Wednesday, November 11, 2009

PENONTON SERAMBI MEKAH VS PENONTON NEGERI SEKULAR

Apabila bicara tentang negara Islam, maka contoh negara Islam terbaik yang terbayang di kepala kita ialah Madinah Al-Munawarah.

Segala macam macam mak nenek rupa bentuk kehidupan Islam sebenar yang paling diredhai tuhan pernah berlaku di Madinah Al Munawarah.

Di zaman itu, paling lama pun 3 hari, sesiapa saja yang memasuki Kota Madinah pasti akan tertarik dengan Islam dan lantas mereka akan memeluk agama Islam.

Di waktu juga, kehidupan mereka adalah bersaudara dalam erti kata sebenar, di mana setiap individu akan mendahului orang lain melebihi dari kehidupan mereka sendiri.

Di waktu itu juga, masyarakat Madinah hidup dengan aman damai tanpa sesiapa mengatakan diri mereka lebih baik dari orang lain.

Di waktu itu juga, didapati mereka sentiasa menyembunyikan keaiban orang lain.

Di waktu itu juga, penerima sedekah tidak mengetahui siapa yang memberi sedekah kepada mereka kerana si pemberi sedekah menyembunyikan kerja-kerja amal baik mereka dari diketahui oleh orang lain.

Di waktu itu juga, peniaga yang berjual beli melakukan akad dan urusaniaga yang tiada langsung penganiayaan dan penindasan. Mereka sangat-sangat adil tanpa ada pasukan pemantau, melainkan para malaikat.

Di waktu itu mereka bebas meninggalkan gedung tanpa ada apa-apa kecurian dan kehilangan.

Di waktu itu juga, mereka sangat mengasihani pada yang kekurangan dan yang daif hidup.

Mereka sayang menyayangi sehingga mereka lebih sayang kepada saudaranya dari dirinya sendiri.

Di waktu itu juga masjid penuh sepanjang masa khususnya di waktu sembahyang 5 waktu.

Itulah serba sedikit bayangan sebuah negara Islam Madinah Al Munawarah.

Siapa yang ingin mendabik dada untuk mengatakan mereka atau negeri yang di bawah pemerintahan mereka dinaungi Allah kerana telah mengamalkan sebuah kehidupan yang serba serbinya berasaskan Islam?

Surau dan masjid yang diperintah oleh PAS sama saja kosongnya dengan negeri-negeri yang diperintah UMNO.

Kejadian jenayah dan penipuan juga dua kali lima banyaknya.

Jumlah penagih dadah malahan lebih tinggi di negeri yang mengatakan mereka memerintah mengikut lunas Islam.

Kejadian bunuh, rogol, cerai dan buang anak tidak ada bezanya dengan negeri yang dituduh mengamalkan pemerintahan secular.

Malahan negeri di bawah UMNO lebih berdisiplin tinggi berbanding dengan negeri yang kononnya membawa obor Islam.

Penonton negeri pimpinan BN jauh lebih berakhlak dari penonton negeri yang berlandaskan hukum Islam.

Tempat duduk penonton Serambi Mekah banyak yang hangus terbakar kerana nafsu yang tidak terkawal.

Jadi di sini kita nak bertanya, sebenarnya apa dia Negara Islam tu? Siapa yang ada pertanggungjawaban di kehidupan selepas mati? Negeri Islam itukah atau umat yang berada di negeri tersebut?

Walau bagaimana hebat pun ceramah dan promosi tentang sistem dan hukum Islam tapi yang terlebih penting sejauh mana ianya diamalkan oleh individu muslim. Itu yang dituntut oleh agama terhadap umatnya.

Sekarang lihatlah…

Di atas kertas memang Serambi Mekah ‘claim’ mereka memerintah mengikut tuntutan agama. Mereka juga ‘claim’ negeri pimpinan BN pemerintah mereka tolak Islam.

Tapi tengoklah KPI kehidupan kehidupan masyarakat di kedua-dua negeri…

Dua kali lima…silap-silap lagi parah.

Tidakkah akhirnya Islam juga yang jadi mangsa cemuhan gara-gara mengguna label suci Islam untuk sebuah kuasa di dalam sistem ‘toghut’?

8 comments:

  1. sebenarnya yang buat Onar dari Serambi Mekah tu adalah orang BN/UMNO. Puak yang bawak bendera bulan OK jer.. Puak2 Annuar Musa jer yang tak bertammadun..Harap Maklum

    ReplyDelete
  2. Harap lepas ni PAS jgn lagi perasan dan menggunakan 'serambi Mekah' dan tuduh kerajaan lain tidak Islam seperti mereka sebagai gula2 memancing undi. Jijik la cara pancing camni.

    ReplyDelete
  3. Betul tu bang.........

    Saya sangat bersetuju..........

    Nasib baik final tak dibuat kat tempat saya, kalau tak memang dah kena parang 'ilang' diorang nie.

    ReplyDelete
  4. tapi mereka tak bunuh altantuya, kugan atau lim beng hock...mereka cuma excited maklumlah budak2 muda.. terpujinya kerana kesetiaan yang jitu.. ada penonton lain macam tu...? maaflah kebanyakan pemuda negeri lain macam hamba dibumi sendiri...mari tiru kelantan...

    ReplyDelete
  5. Tapi Mansor jangan lupa

    Mereka menyokong Pelixxt.

    ReplyDelete
  6. betol tu...
    mari tiru kelantan...
    main bola kena ada 20000 polis ka FRU ka...
    Yang nak kena bayaq utang FAM tu Anuar musa.. apa la nak heran..
    "terpujinya kerana kesetiaan yang jitu.. " kena 2-0 dah bakar stadium.. kalua 10-0 ingat tak tau la nak jadi apa..
    "mereka cuma excited maklumlah budak2 muda".. tok guru lupa nak ngajor ka adab dan bab kesabaran serta menerima ketentuan Allah...
    ""tapi mereka tak bunuh altantuya, kugan atau lim beng hock...""" sapa yang bunuh...kalua mati pun 3 orang ja..kalau merusuk kat stadium tu brapa orang bleh mati...depa 3 nama tu melayu islam ka, kalau mati kat stadium BJalil malam tu sapa...????
    Dungu betoi la....

    ReplyDelete
  7. Jika engkau orangnya yang membuat angkara di stadium tu, maka pada hari ini bersegeralah engkau merenung ke dalam diri, apakah betul apa yang sedang aku kerjakan ini? Bersama2lah kita bermuhasabah diri..

    ReplyDelete
  8. mmg orang2 yg pergi stadium tu ramai org pas.....org pas ni mmg bodoh pun...xreti bahasa...reti nk buat gedeber bodo dia jer..

    ReplyDelete