Sunday, April 5, 2009

MUFTI PERAK BIDAS ANWAR LAGI...

  1. Memang betul tuhan Maha Mengetahui. Memang betul tuhan tidak lalai walau barang seketika. Tidak ada satu pun yang terlepas dari pengetahuanNya walaupun sebesar zarah. Setiap titik hujan yang jatuh atau tiap butir pasir yang berada walaupun berbatu-batu kedalamannya dari dasar Pasifik, semuanya berada di dalam pengetahuan dan urustadbirNya.
  2. Jika berdasarkan konsep keyakinan kepada Allah ini diaplikasi, apa yang terjadi kepada kita, samada suka atau duka, kaya atau miskin, kalah atau menang, berkuasa atau hilang kuasa, dimulia atau dihina, rebah atau bangun bukanlah persoalan untuk disesalkan atau dijadikan bahan ungkit-mengungkit kenapa Allah seolah-olah bertindak tidak adil kepada kita.
  3. Jika konsep yakin ini diamalkan, tidak akan berlaku gerakan melawan takdir yang TELAH terjadi hasil dari keputusan tuhan yang berasal-usulkan dari sebab musabab.
  4. (Semoga dijauhi tuhan akan niat-niat serong atau dendam kesumat dari hati) bila jurublog mengaitkan cerita ini dengan Anwar.
  5. Mungkin, inilah barangkali yang terjadi kepada Anwar Ibrahim. Allah sahaja yang lebih mengetahui dan sangat-sangat maklum kenapa dia tidak jadi Perdana Menteri sehingga saat ini dan kenapa akhirnya Najib juga yang menjadi pilihan tuhan.
  6. Tokoh agama yang selama ini sedikit sebanyak turut dijadikan pakaian kalis peluru oleh Anwar Ibrahim sewaktu ditembak dengan pelbagai tuduhan terutama dalam isu mubahalah dan liwat, akhirnya turut membidas Anwar Ibrahim.
  7. Mufti Perak, Dato Seri Harussani masih boleh menerima hakikat wujudnya sifat mendongak dan menuding jari tentang soal status dan hak-hak yang melibatkan sensitiviti melayu di kalangan parti-parti politik.
  8. Tapi, apabila Anwar meliwati batas dan sempadan sensitiviti agama dan akidah demi meneruskan agenda politik yang tak kunjung berhasil, maka di sinilah terbinanya tembok pemisah toleransi Dato Mufti terhadap pendekatan politik Anwar Ibrahim.
  9. Kenapa Anwar Ibrahim sanggup mempolitikkan nama Allah di hadapan penduduk pendalaman Batang Ai yang tidak tahu menahu tentang polimik penggunaan nama Allah? Kenapa dilontarkan isu ini kepada masyarakat umum di sebuah kawasan pendalaman yang rata-ratanya penganut agama Kristian?
  10. Apa niat Anwar membawa isu ini? Adakah kedatangan beliau memberi ceramah ke sana atas kapasitinya sebagai pemimpin Islam atau pejuang kedaulatan agama kristian?
  11. Apa tujuan beliau melontar hujah “di Malaysia, penggunaan nama Allah tidak boleh digunakan oleh penganut agama lain disebabkan oleh UMNO”. Bukankah ini percubaan untuk sengaja memalit-malit dan mengotorkan nama UMNO yang telah membuat keputusan tepat melarang penggunaan nama Allah pada yang bukan tempatnya?
  12. Kenapa tergamak bertindak seolah-olah menjadi pejuang agama Kristian dengan menyebelahi mereka dalam soal penggunaan nama Allah? Apa benafaat atau kemajuan yang boleh diperolehi oleh agama Allah hasil dari ucapan beliau di depan penganut agama Kristian dalam soal nama Allah ini?
  13. Apa sebenarnya yang cuba diperjuangkan oleh Anwar sehingga sanggup bertindak meliwati batas? Soal-soal yang berkaitan dengan akidah Islam pun cuba dimomokkan kepada penganut bukan Islam? Apa yang penganut kristian ini faham tentang akidah Islam?
  14. Apa dah jadi dengan Anwar ni? Adakah tuhan sudah letakkan lapisan hijab-hijab menutup pintu hatinya dari cahaya kebenaran Islam hingga perkara yang terang terbentang salah pun sudah dianggapnya satu kebenaran?
  15. Berhujah perkara-perkara berat dan komplikated tentang Islam kepada penganut Islam yang jahil pun tidak digalakkan, inikan pula berhujah tentang akidah Islam dihadapan penganut bukan Islam!
  16. Toleransi agama jenis apa yang Anwar cuba bawa…?
  17. Dah gilo isin agak eh dio ni. Kito pun ado yo selero nak jadi PM ni…tapi taklah meliwati batas sampai macam ni…

14 comments:

  1. Hakikatnya adakah Allah adalah dikhaskan untuk Islam sahaja?

    Bagaimana kah sebutan Allah sebelun kedatangan Islam?

    ReplyDelete
  2. Mountdweller,
    Tanpa pengenalan diri, tak dapat dipastikan sdr beragama Islam atau pun bukan.
    Tapi kalau sdr seorg Islam, ia mudah kerana saya tidak akan berhujah dgn mereka yg bukan Islam dalam hal ini. Allah untuk semua. cuma isunya manusia mahu atau tidak beriman denganNya.
    Umat yg terkenal dengan banyak persoalan dan terlalu banyak mengguna logik akal baru mahu mempercayai kekuasaan Allah ialah umat Nabi Musa as. Satu demi satu bukti diminta. Apa bukti Allah berkuasa. Apa bukti wujudnya Allah. Semua dia mintak Nabi Musa buktikan depan mata kepala dia. Itu adalah sifat semulajadi kaum yahudi sejak dulu.
    Islam membawa amal dan sgt praktikal. Practicality inilah yg akan diambilkira oleh Allah selepas kematian.
    Kenapa kita harus berhujah dan berdebat kepada perkara yg hanya membawa kepada kekeliruan. Kenapa kita menjadi terlalu kreatif tentang teori dan hujah yang tidak dimasuk kira sebagai suatu amalan oleh Allah pun?
    Hujah dan debat terhadap perkara2 cabang hingga perkara yg lebih besar spt ikhwan sesama umat Islam dikorbankan untuk menegak benang basah atau kering hanyalah suatu perangkap iblis. Tiada siapa yg untung kecuali siiblis laknatullah. Saya hanya memberi pandangan dan bukan untuk memanaggil sesiapa untuk berhujah. Terpulang kepada pembaca budiman...

    ReplyDelete
  3. Lebih baik apa yang kita tidak tahu dan musykil kita bertanya kepada mereka yang lebih mengetahui. Berkaitan penggunaan nama Allah ini lebih baik jangan diperdebatkan kerana dikhuatiri akan menyebabkan kita menyimpang dan terpesong akidah. Lebih baik alim ulamak yang menentukan.

    ReplyDelete
  4. YA ALLAH YA TUHAN KAMI
    AMPUNKAN DOSA PAS DAN PKR
    JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR
    JANGANLAH KAU PERCIKKAN MEREKA DENGAN ULAR BESAR
    JANGANLAH KAU LIBAS MEREKA DENGAN RANTAI BERAPI
    JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR
    MEREKA ITU BODOH DAN SOMBONG DI DUNIA
    MEREKA MENJUAL AGAMA MU MENGIKUT SUKA HATI MEREKA
    JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR
    MEREKA MENJUAL 'ALLAH' DEMI MENGEJAR PANGKAT DUNIA
    DIA YANG AKU MAKSUDKAN KHALID SAMAD DAN ANWAR DURJANA
    AMPUNKAN DOSA MEREKA
    JANGANLAH KAU SEKSA MEREKA DI DALAM KUBUR

    ReplyDelete
  5. mountdweller,

    Saudara bertanya adakah Allah dikhaskan kepada orang Islam sahaja tetapi saya sebagai orang Islam ingin bertanya

    1.Kenapa baru sekarang hendak menggunakan nama Allah .Kedatangan ugama Kristian di Malaysia sudah begitu lama tetapi mengapa sekarang.

    2.Apakan tujuan hendak menggunakan nama Allah .Untuk menjadi penganut lebih bertakwa atau tujuan penyebaran dan dakwah.

    3.Adakah perkataan Tuhan atau Lord yang digunakan tidak cukup untuk mengambarkan tuhan orang Kristian.

    4.sekiranya penganut atau mubalig Kristian dapat menyakinkan orang Islam niat jujur tanpa berselindung pasti umat Islam di Malaysia akan membenarnya penggunaan nama Allah.

    ReplyDelete
  6. Oh Jang!
    Jangan melatah,semuanya betul belaka dan tidak menjadi kegusaran bagi umat Muhammad SAW yang bertuhan Allah SWT Rabul Jalil.
    Kadang kalo,kito sahaja yang rasa kita benar. Tak do peliknya bab aqidah ni.Baik pada yang mustamek atau kito yang dikato orang awam ni. Yang kelirunya kito, janganlah diberatkan bab akidah yang pada hakikatnya tak berat.
    Berterus terang dengan hujah yang santai lagi orang mudah paham.
    Cuma kekadang kito pandang pandai orang pada pangkat dan darjat orang tu. Mufti Perak, memang orang alim -banyak ilmu- umumnya begitulah,kalau tak -takan jadi muftikan?Serupayo macam mufti kito dulu,Pak Sheikh Mutazar-ilmu dan amalnyo lebih laei.Tetapi jarang sekali dio nak cakap lebih macam mufti banjar dari perak ni.
    Relak je dio.
    Tawadduk namonya tu Jang!
    Jadi..
    Allah SWT tuhan seru sekian alam, tuhan kito dan tuhan bagi segalo mahkluk baik dialam dunia juga dialam ghaib.
    Cumo kadang2 Anwar ni- suka cakap silap lurus.
    Dinegara2 Arab pun ramai- arab kristian. Kitab injil sebut Allah jugo - tetapi Allah-Isa, Allah Maryam= Allah Ruhul Kudus - Itu Trinity dia!!!
    Jadi jangan copek latah!!!
    Wassallam..

    ReplyDelete
  7. hang bagi 1001 sebab kenapa perlu tolak calon PAS...BN tetap kalah.

    Ir Nizar bukan setakat calon PAS tapi mewakili PAKATAN

    Dulu masa PAKATAN pandai merangkak, BN hampir tumpang dalam PRU 13, sekarang PAKATAN dah pandai berjalan.

    BN kalah.... mereka dah tahu, cuma melayu bodoh macam hang masih melalak kat blog...

    Bodoh punya melayu!


    No to oral sex. Hormati isteri anda

    ReplyDelete
  8. Oh Jang!
    Jangan melatah,semuanya betul belaka dan tidak menjadi kegusaran bagi umat Muhammad SAW yang bertuhan Allah SWT Rabul Jalil.

    >> kalau semua dah betul, tak payahlah tunjuk betul kat sini. Itu namanya tak betul.bodoh!<<

    Yang kelirunya kito, janganlah diberatkan bab akidah yang pada hakikatnya tak berat.

    >> hakikat mana tuan belajar. Hakikat pada makrifat ke , tarikat ke atau tasauf masih menitik berat kan akidah. Kalau tak boleh baca A, B, C takan boleh sebut ALLAH

    Berterus terang dengan hujah yang santai lagi orang mudah paham.
    Cuma kekadang kito pandang pandai orang pada pangkat dan darjat orang tu.
    >> Kalau tak faham hujah, tolonglah jangan panjangkan lagi. Biar diam dari buka mulut org tahu siapa kita. Agak agak sedara sapa punya ayat tu?


    Cumo kadang2 Anwar ni- suka cakap silap lurus.
    >> silap tetap silap. Patutnya dah silap minta maaf bukan buat tak tahu.

    Dinegara2 Arab pun ramai- arab kristian. Kitab injil sebut Allah jugo - tetapi Allah-Isa, Allah Maryam= Allah Ruhul Kudus - Itu Trinity dia!!!

    >> Kalau ikut arab kristian memang cam tu la. Takkan kalau betul Arab Kristian maka falsafahnya / kata kata nya mesti kita bawa dan sama kan dengan malaysia. Sekolah mana sedara belajar?

    Syed Mahmood

    ReplyDelete
  9. Rakan-rakan. Dalam Al Quran, Surah Al Ikhlas:

    Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
    [1] Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa.
    [2] Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat.
    [3] Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan
    [4] Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.

    Hormatlah sikit pada Allah sebelum kita gunakan namanya untuk tujuan yang lain selain dari mengesakanNYA.

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. Tok Mudim, ko tu org Melayu berugama Islam, jgn terlalu ikut emosi.

    ReplyDelete
  11. Oh Tok Mudim.

    Melayu cerdik macam mana? Macam Anwar Ibrahim tu ke. Dia tu lagi kuat melalak macam anjing menyalak bukit. Maknanya dia melayu yang lagi bodoh.

    Kesian Kak Zizah dan anak2 dapat suami dan ayah macam tu.

    ReplyDelete
  12. Dear, Kamarulzaman Kamdias…Hahahahahaha, before I say something cynical let me laugh first for those stupidity ego in comment, arguing and emotional deliver about this matter..hahahaha,..kesian umat islam sekarang ni.. ramai yang cerdik sangat. Tau habis pasal ilmu theology hinggakan mufti pun mereka main hantam komen, kesian kat saudara saya ni, hinggakan x memikirkan kenapa dan mengapa isu nama ALLAH digunakan sekarang kenapa tidak 50 tahun dulu, adakah ini provokatif, perang saraf untuk melihat reaksi orang islam Malaysia terlebih dahulu sebelum pergi ke next phase of battle plan mereka, mereka cukup terancang membuat kita terpincang seketika pernahkah anda mengkaji peperangan emosi dan propaganda..hehehe, inilah bentuk propaganda yang menarik untuk membuat orang islam berfikir dua tiga empat lima enam kali kucing berlari, tapi xjumpa2 kucing belangnya..kerana apa, kerana kita tak bersedia dan xpandai menutup ruang dan peluang mereka yang sudah pun bersedia dengan fakta dan teori rekaan mereka, mereka ni main layang2 dulu, slowly but steady bagi kita terbang dulu, kemudian direntap talinya ketika kita leka dan alpa, apa akan jd pd layang2 tersebut?confirm patah, fikir apa lagi, sendiri mau ingat....kaji dulu kenapa dan mengapa ini baru terjadi di negara kita currently.. pernah kah anda kaji kenapa tentera Mesir dan Syria tewas dalam peperangan Yom Kippur??2 kerana sikap terburu2 mereka sebenarnya( kesian tentera islam yang pergi berjuang pada peperangan tersebut, disebabkan pemimpin mereka yang tamak akan kemenangan dan kebenaran kononnya tapi mereka dihancurkan), Israel hanya menanti peluang slowly but steady, walaupun peluang itu tipis untuk menang, hanya counterattack dengan jumlah yang sedikit..tapi aku respek kepada pihak musuh seperti Israel kerana mereka mempunyai persediaan untuk melawan balik( seperti dalam cerita penggunaan nama ALLAH, mereka atau scam pun dah standby dengan hujah mereka dan xpayah penat keringat kerana merka dah kaji mesti ada juga umat islam yang bersetuju dengan perjelasan mereka, senang kerja, hehehehehe sama juga slowly but steady, kerna apa? Kerna kita sendiri yang berpecah belah, inilah masa ruang dan peluang mereka).(now, whose is hunter and whose is hunted??) tunggu dulu, aku nak bongkar kenapa dan mengapa?
    Mountdweller, TokMudim, mau dok RELAX sat!! apa kata pakat ramai2 anda semua pi jumpa Pope Benedict mintak dia wat petisyen untuk seluruh dunia tentang penggunaan nama ALLAH di setiap bahasa melalui Mahkamah Antarabangsa dan juga wakil dari Negara Islam termasuk yang konservatif, agak2nya la kan, dapat diterima x oleh masyarakat dunia yang lain, ke Pope tempah maut…hehehe, kemudian pakat ramai2 sorak HALLELUJAH disudahi dengan nama tuhan yang esa yang dihormati oleh seluruh umat islam di dunia, sanggupkah anda semua dengar..mai ramai2 kita nyanyi HALLELUJAH!!! Praise to god ( nak buh nama apa?aha maybe TUHAN masih relevan lagi, xpun Yang Esa, style jugak..aik takkan tiba2 nak nama tuhan aku? Kalu diterjemahkan dalam Bahasa Malaysia pun GOD atau CREATOR perhaps LORD disebut TUHAN, dia xsebut pun ALLAH SWT) tolong sat p check KAMUS DEWAN!!kalu aku silap.hehehe. aku bukan liberal terhadap agamaku, xpa2 argue lagi yang bijak pandai dengan aku , kan anda semua pandai2 belaka..hehehee. mesti ada lagi yang tak puas hati dan merasa diri pandai dalam bab ni dan nak juga rela nama ALLAH ni digunakan dalam artikel or upacara keagamaan kristian di Malaysia. STEADY LAH KORANG SUMA..hahahahaha.. pernahkah anda terfikir target masyarakat mana sebenarnya mereka ini ingin gunakan nama tuhan aku yang translate, kalu dirujuk dalam media dan beberapa blog yang menyokong penggunaannya kebanyakan mengatakan tentang kaum2 minoriti sabah dan Sarawak..supaya ajaran 2 senang mereka faham di terjemahkan dalam bahasa rasmi kita, betul ke? Musykil2,hehehehe, relax2 tarik nafas dulu.. jangan tembak xdak peluru. There must be a hidden agenda about using my beloved god name in their bible and publishing. Suddenly want to use Allah SWT as their god reference in their publishing to make people easy understand in term of it,hehehehe, alasan bestnya, why now? Why not using it before this? Why?? Why now want to sing HALLELUJAH by ending my god names at your choir? why?? Ada yang mengatakan bahawa arab kristian dan beberapa yang menggunakkan perkataan ALLAH dalam ajaran mereka..hahahahaha… kalu dah nak terhegeh2 nak guna nama tuhan yang esa aku ni sangat, kenapa dahulu ketika Nabi Isa a.s berfirman kepada pengikutnya supaya mengikuti ajaran yang dibawa oleh nabi teragung selepasnya, kenapa xikut??? Kenapa keruntuhan kerajaan Rom kemudian dikuasai pihak gereja diubah manuskrip bible mereka??kenapa ada old testament dan new testament? Kalu dah sayang sangat kat TUHAN YANG ESA, kenapa tak kerjakan haji, memberi zakat, mengucap dua kalimah syahadah, sembahyang lima waktu sehari, posa sebulan, awat xbuat, but nak jugak guna nama ALLAH yang orang ISLAM sembah setiap masa setiap saat di seluruh dunia, ALLAH dah berfirman pun dalam al-quran perkara2 di atas adalah kewajiban kita sebagai khalifah di muka bumi ni, xpayah dok pesong2 orang pasal term nama GOD or yang paling sesuai mereka patut guna T.U.H.A.N..xkan aku nak mengeja kot..nyata dan LENGKAP..xperlu nyanyi HALLELUJAH, praise the hantam nama tuhan whatever then u can masuk syurga easy, hahahahahaha.. easy ka to be a humble servant of god?ask the forgiveness to the FATHER, then your sin kaput..hehehehe, xpayah susah2 sembahyang hajat,beristighar, sembahyang tahajud, sembahyang jumaat, bertaubat dan sebagainya dalam ajaran islam, senangnya..dan senang jugak pakai nama ALLAH.kalu mcm 2 mesti best kan kristian ni ari islam hehehehe, bg yang xkuat iman so what…betul x, lagi best xpayah kerja rukun islam dan iman, still the name of god is same, HALLELUJAH beb..sempoi rahhh!!! Dey you guyz are Absolute BULLSHIT for those ckp pandai benda mcm 2!!! Pigidah… mufti pun dah bersuara so stop it, pls..for info ini semua kerja gila pernah juga berlaku dalam Liberal Christianity, konon depa terer nak atur kehidupan mereka dalam zaman kegelapan depa dulu..kesian sampai kena ubah manuskrip..hehehehehe… baru depa maju, komunis kata religion is a poison to the society, hahahahaha…KARL MARX. Yahudi 2 beb..
    Ini adalah fakta enlightenment age di Europe: think about it..hehehehe.mcm bangang, memang bangang pun coz curi habis skrol ilmu islam kendian terjemah aja balik, pi la lawat muzium pencuri terbesar di dunia, MUZIUM BRITAIN, kan banyak manuskrip islam..termasuk negara kita.ini petikan zaman kemajuan kononnya di Europe:
    This means that the Bible is not considered a collection of factual statements but instead documents the human authors' beliefs and feelings about God at the time of its writing—within a historic/cultural context. Thus, liberal Christian theologians do not claim to discover truth propositions but rather create religious models and concepts that reflect the class, gender, social, and political contexts from which they emerge. Liberal Christianity looks upon the Bible as a collection of narratives that explain, epitomize, or symbolize the essence and significance of Christian understanding..
    Tapi kita sebagai islam mempercayai al-quran dan hadis.. xperlulah nak diubah2 mengikut keperluan semasa..hehehehe.. dah cantik molek pun.. dan bukan naratif.

    Achtung, perhatian!! ini semua mereka standby for LONG TERM process , open your eyes widely plz my brother…try open this page then you will see what the hidden is all about.. http://1.bp.blogspot.com/_TI8gu1_Ih9U/SYW8CzQCpiI/AAAAAAAAAUQ/av7mW40BxBg/s1600-h/JPProgressScaleMap.gif
    And also this… very strategik and well planning, jangan buta mcm kassim selamat..
    http://www.prayway.com/unreached/peoplegroups3/1892.html
    aku tembak coz aku ada fact and peluru beb!!! Mereka ni semua dah kaji perangai orang melayu mcm kita semua, dan mereka cukup pandai dan aku kagum pergerakkan dan persediaan mereka.. salute to them, but I’m not among the STUPID muslim!!! That’s why ada perang salib dulu becoz at that time the muslim are not blind likes nowadays, they are strong in their belief..to those use this kind of agenda want to use my god name to make people confuse pls stop it right now, you scam can be smell by me and other who can open eyes widely, STOP!! whatever you want to call us as Unreached Peoples, but in fact we muslim in malaysia are not stupid or atheist, pagan or whatsoever, boleh jalan lah.pi aja cari orang lain untuk masuk your modification term of god and your religion with new testament.
    Ladies and Gentlemen: aku kutip fact about term from this
    1. ^ a b c Swinburne, R.G. "God" in Honderich, Ted. (ed)The Oxford Companion to Philosophy, Oxford University Press, 1995.
    Dan juga wikipedia coz ada yang komen use references from it: about term god , makna terjemahannya..xnak orang keliru..hehehehehe..ini pun mat salleh jugak yang buat fact,hahahahaha. Coz manuskrip banyak depa curi dulu, bakar suma kitab ilmu islam dulu, I’m not lying but it’s truth!
    Conceptions of God can vary widely, but the word God in English—and its counterparts in other languages, such as Latinate Deus, Greek Θεός, Slavic Bog, Sanskrit Ishvara, or Arabic Allah—are normally used for any and all conceptions. The same holds for Hebrew El, but in Judaism, God is also given a proper name, the tetragrammaton (usually reconstructed as Yahweh or YHWH), believed to hark back to the religion's henotheistic origins. In the Bible, when the word "LORD" is in all capitals, it signifies that the word represents the tetragrammaton.[8] God may also be given a proper name in monotheistic currents of Hinduism which emphasize the personal nature of God, with early references to his name as Krishna-Vasudeva in Bhagavata or later Vishnu and Hari,[9] or recently Shakti.
    It is difficult to draw a line between proper names and epitheta of God, such as the names and titles of Jesus in the New Testament, the names of God in the Qur'an, and the various lists of the thousand names of Hindu gods and List of titles and names of Krishna in Vaishnavism.
    Throughout the Bible there are many names for God that portray his nature and character. Elohim means “strong one.” It is especially used of God’s sovereignty, creative work, mighty work for Israel and in relation to his sovereignty ([10][11]; Jer. 32:27; Gen. 1:1; Isa. 45:18; Deut. 5:23; 8:15; Ps. 68:7). El Shaddai “God Almighty.” (Gen. 17:1; 28:3; 35:11; Ex. 6:31; Ps. 91:1, 2). El Elyon means “The Most High God” and stresses God’s strength, sovereignty, and supremacy (Gen. 14:19; Ps. 9:2; Dan. 7:18, 22, 25
    Hahahhaha, nak apa lagi…dah terang dan nyata lagi, where is the proper name to the kristian god in Malaysia, bukankah sepatutnya LORD even ALLAH use widely as a arabic spoken and written but this scam in Malaysia are having a great movement in converting MALAYSIA or MALAY then SIA by starting with confuse term of god, but to who actuaclly, as I mention, buka lah laman web 2..wakenabeb!!! kalu terjemah pun dalam bahasa Malaysia yang tercinta perhaps TUHAN akan disebut, YANG ESA, YANG PEMURAH, YANG BERKUASA, dan yang paling betul sekali kena pakai nama GOD or LORD paling tepat bulleyes adalah TUHAN YANG ESA kira aku boleh terima lagi!!! Kalu suma tu dia nak pakai aku pun xkisah beb..Cuma jangan lah guna ALLAH SWT.why xnk pakai tuhan but still want my god name? why?hehehe, simple aja, because our heritage islamic movement before this using pronounce and written name of god in our Quran is using arabic words,kita kena p belajar mengaji, belajar iqra nak jadi reti alif, ba, ta, coz its arabic, kita xubah pun quran 2. Dah terang dan nyata bahasa arab adalah bahasa syurga, indah kan, jadi kita akan sebut ALLAH dari bahasa arab, supaya senang sama aja dengan saudara islam kita yang lain sebut!!hehehhe..kalu hanya ada terjemahan pun di sebelah ayat2 suci al-quran.nak bagi kita reti penghayatan al quran tersebut, pelik aku kalu di fikirkan bible yang pertama mesti ditulis dengan perkataan bahasa antara tertua iaitu HEBREW, tapi aku tgk bible kat hotel banyk tulis english.hehehehe..kenapa nak arab kan TUHAN?hehehehehe.jd dalam konteks islam, it is more perfect, sharp term of god in ISLAM using ALLAH SWT. We believe just only one GOD, and ALLAH is the only god. if u go around the world not all are using ALLAH in term of their god. Believe me. Why using arabic in term of their bible, again because of the hidden agenda.. STOP IT before it’s too late. HALLELUJAH..TUHAN YANG ESA, hah yang ni baru betul…peace upon u, salam!

    ReplyDelete
  13. kalu nak comment aku pun boleh, aku dah ready dengan peluru meluru..hehehehe,coz aku study those scam movement!!

    ReplyDelete
  14. Tuan Syed Mahmood,
    Elok betul bahasa orang berugama!
    "tariqat,haqiqat,marifat dan hakikat"
    "Bab Awaludin Marifatullah ni tak yah lah nak jadi polemik kat sini"

    Kalau Tuan Syed, lebih tahu elok lah tu...

    "hakikat mana tuan belajar. Hakikat pada makrifat ke , tarikat ke atau tasauf masih menitik berat kan akidah. Kalau tak boleh baca A, B, C takan boleh sebut ALLAH"

    Tuan Syed Mahmood,
    "Kalau ikut arab kristian memang cam tu la. Takkan kalau betul Arab Kristian maka falsafahnya / kata kata nya mesti kita bawa dan sama kan dengan malaysia."

    Tuan Syed,
    Saya belajar sekolah orang putih.

    "Sekolah mana sedara belajar?"

    ReplyDelete