Tuesday, February 9, 2010

ZULKIFLI NORDIN...?

Berapa ramai di kalangan pemimpin politik melayu Islam yang berfikiran seperti YB Zulkifli Nordin?

Dalam Program Soal Jawab di TV3 semalam telah menyerlahkan warna sebenar YB Zul. Warna sebenar yang ditunjuk YB Zul lebih menyerlah lagi apabila beliau secara terbuka memperingatkan semula seluruh rakyat tentang warna sebenar DAP.

Sungguh realistik apa yang telah diperjelaskannya.

Beberapa fakta penting yang beliau perjelaskan perlu diambil iktibar oleh pemimpin dan rakyat khususnya kepada mereka yang mengaku dirinya orang melayu yang berugama Islam.

Antara fakta yang perlu difikir bersama, ialah;

1. Hakikat bahawa negara Malaysia adalah sebuah negara yang berasaskan kepada melayu Islam.
2. Statistik menunjukkan bahawa terdapat 132 Ahli Parlimen melayu Islam dari jumlah keseluruhan seramai 222, iaitu mewakili 60% dari ahli dewan.
3. Kesilapan PAS yang telah lari dari konsep gabungan bersama parti pembangkang seperti yang telah diasaskan oleh Allahyarham Ust Fadhil Noor.
4. Hakikat bahawa DAP memang sebuah parti yang memperjuangkan kepentingan kaum cina dan bukannya parti yang memperjuangkan kepentingan pelbagai kaum.
5. Hakikat bahawa kemenangan Pakatan Pembangkang di beberapa negeri dan kejayaan menambah bilangan anggota pembangkang di Dewan Rakyat bukanlah disebabkan kejayaan mereka meletakkan asas persamaan dalam perjuangan, tetapi sebaliknya disebabkan oleh isu-isu dan kelemahan ketara yang menyelubungi BN ketika itu.
6. Mengakui hakikat bahawa sebenarnya masih ada ruang untuk para pemimpin melayu Islam untuk duduk semeja bagi mencari persefahaman dalam memperjuangkan segala kepentingan yang membabitkan soal kepentingan agama, bangsa dan tanah air.

Harus diakui, segala masalah, kekeliruan dan perpecahan yang berlaku hari ini adalah disebabkan fakta dan realiti di atas telah diketepikan oleh para pemimpin dan parti-parti politik. Diketepikan semata-mata di atas kepentingan politik dan kuasa yang telah melebihi segalanya.

Bukankah asas melayu Islam yang menguasai 60% kekuatan itu merupakan suatu rahmat?

Bukankah prinsip PAS yang tidak mahu bekerjasama secara langsung dengan DAP sewaktu pimpinan Fadhil Noor adalah bagi memastikan PAS tidak lari dari prinsip asas perjuangannya?
Apabila prinsip ini dikorbankan, dari segi politik kuasa memang ia lebih efektif.

Tapi selepas kuasa bertambah adakah kepentingan Islam lebih terbela dari sebelumnya?

Selama-lamanya DAP tidak pernah mendapat sokongan orang melayu kecuali sokongan ini dilihat begitu ketara pada PRU12. Sokongan ini jelas bukan disebabkan oleh orang melayu sudah boleh menerima perjuangan DAP, tetapi ianya adalah bertitik-tolak dari PAS yang telah mengorbankan prinsipnya dengan memberi lesen kepada para pendokongnya mengundi DAP.

Setelah PAS mengiktiraf pejuangan DAP, apakah hasil yang diperolehi oleh PAS, oleh Islam mahu pun oleh bangsa melayu? Sebaliknya, apakah pula hasil yang diperolehi oleh DAP setelah PAS mengorbankan prinsipnya?

Nabi Muhammad saw dulu bersetuju dengan syarat perjanjian hudaibiah walaupun ianya jelas berat sebelah. Tapi hasilnya jelas telah menguntungkan Islam, malahan pada tahun 8 hijrah Islam telah dapat menguasai Kota Mekah.

Jika semata-mata mengikut apa yang di atas kertas perjanjian, mana mungkin Islam akan berkembang. Tapi itulah Islam. Disebaliknya ada Mahakuasa yang mengatur segalanya. Apa yang penting, rasulullah tidak sekali-kali korbankan prinsip dan perjuangan agama yang dibawa. Yang dikorbankan oleh Rasulullah hanyalah perasaan keegoan dan nafsu para sahabat yang rata-rata tidak bersetuju dengan perjanjian hudaibiah.

Dari analisa ini bolehlah diperhalusi lagi di mana sebenarnya kesilapan besar yang telah dilakukan oleh PAS.

Hanya disebabkan mendengar guruh sokongan berdentum-dentum yang diletupkan oleh Anwar, PAS terus mencurahkan segala prinsip perjuangan ke longkang. Akhirnya, PAS dapat 1Tempayan air, DAP dapat 1Malaysian Malaysia.

Bagaimana mahu diperbetulkan semua kesilapan ini? Ia tidak menguntungkan mana-mana kalangan melayu Islam pun, tidak kira melayu Islam dalam UMNO, dalam PAS mahupun dalam PKR.

Apa yang menguntungkan hanya satu, iaitu keuntungan dari segi berbangga dan bermegah-megah kononnya perjuangan masing-masing sudah diterima rakyat jelata.

Berapa ramai lagi mereka yang berada dalam UMNO, PAS mahu pun PKR yang berfikiran seperti Zulkifli Nordin?

2 comments:

  1. Syabas dan Tahniah kepada YB Zulkifli Nordin. Usahakan lah supaya tuanakan dapat menerajui usaha dan hala tuju saperti yang tuan terjemahkan ketika temubual di TV3 tersebut. Cuma cuak dan bimbang, tuan mungkin hanya retorik semata-mata. Mudah2an dijauhi Allah. Jangan diperdayapula rakyat yang menaruh harapan.

    ReplyDelete