Wednesday, August 21, 2013

SIDANG CAWANGAN YB DUN JUASSEH DITANGGUH KERANA PENIPUAN!!!

Persidangan Agung Mesyuarat UMNO Cawangan Kg Sg Jelutong, dalam Bahagian Kuala Pilah yang telah dijalankan semalam, 20hb Ogos 2013, telah ditangguhkan di atas keputusan yang dibuat oleh wakil bahagian.

Saya menerbitkan posting ini kerana apa yang berlaku di dalam persidangan cawangan ini boleh dijadikan contoh paling klasik, bagaimana rupabentuk perangai dan mentaliti pemimpin yang sedang memegang kuasa di dalam parti hari ini memimpin dan mengurus parti.

1. Demi untuk mempertahankan kuasa, Ketua Cawangan sanggup melakukan apa saja.
2. Ketua Cawangan merangkap Adun Juasseh telah menyalahgunakan kuasa beliau sebagai wakil rakyat untuk mengarahkan orang-orangnya memberi ugutan kepada ahli-ahli, terutama warga emas, ibu tunggal dan surirumah sepenuh masa, jika kelompok sasaran ini memberi sokongan kepada saya selaku calon yang bakal mencabar beliau sebagai Ketua Cawangan.
3. YB Ketua Cawangan juga telah menyalahgunakan kuasa beliau selaku wakil rakyat untuk mengarahkan orang-orangnya untuk membuat pelbagai janji dan tawaran habuan jika kelompok sasaran ini menyokong YB Ketua Cawangan ini.
4. Antara ugutan, ancaman, tawaran dan habuan yang dijadikan bahan kempen bagi membolehkan YB Ketua Cawangan ini meraih sokongan ialah;
4a. Akan menarik balik bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat
kepada mana-mana warga emas dan ibu tunggal atau pun miskin 
tegar yang tidak menyokong YB Ketua Cawangan.
4b.  Mana-mana yang sedang menantikan kelulusan bantuan seperti
bantuan kebajikan, rumah PPRT ataupun mesra rakyat tidak
akan diluluskan permohonan mereka.
4c. Mana-mana ibu tunggal yang anak-anak mereka sedang
bersekolah dan keluarga miskin tidak akan dibantu oleh wakil
rakyat jika mereka memohon bantuan.
4c. Wakil kempen YB Ketua Cawangan juga telah memberi janji 
untuk meluluskan peruntukan seperti jambatan menuju ke 
rumahnya, meluluskan permohonan rumah PPRT dan mesra rakyat
Serta segala bantuan lain yang diperlukan jika kelompok sasaran
ini memnyokong YB Ketua Cawangan.

5. Dengan ugutan, ancaman dan tawaran ini, ramai kalangan warga emas, ibu tunggal dan surirumah ini berada di dalam ketakutan, bimbang akan masa depan keluarga mereka dan merasa kehidupan mereka dalam masyarakat akan terancam dan terpinggir.

6. Budaya kempen dan penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh YB Ketua Cawangan dan orang-orangnya sangat busuk, kotor dan boleh menyebabkan seluruh masa depan institusi masyarakat di Kg Sg Jelutong rosak dan runtuh.

7. Sebenarnya masalah ini sudah menjangkau 10 tahun. Mesyuarat cawangan yang ditangguh atau gantung sementara ini hanyalah kesan atau implikasi dari segala masalah tertunggak yang telah berlaku di disebabkan cara kepimpinan YB Ketua Cawangan ini memimpin dan mentadbir cawangan.

8. Antara budaya dan cara pimpinan yang dijalankan oleh YB Ketua Cawangan hingga menyebabkan masalah cawangan dan institusi masyarakat menjadi tidak harmoni ialah;
8a. Menyekat dan menghalang sesiapa saja orang melayu dan warga kampong dari menjadi ahli UMNO yang mereka fikirkan tidak menyokong YB Ketua Cawangan.
8b. Mana-mana warga kampong yang telah bersara dan balik bermastautin di kampong yang mahu berpindah cawangan ke cawangan ini juga tidak dibenarkan berpindah cawangan jika pesara dan keluarga mereka ini dikenalpasti tidak bersama YB Ketua Cawangan.

9. Puteri UMNO cawangan sengaja dibatalkan pada 2005/2006 di atas alasan tidak cukup korum sedangkan borang keahlian Puteri baru yang diserahkan oleh Ketua Puteri untuk program menambah ahli tidak pernah diproses atau diluluskan oleh YB Ketua Cawangan.

10. Sebaliknya, beberapa kali mesyuarat pemuda di dapati tidak cukup korum dan sering membawa pemuda yang bukan ahli memasuki mesyuarat terus dibiarkan berfungsi.

11. Akhirnya setelah pelbagai usaha dan inisiatif dilakukan oleh sebahagian pemuda dan puteri yang dinafikan hak keahlian mereka di cawangan telah bertindak menyerah dan mendaftar keahlian mereka terus ke ibupejabat UMNO, apabila ibupejabat mengeluarkan perintah dan arahan "KETUA CAWANGAN ATAUPUN BAHAGIAN TIDAK DIBENARKAN MENYEKAT SESIAPA SAJA YANG BERNAMA MELAYU UNTUK MENJADI AHLI UMNO DI MANA-MANA CAWANGAM YANG MEREKA MAHU".

12. Antara peraturan baru yang dkeluarkan ialah;
12a. Jika Ketua Cawangan tidak menandatangani dalam tempoh sebulan, pemohon berhak menyerahkan permohonan mereka ke bahagian.
12b. Jika dalam tempih sebulan bahagian juga tidak mengambil apa-apa tindakan, maka pemohon boleh menghantar terus permohonan mereka ke ibupejabat parti di Kuala Lumpur.
12c. Malah, jika kita baca di laman web UMNO, pemohon boleh mendaftarkan terus keahlian mereka secara "Online".

13. Pokoknya, tiada sesiapa atau mana-mana Ketua Cawangan lagi yang boleh menyekat atau menahan sesiapa saja yang berminat untuk menganggotai cawangan pilihan mereka.

14. Hasil inisiatif pemohon yang dinafikan hak untuk menjadi ahli di Cawangan Kg Sg Jelutong, maka hampir 30 pemohon secara berkelompok yang menghantar terus permohonan mereka ke ibupejabat telah diluluskan permohanan mereka.

15. Saya bertanggungjawab menjadi saksi terhadap permohonan mereka. Saya juga yang memberi panduan kepada mereka bagaimana cara untuk menghantar terus permohonan ke ibupejabat parti. Sayalah orangnya yang memberi mereka jalan untuk pergi berjumpa siapa dan menyerahkan borang keahlian mereka di ibupejabat. 

16. YB Ketua Cawangan tidak berpuas hati kerana tandatangan beliau dikatakan telah dipalsukan oleh mereka yang menghantar borang tersebut. 

17. Inilah kesan dan akibat dari penipuan, penyalahgunaan kuasa ataupun sekatan yang selama ini telah dikenakan oleh YB Ketua Cawangan terhadap hak warga melayu kampong yang tidak pernah diberi peluang untuk menjadi ahli UMNO.

18. Apabila kita memulakan penipuan, penyelewengan ataupun menyalahgunakan kuasa, maka mereka yang menjadi mangsa kepada permainan ini akan membuat tindakan dan inisiatif untuk mengatasi permainan kotor YB Ketua Cawangan.

19. Akhirnya, itulah tindakan yang diambil oleh mangsa permainan kotor oleh pemohon yang masih muda dan mentah, tetapi sangat berminat untuk memganggotai perjuangan UMNO.

20. Berlakulah "penipuan balas" tandatangan palsu oleh mangsa yang selama ini telah ditipu hidup-hidup dan dinafikan hak untuk menjadi ahli oleh Yang Berhormat Ketua Cawangan, Dato Mohammad Razi Kail. Walhal, pada hakikatnya jika borang keahlian tersebut dihantar tanpa tandatangan Ketua Cawangan pun, ibupejabat tetap akan meluluskan permohonan tersebut kerana pekeliling ibupejabat telah membenarkan ahli menghantar terus permohonan ke ibupejabat jika Ketua cawangan menyekat permohonan mereka. Tetapi anak-anak muda yang masih mentah ini telah melakukan kesalahan etika disebabkan kesalahan etika dan penyelewengan yang disuburkan Yb Ketua cawangan yang begitu takutkan bayang-bayang sendiri demi untuk terus berkuasa dan menongkat langit.

21. Sekarang kita mahu bertanya,

21a. "Siapakah yang sedang menyumbang kepada kerosakkan dan 
masalah bertimpa-timpa di dalam UMNO Cawangan Kg Sg 
Jelutong sebenarnya?"  

22b. Pemuda dan puteri yang dinafikan hak untuk bergiat bersama
UMNOkah?, atau Yang Berhormat Ketua Cawangan sendiri yang
menjadi penyumbang dan perosak kepada keharmonian warga
UMNO Cawangan Kg Sg Jelutong sebenarnya?

23. Inilah di antara sebab kenapa blog ini bernama Kepal Nasi Kepal Beras.

24. Ada mereka yang menjadi pemimpin tetapi ibarat mengepal beras. Diberi mandat menjadi pemimpin tetapi sebenarnya menjadi pemecah belah hingga masyarakat pecah berderai.

25. Jadilah pemimpin kepal nasi. Semakin dikepal semakin padat dan lekat perpaduannya.

16 comments:

  1. Dodahkan banyak2 laie perangai pemimpin umno yg menyobabkan org mudo bertambah menyampah dengan umno.

    ReplyDelete
  2. Fuckatan berjaya bukan kerana mereka kuat tetapi kerana UMNO/BN sendiri yang berbalah. Sampai bila nak sedar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasat dulu jgn terus pecayo...x takut kek doso ko....

      Delete
  3. Saya turut hadir semalam sebagai pemerhati. Sangat kagum dengan sambutan dan sokongan org kampung kepada tuan. Jelas ahli kg sg jelutong hilang kepercayaan kepada YB Razi. Dari percaturan saya , tak mungkin YB boleh menang. Dia memang tak ada pilihan selain mengunakan taktik kotor.

    ReplyDelete
  4. Penangguhan sidang semalam pastinya mempunyai hikmah yang tersendiri kepada KNKB. Senarai ahli yang terkini yang sah,yg tidak berpeluang menghadiri mesyuarat semalam pastinya akan lebih teruja untuk kembali bermesyuarat.Malpractise must be stopped. Sejarah telah terukir di Sg Jelutong nampaknya..

    ReplyDelete
  5. The meeting should be held on Saturday or Sunday, day or night so that many more members who stayed outside the area could attend the meeting without troubling themselves taking a leave.

    To me most of the office bearers at Kuala Pilah UMNO Division should give way to new faces from the Division Head to the very bottom since they have failed us in many ways esp in recruiting new members and pendaftaran pengundi baru. The detail was here.. http://kitopunyo.blogspot.com/2013/05/siapa-yang-nak-bertanding-dalam-pru14.html The last paragraph is a very clear mesj from me.

    ReplyDelete
  6. tahniah tuan....teruskan pendedahan penyelewengan kuasa yg berjawatan....saya menyokong tuan walau jauh..sahabat lama-hafiz 0172106669 mantan K.Penerangan PEMUDA RASAH

    ReplyDelete
  7. tahniah tuan di atas keberanian semangat cinta kan bangsa....teruskan pendedahan penyelewengan kuasa yg berjawatan...saya menyokong tindakan tuan walau dr jauh.....-sahabat lama (mantan K.PENERANGAN pemuda Rasah-hafiz 0172106669

    ReplyDelete
  8. TERBAIK....hapuskan pasrasit2 yg bermaharajalela dlm UMNO

    kami pro UMNO sokong sokmo!!

    ReplyDelete
  9. UMNO sebuah badan siasah yg telah byk berjasa membela agama, bangsa dan negara.

    Yg merosakkan imej UMNO adalah pembesar jurassic yg ingin menongkat dunia.

    ReplyDelete
  10. Salam semua

    Kalau org kampung dio sendiri dio boleh bangangkan ..apo yo lagi org umno kopilah ni. Org kampung yang dio bodohkan tu ...sedaro dio jugak. Nampak sangat bangsatnya politik YB kito dan anjing2 kurapnya. Dongar dio nak bertanding Naib di bahagian ..maka dengan itu .....

    WAJIB kita tolak sepenuhnya dari undi budak yg tak sodar diri ni dalam pemilihan bahagian nanti ...pastikan semua ahli umno diperingkat cawangan ke bahagian musnah dah punahkan YB Razi di pemilihan akan datang ....

    ReplyDelete
  11. Orang boting banyaK diaka eh.dio jago Ketuo kg Boting Yo. Poluto. Turun Padang la.supayo tahu Ketuo kg orng suko tak!!!!! Jago yg ramai bukan yg sorang tu.

    ReplyDelete
  12. Nordin Razak dari Seri MenantiAugust 21, 2013 at 9:44 PM

    Tahniah Tuan. Teruskan lagi usaha tuan untuk membela Bangsa, Negara dan Agama.Jatuhkan orang (parasit) macam ini. Inilah orang yang akan merosakkan Bangsa Melayu. Dia hanya memikirkan kepentingan dirinya saja . Sebenarnya dia ini adalah petualang bangsa yang patut dihapuskan dari muka bumi ini.

    ReplyDelete
  13. Somo jawatan satu kuargo bolot. Kg boting bukan mak bapak kau punyo. perwakilan pon bolot.osah okap ehh. Ketuo kg , tolong berlaku adil.tompolok dio Yo di pikir siang malam. (hantu anak air Pisang)

    ReplyDelete
  14. Apa salahnya mengamalkan budaya yang selama ini menjadi tonggak kekuatan parti. Pemimpin peringkat cawanagan hanya mengikut contoh pemimpin-pemimpin atasan cara mengekalkan kedudukan. Budaya ini sudah menjadi adat dalam parti maka pasti diperkasa. Biar mati anak, jangan mati adat!

    ReplyDelete
  15. tompek den lobih kurang jugak.mesyuarat pemuda pulak kek kodai kupi yor.kelaka lak ai.seb bek den bkn ahli.x kalu nk yor den wek laporan.haha

    ReplyDelete