Monday, April 26, 2010

JANGAN BERI LAGI MCA & GERAKAN TONGKAT...

Tahniah BN. Rata-rata kawasan yang majoritinya kaum Melayu dan india, BN menang. Kalau kalah pun hanya kekalahan tipis.

Tapi yang masih tidak berubah ialah kawasan majoriti cina. Rata-rata BN kalah, kecuali kawasan yang mempunyai pengundi bercampur.

Setiap kali PRK berlangsung, setiap kali itulah segala bantuan akan diminta oleh masyarakat cina. Permintaan wajib mereka ialah bantuan ke sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Kali ini di Hulu Selangor peruntukan sekolah cina diumumkan sebanyak RM35 juta.

Apabila dibuat program makan besar, mereka akan ramai-ramai keluar dan menunjukkan tanda sokongan. Tapi bila undi dikira, mereka masih tidak menyokong BN.

Mungkin boleh dibuat kesimpulan, PRK adalah peluang dan medan terbaik bagi kaum cina untuk membuli BN. Mohon segala bantuan tapi pangkah pembangkang.

Apakah ini memang adat dan budaya kaum cina?

Atau, apa sebenarnya yang mereka mahukan? Adakah mereka masih tidak mahu menyokong MCA dan Gerakan?

Atau, adakah mereka bersetuju dengan DAP?

Siapakah yang mempunyai pengaruh besar ke atas pengundi cina? MCA & Gerakan atau DAP? Atau adakah NGO kaum cina?

Apakah NGO kaum cina ini lebih rasis dari PERKASA yang mereka tuduh rasis? Kalau perjuangan PERKASA berkiblatkan perlembagaan, ke manakah pula kiblat perjuangan NGO cina ini? Adakah mereka lebih Malaysia dari PERKASA?

Kalau difikirkan semua persoalan-persoalan ini, kita akan mempunyai seribu satu macam alasan untuk kita tidak berpuas hati dengan sikap kaum cina ini. Tapi tak perlulah kita analisa dalam-dalam. Buat penat saja. Sekilas ikan di air, tahu kita sama ada jantan atau betina.

Sekarang pucuk pimpinan BN harus mengubah pendekatan yang masih tetap menemui kegagalan ini.

BN harus memberi tanggungjawab sepenuhnya kepada MCA dan Gerakan untuk mengembalikan sokongan kaum cina kepada BN. Suruh buat dulu, ‘reward’ kemudian. BN perlu berhenti dari melakukan pendekatan ‘reward’ dulu para pemimpin MCA dan Gerakan dengan pelbagai jawatan, dengan harapan kaum cina akan menyokong BN. Pendekatan ini telah terbukti gagal.

Walaupun prestasi MCA dan Gerakan sejak PRU12 sehingga kini, masih ditakuk lama, iaitu ‘insolven’ sokongan kaum cina, tapi komposisi jawatan dalam kabinet dan kerajaan yang diserahkan kepada mereka masih kekal sama, malahan bertambah. Dulu tak ada Menteri PERMUDAH. Sekarang jawatan menteri Permudah dan NKRA diberi pada Koh Tsu Koon.

BN harus fikir hal ini masak-masak.

BN tidak boleh lagi beri kawasan selamat kepada para pemimpin MCA dan Gerakan dengan cara memberi mereka bertanding di kawasan-kawasan yang majoritinya Melayu.

Mereka perlu bertanding di kawasan-kawasan ‘hardcore’ cina. Mereka perlu buktikan bahawa mereka mampu mengembalikan sokongan kaum cina kepada BN. Mereka harus dinilai prestasinya melalui kaedah meritokrasi yang mereka agungkan selama ini. Mereka tidak boleh lagi diberi tongkat dan perlindungan istimewa dengan cara memberi mereka peluang bertanding di kawasan majoriti Melayu.

Tongkat Melayu semua mereka suruh buang jauh-jauh, rupa-rupanya bila Melayu buang tongkat, mereka yang kutip dan pakai.

Tak guna betul… mereka tipu Melayu hidup-hidup!!!

37 comments:

  1. Sallam
    Pengundi cina tidak akan beri undi mereka pada BN sampai bila2...kalah atau menang BN mereka masih untung...

    ReplyDelete
  2. Melayu memang baik, bertolak ansur, bertimbangrasa, amalkan perpaduan...dan yg sewaktu dgnnya. Dah lebih 50 tahun berkompromi dgn depa ni, tapi perangai hipokrit, penting diri, rasis depa tak surut pun.
    Setuju dgn pandangan tuan supaya Melayu UMNO buang tongkat yg diberi kat depa, tapi UMNO ni mana reti benda cam ni. Kononnya kena jaga hati depa, kalau tidak depa gigit...tak sedar yg depa dok gigit lama dah! Sapa yg tak cerdik? Memang pemimpin UMNO ramai yg tak cerdik pun!

    ReplyDelete
  3. Salam 1Malaysia, kegusaran saudara sememangnya ada benar, kerana itulah sya sering berkongsi pandangan dlm perjuangan berpolitik di negara Kaum Cina lah yg paling beruntung. Siapa pun yg menang akan memberi mereka kelebihan.Kalau dipersoalkan maka akan dituduh rasis. Sedangkan itulah kebenaran yg nyata.Sementara memberi peluang kepada pemimpin Tionghua dlm BN mencari jln mendapatkan undi kaum mereka, jgn sekali2 lupakan org2 Melayu bahkn kaum India. Jgn lah nanti kita dilupakan oleh mereka.Bumiputera di Sabah/Sarawak masih tetap bersama BN,berikanlah layanan yg sewajarnya. Saya berasal dr salah sebuah daerah yg masih ketinggalan berbanding dengan sahabat2 kita di Semenanjung. Apabila balik sekali sekala dgn anak2..jalan yg dilalui masih bersalutkn tanah merah...Aki tetap ngan BN walaupun tidak menjadi ahli mana2 parti

    ReplyDelete
  4. Setuju dengan catatan ini. Hidup-hidup Melayu kena tipu, mati-mati Melayu percaya. Orang Cina dah mula kemaruk kuasa. dah rasa nikmat kuasa dengan bantuan Melayu. Kuasa Ekonomi dah lama mereka pegang, kini mahukan kuasa politik pulak.

    Yang je dua tiga kerat pemimpin Melayu bersuara untuk mempertahankan hak Melayu, menjeritlah mereka mengatakan pemimpin itu rasis..rasis..dan rasis termasuklah jika mantan PM TDM bersuara. Muak...dah!!!! Tengok apa akan berlaku di Sibu nanti.

    Jokiden. NSDK.

    ReplyDelete
  5. lemparkan keputusan pilihanraya ini ke,muka mereka, kaum cina penipu

    ReplyDelete
  6. Ya saya bersetuju dengan pandangan saudara. Mati akal memikirkan apa lagi yang pengundi Cina ini tidak puas hati. Sikap talam dua muka, berlakon seolah olah menyokong kerajaan tapi di belakang menolak. Apa lagi yang tak cukup wahai pengundi Cina?

    ReplyDelete
  7. Setuju, biar pemimpin MCA dan Gerakan bertanding di kawasan majoriti Cina, baru mereka buat kerja.

    ReplyDelete
  8. Kami mahu malaysia jdi hak mili kami itu saja...
    mesti angkat DAP jadi kerajaan... lain tak mau
    melayu PAS danPKR mesti jadi middle saja ... kami mau DAP jadi atas sekali melayu PAS dan PKR jadi middle dan melayu bn jadi last wo kei

    ReplyDelete
  9. "I commend the voters of Rasa for turning in a 82.4% support for Zaid Ibrahim."

    Ini yang Lim Kit Siang tulis dalam blog dia takut PM tak jadi bagi RM3 juta.

    Jokiden, NS.

    ReplyDelete
  10. Tahniah kepada pengundi Rasa kerana telah menunjukkan mereka sebenarnya tidak suka diperintah oleh BN wlpn BN meletakkan orang India... selaras tidak mahu rasis.

    ReplyDelete
  11. Salam. Yg saya nampak bodohnya adalah org melayu. di kawasan yg memang majoriti melayu kita tetap mengundi calon bukan melayu. apa nak kata? Jadi unta lebih baik dari jadi melayu

    ReplyDelete
  12. Salam,
    Memang benar,orang cina kini sudah berani dalam cubaan demi cubaan untuk mengugat kedudukan orang Melayu. Ini kerana cubaan desakan dan tuntutan mereka seolah dituruti oleh pemimpin untuk mengambil hati orang cina tetapi diberi betis maka nak paha. Masih tidak berpuashati.

    Mereka mahukan lebih kerana mereka menganggap orang cina berhak untuk dapat hak kerana ekonomi kukuh kerana orang cina. Mereka menganggap kaum melayu tidak layak, tidak bijak malah tiada pemimpin Melayu yang mereka banggakan malah kini mereka membenci dan cubaan nekad supaya PKR menang demi DAP yang bakal menerajui orang cina di Malaysia,orang cina bertopengkan BN semata mata mengabui.

    ReplyDelete
  13. Salam Kamarulzaman Kamdias dan semua,
    PM dan TPM lagi banggang... habis dibuang keistimewaan melayu..
    Melayu bekas peneroka pun bodoh2 .. dapat duit sendiri pun lima puluh ribu je.. selepas 15 tahun ..ditipu
    ikhlas,

    ReplyDelete
  14. Betul, cukuplah org cina menipu kita...kaum rasis yg suka tikam belakang...jewish of the east..tuduh org lain rasis tapi kaum ni rasis numero uno...masalahnya melayu pun bangang (especially from PAS - bukan semuala)jugak..kita ada islam..islam itu menganjurkan bersatu padu, sayang menyayangi antara satu sama lain..bantu membantu sesama kita.. kalau prinsip ni kita pegang jgn harap la cinapek ni nak pijak kepala kita..

    ReplyDelete
  15. Rasanya BN kena take the chinese (these tokong worshippers la...)voters out of the equation ..pecat MCA and Gerakan - masa kempen pun mcm selebet jer..dah lah ada presiden lakon video porno..bodoh betul cinapek ni...moral has always never part of their culture..org tgh memperkasakan BN, depa sebok dok gaduh nak jawatan..lepas tu nak mintak jawatan la, bantu that rasis chinese school la...BN needs to really focus on Malay, Bumiputera, Indian and other voters...take the chinese out of the 1 Malaysia equation...after all..they are chinese first forever and Malaysian last!

    ReplyDelete
  16. memang dasar keturunan imigran ekonomi....PADI...Pendatang Asing Dengan Izin...lebih baik layan indon...

    ReplyDelete
  17. Malayu la bodo pi sokong keling yg kunun anak 1 Malaysia. dah terang2 Melayu jadi calon, pi sokong kap lam ya nga tu buat aper? Bagi la melayu kuasa. 1 Malaysia konon.. kita jer dok sebut menyebuk 1 Malaysia. bangsa lain ada kisah ke?

    Ce jadi cerdik sket org UMNO yg tak reti nak belajar dari sejarah lalu.

    ReplyDelete
  18. TUNGGU NIK AJIS ISLAMKAN LIM KIT SIANG SEKELUARGA DAN SINGH SEKELUARGA...SEBAB DIA LEBIH PERCAYA PERPADUAN DGN DAP DARI UMNO DAN ORG MELAYU ITU SENDIRI...SEMOGA USAHA TUAN GURU AKAN BERJAYA...AMIN

    ReplyDelete
  19. salam,

    mulai sekarang aku akan boikot semua kedai2 cina!!! melayu je yang selalu kena tolak ansur! dah nampak sangat siapa diaorang sebenarnya!!!

    ReplyDelete
  20. betui laa...aku rasa kaum cina ni susah nak dipercayai....
    kita,org melayu kongsi kuasa..bagi jalan org cina jadi calun dlm kawasan majoriti cina,depa buat benda yang sama ka?
    aku dah lama tak percaya kat kaunm nii...

    buy last from kaum cina

    ReplyDelete
  21. Buat baik berpada-pada, sudah2lah kita ni terang2 kena kencing. Tak perlu nak mati akal atau kaji apa lagi yg mereka mahu, bak kata penulis,sekilas ikan di air...dah tau jantan betinannya.

    Kita perkukuhkan perpaduan melayu islam dan jgnlah gula2kan org kita sendiri dgn gula2 yg murah,org lain pula diberikan yg mahal2.

    Berbaik sangka pun jgnlah sampai memakan diri dan generasi akan datang.

    ReplyDelete
  22. Yes, aku suka dengan buy cina last...cari dulu kat orang kita kalau boleh. Mahal sikit pun takpe

    ReplyDelete
  23. Salam,Kalau benda ni berlaku di zaman Tun Mahathir,dah kena sepak dah MCA dan Gerakan dari BN.Kau org lupa ke,arwah Tun Ghaffar pernah diminta jadi Presiden sementara MCA masa krisis MCA dulu.Tak ke hebat Tun Mahathir.Peduli apa Tun,kau duduk luar BN dulu,sehingga kau selesaikan masalah kau baru kau join BN balik,ok?Kat USA,Bill Clinton jatuh sebab DIA TIPU rakyat Amerika kerana menafikan yang dia ada affair dengan Monica Lewinksy.DI Amerika affair tak jadi masalah tapi menipu rakyat dgn menafikan fakta adalah isu intergriti.Di Malaysia,orang cina anggap hero jika dia mengaku ada affair,maknanya ada intergriti.Tapi beb ni Malaysia bukan USA okay,kau ada isu moral,kau ada affair,kau main judi,kau rasuah,kau minum arak (tak kira la UMNO ke PAS ke MCA ke MIC ke PKR ke dll)...kau kena main jauh2..so Soi Lek kau patut main jauh2..

    ReplyDelete
  24. dah lama aku kemmpen kat adik-beradik ngan kawan2...seboleh mungkin, support peniaga melayu...
    realiti sebenar, contoh harga kentang...
    kedai cina A - Rm2.00
    kedai cina B - RM2.50
    tp jgn terkejut
    kedai melayu - Rm1.60
    jauh lebih murah...

    buang mentaliti kita, kedai melayu tak semestinya mahal, kedai cina tak semestinya murah...

    melayu kena kuasai ekonomi, baru la Islam berkembang...

    ReplyDelete
  25. Shusssshhhh! Jangan cakap macam ni! Nanti kita org2 Melayu dituduh RACIST..dan lebih teruk, kita nanti akan dituduh ANTI-SINOITIC!!

    Jangan kutuk CINA, nanti kita dituduh racist dan "anti-sinoitic! Orang CINA MALAYSIA dah setaraf dengan orang YAHUDI..kedua mereka dah jadi the CHOSEN PEOPLE (Bangsa Terpilih)

    Siapa kutuk Yahudi serta merta dituduh RACIST dan ANTI-SEMITIC. ANTI-SINOITIC belum lagi digunakan tp siapa tau tak lama lagi mungkin mereka guna istilah ni. Cina lebih jahat dari Yahudi. Sekurang2nya Yahudi tak tuduh Arab racist hanya kerana Arab tu sebut perkataan "Arab" tapi di Malaysia sebut je perkataan "Melayu", Cina2 ni serta merta tuduh Melayu racist.

    Kita dilarang menganggap diri kita Melayu, kita hanya bangsa Malaysia, tak ada bangsa Melayu. Ideologi pegangan Cina ini selari dgn pegangan PAS yg juga kata Melayu tak wujud atas alasan assobiyah. Sebab tu PAS sayang DAP krn DAP pun tolak assobiyah..

    ReplyDelete
  26. Sisingamangaraja GorgorApril 27, 2010 at 2:39 AM

    Sejak sblum PRU-12 gik haku da tak gi kedai cina da... apalagi nak bli produk2 diorang... tambah2 gik produk singapork... memang da lama boikot...~

    Bagi haku klo nak bli barang atau servis tuh... haku tgk dlu owner kedai/company tuh sape... Malay & Muslim Bumiputera First... klo takde bru la gi non-Malay Malaysian Muslim (sbb mamak nih byk songeh, sbb tuh letak no.2)... pastu bru lah foreigners muslim (Indonesian, Pakistanis... No.3 sbb utamakan GDP Negara kita dlu) & non-muslim Bumiputera... then bru Malaysian Indian...~

    Kedai cina mmg haku tak gi da...~

    ReplyDelete
  27. Mereka amalkan polisi"naik la kapal yg mana pun,asalkan sampai ke destinasi yg sama". Kena naikkan cukai perniagaan ni. Duit tu bg kat org kg & india yg sokong kjaan. Bijak2 cin a, biajk mcm mana la sgt. Kena layan taraf komunis jer kaum mcm tu..

    ReplyDelete
  28. Memang tepat apa yang dikatakan. Sejak dari awal lagi sudah ramai dikalangan orang melayu dan ahli umno terasa bosan serta amat kecewa dgn tindakan kerajaan ds najib yang mengutamakan undi kaum cina dari menjaga hati bangsanya yang terluka. Inilah padahnya bila suka menatang minyak yang penuh kepada kaum yang hanya memikirkan keuntungan semata mata dan penuh dengan tipu muslihat.
    Percayalah!! semua cina adalah sama termasuk juga yang berada dalam selimut BN. Hakikat sebenar kaum cina adalah sama dengan orang melayu di kelantan, Sokong BN tapi undi tidak pangkah BN.
    Harap ds najib sudah terjaga dari lenanya. Kelemahan penguatkuasaan undang2 negara oleh kerajaan ds najib terhadap kebiadaban ahli pembangkang samada melayu atau bukan melayu juga telah melunturkan semangat juang dan keyakinan orang2 melayu terhadap kepimpinan negara. Raja2 melayu, pemimpin melayu dan umno telah dihina. Sekali gus telah membuatkan kaum cina dan parti pembangkang semakin kurang ajar dan mudah sangat memperlekehkan kerajaan ds najib.
    Kekalutan dalam mca juga mungkin dirancang sedemikian rupa supaya parti tersebut kelihatan lemah dan membolehkan pihak pembangkang mengusai pengundi kaum cina. Oleh itu, mca dan gerakan hanyalah sebagai beban serta pendesak tuntutan kaum cina di negara ini. Tidak dinafikan parti tersebut akan menikan umno dari belakang bila tiba masanya kelak.

    ReplyDelete
  29. bangsa cina adalah bangsa yang bijak, mereka mahukan tekanan pada pihak bn supaya manjadi lebih baik,mereka sayangkan bn tetapi mareka tak mahu bn selesa dengan kuasa yang ada

    ReplyDelete
  30. Masaalah yang kita hadapi masa kini salah siapa.Penduduk melayu lebih daripada 50% disemua negeri Semenanjung, tapi ada orang Melayu yang lebih rela diperintah olih Cina.Orang melayu bodoh dapat kuasa Mesjid dan Surau dah puas hati.

    TAK PAYAH PIKIR PANJANG LAH WAHAI ORANG MELAYU. CUKUP LAH BERBALAH SESAMA SENDIRI.

    Barisan Nasional, walau siapa pun bertanding, cina, india atau siapa pun IMAM NYA ORANG MELAYU, ISLAM.

    Pakatan Haram walau Melayu atau Nik Aziz pun bertanding kalau menang IMAM NYA LIM KIT SIANG, BILAL NYA ANWAR IBRAHIM, KHATIB NYA KARPAL SINGH. Mengapa lah bodoh sangat orang melayu, sehingga tak sedar sedang diperkudakan olih DAP.

    Undi orang Melayu dah pecah Tiga, UMNO, PAS dan PKR. Sekarang kaum minoriti jadi kuasa penentu, dan kalau menang mereka lah yang berkuasa. Tengok lah Penang, Selangor dan dulu Perak.

    Bangun lah daripada TIDOR orang Melayu. Cuba lah UMNO dan PAS bersepakat. Kuasa dah tentu ditangan MELAYU. Di semua negeri UMNO dan PAS berkongsi kuasa. Ada negeri MB nya dari PAS dan juga UMNO. EXCO nya bagi bagi-bagi lah.

    Kalau ini bolih dilakukan kaum lain tidak lagi jadi kuasa penentu. Mereka akan patuh dan akur. Jangan lah tunggu sampai dah hilang kuasa, baru nak sadar.

    ReplyDelete
  31. Kalau dibuat kajian sejak PRU 1969 sampai sekarang paten pengundi kiasu ni pasti kita nampak agenda tersembunyi mereka.Kami ada komen dalam blog kami htttp://perkasaampang.blogspot.com/.
    syabas sdra kkamdias kerana berani,tak perlu kita nk berselindung..dah tak larat dah.

    ReplyDelete
  32. Senang cerita... orang Cina kafir tak peduli pun siapa yg memerintah. Mereka nak sokong pembangkang ke, siapa ke, sama saja. Mereka akan terus berniaga. Minta itu dan ini hanya tradisi PRK.

    Bagaimanapun, bagi PRK HS, MCA memang mengharap agar orang cina jangan sokong BN. Jika mahu mereka sokong Kerajaan BN, permintaan mereka mesti ditunaikan. Jadi mereka boleh minta macam2 lagi di masa akan datang.

    Anak2 muda melayu yg kuat sangat sokong PKR sekarang akan sedar bila mereka merempat di negara sendiri. Sama macam Palastin.

    Osane..

    ReplyDelete
  33. these chinese dia pakai serampang dua mata..Gerakan & MCA pressure pihak kerajaan from dlm, these DAP pressure kerajaan dari luar..dua2 dpt benefit...dua puak yg berbeza dari segi berpihak..tapi sama matlamat sama saja dua2 untung...mmg badigol sou'd betul...mmg melayu jugak kena kencing...dan kena pijak..nak bersuara sikit kata rasist.. ni ...these tokong worshippers mmg ultra kiasu betulla..Wahai Melayu semua...bukak la mata, jgn biarkan cinapek ni pijak & kencing kiter lagi!!

    ReplyDelete
  34. Siapa yg KAYAKAN kroni2 UMNO
    Bukan cina ka
    Hampehhhhh duit depa hang kebas

    SEBAB depa lagi pandai dari Melayu & India

    ReplyDelete
  35. Sebelum nak kritik bangsa lain..Kita kena kritik bangsa kita dahulu..Kenapolah busuk sangat hati org UMNO sehingga kini masih berdendam dgn negeri melayu yang dikuasai oleh pembangkang yg juga org Melayu??????.Tepuk dada tanya selera

    ReplyDelete
  36. 'negeri pembangkang yg dikuasai melayu' ..statement paling bodoh pernah dgr...Selangor skrg dikuasai oleh Cina gangster & DAP keparat..Menteri Besar dia Melayu lembu...bodoh..bodoh..habis semua nama2 jln kat sgr nama pemimpin DAP...

    Sila tgk petikan

    Jalan Barat in PJ to be renamed Jalan Dr V. David


    PETALING JAYA: Jalan Barat here will be renamed Jalan Dr V. David on Labour Day on May 1 by Selangor Mentri Besar Tan Sri Datuk Khalid Ibrahim, the Malaysian Trades Union Congress said in a statement on Friday.

    MTUC thanked the Selangor government for recognising Dr David’s contribution to the labour movement.

    Dr David, who died in July 2005 was a unionist and a former opposition DAP politician.

    ReplyDelete
  37. 1Malaysia...Beri aja. Biar Melayu susah, papa kedana asal yang penting Prinsip UMNO berjaya. Kata orang menang sorak kampung tergadai. Bijaknya Melayu

    ReplyDelete