Tuesday, January 22, 2013

WARTAWAN LEBAM KENA PENAMPAR ANWAR!!

“You (kamu) mana punya? Ini media Umno... Umno ini dia pusing. Pasal lain saya jawab. Ini media Umno. Kita jawab apa pun, dia pusing,” katanya ketika ditemui selepas ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Damansara Damai di sini malam tadi.

Beliau berkata demikian ketika diminta pemberita untuk mengulas mengenai kenyataan Karpal yang akan memujuk Abdul Hadi supaya mengkaji semula pendirian Majlis Syura Ulama Pas yang memutuskan kalimah ALLAH tidak boleh digunakan oleh orang bukan Islam termasuk Bible versi Bahasa Melayu.
Itu sedutan dari mpp online.

Wartawan bertanya kerana dia boleh dianggap "Pengerusi Pakatan Rakyat". Selaku pengerusi kepada pakatan yang bakal mentadbir negara, dia seharusnya mengambil tanggungjawab sebagai "pemutus kata" kepada sebarang masalah berbangkit di dalam pakatan yang tidak mampu diselesaikan.

Dia yang sepatutnya memperjelaskan pendirian pakatan dalam isu ini. Bukan Azmin Ali.

Kalau pakatan ini tiada pengerusi, dan semua ketua parti dalam pakatan sama taraf dan tiada siapa kalangan merekamelebihi yang lain, apakah jenis struktur organisasi yang diamalkan oleh pakatan?

Bagaimana mahu diharapkan kepada pakatan untuk memerintah? Soal asas bagaimana untuk berorganisasi pun sudah menunjukkan caca-merba. 

Anwar dilantik sebagai ketua umum PKR secara kuku besi. Dalam masa yang sama dilantik pula mengetuai PR. Sudah berlaku 2 kali amalan kuku besi. Jawatan tertinggi dalam PKR pula dibolot oleh isteri dan anak. Tapi langsung tidak malu untuk menuduh pihak lain pengamal kronisma dan nepotisma. Paling menyayat hati, pengikut sudah buta dan tuli untuk melihat semua kejanggalan ini.

Bila diminta menjelaskan pendirian umum dan metakhir pakatan mengenai kalimah Allah setelah syura PAS membuat ketetapan kalimah Allah tidak boleh dikongsi, selaku ketua, Anwar tidak seharusnya lari dari tajuk persoalan dengan "hanya memusing kata-kata" dan spin isu yang tidak kena-mengena dengan menuduh media UMNO pusing.

Pertanyaan cukup straight forward. Wartawan cuma nak tau jawaban (a) Betul (b) Tidak. Kenapa mesti twist isu media UMNO pusing. Siapa kaki pusing sebenarnya?

Amalan ini adalah tindakan untuk "memasung kebebasan media", sedangkan semua tahu dia sampai sakit-sakit jiwa memperjuangkan kononnya kebebasan media. 

Sebenarnya semua yang dikatakannya "kebimbangan mengenai penguasa yang bobrok dan rasuah, mengongkong kebebasan akhbar, campurtangan penguasa dalam sistem kehakiman yang dikatakan sedang dilakukan oleh UMNO" hanya akan benar-benar terjadi jika negara ini berperdana-menterikan Anwar Ibrahim.

Dialah pencuri sebenar yang paling dikehendaki. Dia melindungi segala kes jenayah curi yang dilakukannya di sebalik "kerja amal mencegah jenayah dan kecurian" yang kononnya tidak henti-henti dilakukan oleh UMNO, PM Najib dan DS Rosmah.

1 comment: