Friday, May 11, 2012

ANTARA ANWAR DAN NABI SAW...


Nabi saw bertanya kafir quraish, "adakah kamu percaya kalau aku katakan ada musuh di balik bukit itu?"

Kaumnya menjawab, "kami percaya kerana kamu tidak pernah berbohong, kamu seorang al-ameen".

Adakah kamu percaya jika aku khabarkan adanya Allah yang mencipta alam ini dan adanya kehidupan yang kekal selepas mati"?

Nabi begitu terkenal dengan sifat amanah, tabligh dan fatanah, tapi apabila nabi mengajak kaumnya supaya beriman dengan hari akhirat, tiada siapa yang percaya, malahan mereka terus menuduh nabi seorang pendusta.

Di sini, jika kita nilai, Anwar dilihat ada kelebihan berbanding dengan nabi saw sendiri. Walaupun Anwar jauh panggang dari api memiliki sifat amanah dan fatanah, tapi apa pun yang keluar dari mulutnya akan dipercayai oleh pengikut dan mereka-mereka yang bersekepentingan dengannya.

Apa juga tuduhan yang dilemparkan oleh Anwar terhadap UMNO, akan terus dipercayai.

Apa saja janji yang dilafazkan oleh Anwar akan dipercayai.

Sebarang penafian yang dibuat oleh Anwar mengenai skandal rasuah, skandal seks, liwat atau apa saja yang terpalit ke batang tubuhnya akan terus diterima oleh pengikutnya tanpa banyak soal. Malah, pengikutnya bermati-matian mempertahankan Anwar. Simpati datang mencurah-curah. Hebat sungguh Anwar.

Jika berdasarkan faktor dan isu gelora nafsu politik dan kuasa ini, jelas, aura Anwar lebih hebat dari nabi saw. Tanpa sifat terpuji seperti Nabi pun, Anwar berupaya meletakkan dirinya menjadi orang yang sangat dipercayai, bukan saja oleh para pengikut tegarnya, malahan yahudi dan nasara pun turut mempercayai Anwar. Sebaliknya, Nabi sampai ke haji widak dan sehingga wafat pun masih gagal meraih kepercayaan yahudi dan golongan ahli kitab supaya beriman kepada Allah dan hari akhirat.

Gelaran anugerah tuhan yang diberi oleh Wan Azizah memang ada asas yang kukuh. Kita saja yang tidak mahu mengakuinya.

2 comments:

  1. Aduh jangan tolonglah jangan tulis Nama dia sebaris dengan Rasulullah. saw. Apatah lagi membuat perbandingan sebab kita dah maklum untuk di bandingkan dengan pasir di bawah sandal Rasulullah pun tak sampai tahap Anuwar ni. Sepatutnya tulis antara ANWAR DAN PUNGGUNG ABU JAHAL. Sejahat-jahat Abu jahal punggungnya tidak pernah diberikan keadpa orang lain. Sehandal-handal Anwar akhirnya mencari punggung jua.

    ReplyDelete
  2. - Setuju dgn usul tu. Mmg x layak nama sapa2 pun sebaris dgn nama Nabi SAW.

    - Nak tuduh org zina/liwat bukan semudah tuduh makan rasuah. Kalu x faham tanya yg berilmu ......

    ReplyDelete