itu bererti menghina dan merendah-rendahkan martabat syarikat besar?

Mensabitkan Islam yang suci di dalam politik demokrasi yang kotor adalah suatu penghinaan terhadap agama Allah.

Ia juga samalah seperti mengambil wuduk yang suci tapi menggunakan air mustaqmal.

Kenapa kita tidak dapat mengeluarkan pemikiran agama dari kepompong politik kotor seolah-olah perkembangan Islam itu tersangat bergantung kepada sebuah medium politik untuk membolehkan ianya diamalkan?

Bukankah pemikiran dan keyakinan yang sebegini boleh membawa kepada terjejasnya akidah?

Apakah Islam melalui kaedah yang dibawa nabi saw ini begitu ketinggalan zaman dan tidak mempunyai caranya tersendiri sehingga terpaksa mengikut kaedah atau kerangka politik demokrasi kotor yang diilhamkan oleh para kapitalis dan yahudi?

Apakah layak para pengkritik yang mengaku mereka berserta dengan parti mereka mempraktikkan Islam hanya disebabkan sebahagian dari undang-undang agama dimasukkan di dalam perlembagaan parti?

Jika itu sudah cukup, maka lebih baiklah kita menggunakan keluhuran perlembagaan al quran dan hadis secara terus tanpa perlu menapisnya ke dalam sebuah perlembagaan yang dinamakan perlembagaan parti?


Selepas alquran dan hadis, ikutan umat adalah melalui mazhab yang empat. Selepas dari itu barulah wujud pelbagai aliran seprti tarikat, tasauf dll. Amalan Islam itu semakin merosot kepada tumbuhnya pelbagai gerakan dan jemaah yang sudah terikut-ikut dengan gerakan ala yahudi dan kristian melalui para mujadid-mujadid yang kita sendiri pun musyhkil kemujadidannya. Kononnya kerangka gerakan misionry dan lain gerakan kristian lebih menepati zaman dan lebih diterima.

Pemahaman yang sebegini menyebabkan kaedah yang mirip kepada cara nabi secara beransur-ansur telah ditinggalkan, walaupun mereka masih mengiktiraf nabi saw adalah ikutan mereka.

Adakah hanya disebabkan dalam syarahan para pemimpin mereka yang diselang-selikan dengan hujah-hujah berupa alquran dan hadis sudah cukup untuk menggambarkan bahawa mereka sudah beramal Islami?

Bukankah yang membezakan antara iman dan kufur itu adalah iman dan amalnya?

Apakah ajaran agama yang diselang-selikan dengan maki-hamun dan memperlekeh-lekehkan amalan orang lain tidak Islamik sepertimana mereka, adalah sebahagian dari ajaran Islam?

Apa yang menyebabkan mereka mengaku mereka lebih hebat dari orang lain dari segi amalan agama?

Selagi kepompong pemikiran yang bersalut politik kepartian masih menjadi asas kepada penilaian dalam amal islami selagi itulah kefahaman Islam sebenar seperti yang dikehendaki Allah dan rasulnya akan tersasar jauh.

Saya tidak mengatakan UMNO lebih Islamik dari PAS. Belum ada lagi tercatat dalam posting saya yang mengatakan UMNO lebih Islam dari PAS. Tapi saya juga tidak mengiktiraf PAS itu lebih Islam dari UMNO.

Islam yang dinilai dari pentas pemikiran politik adalah ciptaan pemikiran sewaktu nilai agama berada di akhir zaman yang begitu rendah tarafnya berbanding dengan pemikiran Islam di awal zaman.

Janganlah siapa-siapa di antara mereka-mereka ini mengaku mereka lebih baik dari Islam zaman awal dan Islam zaman pertengahan.

Kalau mengaku lebih baik dari orang lain yang sezaman dengannya pun sudah dikira perasan masuk syurga, apa lagilah untuk membandingkan mereka dengan Islam awal zaman dan pertengahan.

Janganlah perasan bila mengisi boring ahli sesuatu parti dan pemimpin parti itu lebih banyak mengeluarkan ayat quran dan hadis, lantas terus mengaku mereka lebih Islam. Mereka lebih diredhai tuhan. Mereka lebih terjamin masa depannya di akhirat.

Pemikiran sebegini juga adalah sebahagian dari rasukan iblis.

6 comments:

  1. apa yang saudara tulis adalah menepati kpd kebanyakan pndapatan silence majority-pas bukanlah islam ia adalah parti politik serupa juga dgn umno,dap(sahabat pas),grakan pkr,mca,mic dsb

    ReplyDelete
  2. Masalahnya PAS telah berjaya menanam mentaliti ahlinya yang mereka percaya bahawa PAS merupakan satu satunya wadah Agama yang suci murni untuk mendapatkan balasan syurga. Ia amat significan. ahli PAS sanggup meggadaikan nyawa mempertahankan PAS tetapi hilang telur bila diajak mempertahankan ISLAM. Malah mereka lebih taksub untuk beriman dengan kata-kata dari penceramah-penceramah politik PAS dari kalam ALLAH SWT.

    ReplyDelete
  3. Pilihanraya dah habis.

    Sekarang ni isu Laporan Ketua Audit Negara 2008. Berani ulas ka sapa dibelakang semua ni.

    http://www.audit.gov.my/xboer/upload/KENYATAAN_AKHBAR_-_LA_KAN2008.html

    The AG’s report, which was tabled in Parliament on Monday, found elements of misuse of funds, mismanagement of government-linked companies leading to losses as well as poor management of the country’s natural resources.

    Misappropriated funds included paying RM42,320 for a laptop to losses totalling over RM500mil in investments in US-based Columbia Aircraft Manufacturing Corp.

    The report also noted the squandering of natural resources, such as illegally logged timber and misuse of government assets for personal gain.

    ReplyDelete
  4. If malays are so unhappy in this land, they are free to go back to Indonesia, nobody stop them.

    They are laughed at by everyone in this world for being lazy, stupid, useless morons.

    If we want a good country – we must destroy the Umno party first.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum...
    Saudara KK,
    Terus terang saya katakan saudara memang brani dan telus tanpa berselindung disebalik kepartian, saudara juga jelas menulis berdasarkan kefahaman kitab yang saudara baca, saudara terbuka dalam mempertahankan Islam yang suci, namun janganlah terlupa kita di Malaysia hanya memperjuangkan juzu' kecil dalam mempertahankan agama Allah SWT dengan cuba menggunakan Al-Quran dan Hadis Ijma' dan Qias dalam pentas politik yang kabur, kita tidak mengankat senjata,kita hanya berperang mulut, Rasulullah SAW pernah berpesan tentang iman iaitu cegahlah kemungkaran dengan tangan (kekuasaan) jika tidak mampu dengan lisan (kata-kata) dan dengan hati (selemah-lemah iman), disini sahaja kita sudah boleh mengukur dimana kedudukan iman kita sebagai muslim yang benar-benar cintakan Rasulullah SAW atau sebaliknya. Saudara KK, apabila datang seseorang yang datang memberi nasihat atau menyampai kebenaran itu tandanya ada kasih sayang sesama Islam seperti mana yang Allah nukilkan dalam surah Wal Asr, tidakkah itu yang saudara belajar dalam Tabligh dahulu? Hadis menjelaskan Al-Quran terutama dalam hal ibadat dan muamalat. Pada hemat saya, cuba mempertahankan Islam tetapi cuba menidakkan perlunya Umat Islam yang berkuasa menegakkan hukum adalah perbuatan hipokrit lagi munafik, menggunakan insan tidak berupaya dan anak yatim dalam mencari kedudukan dan sedikit ayat al-Quran sangatlah keji dan hina. Kita dituntut untuk mencari redha dan berusaha beramal dengan Ihsan, namun dalam masa yang sama kita tidak yakin dengan pihak yang sentiasa ingin menegakkan hukum Allah SWT, kenapa kita tidak bersama-sama dengan mereka dalam memartabatkan usaha yang murni ini?
    Apakah Ketuanan Melayu lebih penting daripada hukum Allah SWT? Dimanakah semangat jihad orang melayu sekarang seperti yang pernah terjadi ketika peristiwa Natrah? Berbaluikah memperjuangkan bangsa melayu pada masa ramai anak melayu yang semakin ramai lupa diri, murtad, berzina, menjadi penagih dadah, dan seumpamanya? Apakah memeprjuangkan maruah bangsa Melayu lebih penting daripada memperjuangkan maruah Islam? Apakah Islam tidak mampu menaikkan maruah orang Melayu? Allah SWT ciptakan bangsa dengan negaranya sekali, hanya bangsa yahudi sahaja yang tidak bernegara, percayalah bangsa itu hanyalah dunia, yang mana bila kita perjuangkan akhirat dunia akan mengikut sebaliknya bila kita memperjuangkan dunia berlebihan akhirat akan tertinggal jua. Pada hemat saya juga, apabila kita memperjuangkan Islam dalam erti kata yang sebenar, barulah kita tahu erti perjuang sebenar sekalipun tidak mampu menyamai perjuangan Rasulullah SAW dan sahabat baginda, seperkara lagi apabila kita memperjuangkan Islam saya berani jamin orang Melayu tetap akan memerintah negara ini (jika itu yang UMNO mahukan), malah Umat Islam akan lebih dihormati diseluruh dunia.

    Sayang anak ditangan-tangankan,
    Sayang Isteri ditinggal-tinggalkan,
    Sayangkan Islam nyawa dipertaruhkan.

    Wallahu A'lam.

    ReplyDelete
  6. UMNO = Untuk Makan Nasi Orang

    This is a new generation of lazy malays who evolved from their lazy ancestors. Not surprising la! Wait for the next generation of lazy malays on the future with better parasitic economic policies.

    ReplyDelete