Thursday, June 27, 2013

BLOGGER PRO-KERAJAAN PATUT BANTU DATO IDRIS CARA YG BETUL!!


Jonker Walk sepatutnya tidak dijadikan isu berbau perkauman. Blogger pro-kerajaan pun patut membuat strategi lebih terkehadapan yang melampui sempadan perkauman berkaitan penutupan Jonker Walk ini.

Blogger2 kita patut tak boleh beri peluru pada musuh. Tak boleh seronok sangat "memadankan" muka cinabeng kerana tak mengundi BN. YAB Ketua Menteri buat buat keputusan bukan berseorangan. Melalui keputusan Mesyuarat Exco. Malah keputusan untuk menutup Jonker walk pun bukan disebabkan cina tak sokong BN. Sebab sebenarnya ialah untuk mengatasi masalah kesesakan lalu-lintas. Tiada kena mengena dengan undi cina atau pun politik. Jauh sekali untuk membalas dendam.

Sepatutnya fakta ini yang harus dipertahankan dengan tegas oleh para blogger. Ini cara kita mwmbantu menjayakan pentabiran baru kerajaan Melaka pimpinan YAB Dato Deris. 

Tapi bila blogawan kita sendiri yang terlalu "excited" mewar-warkan dan terus mengaitkan isu penutupan Jonker Walk dengan politik perkauman, ia dengan sepantas kilat digunakan oleh pihak DAP dan tentera red bean DAP untuk menuduh YAB KM mahu menghukum pengundi cina.

Bila keadaan jadi begini, bukan blogger macam kita yang akan tersepit. Sebaliknya YAB Ketua Menteri yang jadi susah. 

Cuba baca setiap perkataan yang digunakan orang DAP. Seboleh-bolehnya mereka akan elakkan menyebut perjuangan kaum cina. Mereka sabitkan semua isu yang timbul dengan kepentingan rakyat, walaupun jelas rakyat yang diperjuangkannya hanyalah rakyat "kaum cina". Mereka bijak melindungi perjuangan rasis mereka di sebalik perjuangan di atas nama kepentingan rakyat.

Kita yang tidak bijak kerana lebih cenderung mahu memuaskan hati melayu dengan menyerlahkan tindakan kurang bijak dengan memanaskan isu Jonker Walk melalui pendekatan dendam politik terhadap kaum cina yang menipu pemimpin kita. 

Smart la sikit brader...

Sekarang bila Dato Idris Harun menerima tekanan disebabkan sudah dituduh membuat keputusan berasaskan dendam politik, siapa yang rugi?

Pada halnya faktor sebenar penutupan Jonker walk adalah atas sebab kepentingan awam dan pengguna jalanraya yang sering terjerat dengan kesesakan disebabkan kewujudan Jonker Walk yang hanya memberi keuntungan kepada 200 peniaga yang terdiri dari 1 kaum yang telah memonopoli keseluruhan kepentingan perniagaan di Jonker Walk!

Bila YAB Dato Deris tarik balik keputusan, blogawan kita jugak yang akan menghentam beliau balik.

Smart la sikit brader.. Jangan buat perancangan menjulang dan mempertahankan pemimpin kita dengan cara yang boleh menyebabkan pemimpin kita akhirnya tersepit. Bila pemimpin kita sudah tersepit, kita pulak sama kepit. 

9 comments:

  1. Baguih... hang baguih, boleh pikio....

    ReplyDelete
  2. Sdr KNKB, sekiranya keputusan asal yg diambil adalah 'above board', mengapa pula berdolak dalik sekarang dan bloggers pula yg ingin disalahkan? Tindakan seperti inilah yg membuat rakyat yg mengundi BN beranggapan yg pemimpin yg mereka beri sokongan 'terhegeh-hegeh' tunduk hanya atas suara penyokong pembangkang dan sekaligus terus menggambarkan ke'lembikan' pihak pentadbir negeri.

    ReplyDelete
  3. Tahniah,teguran saudara ada benarnya.Bloggers pro kerajaan kini makin terserlah emosinya. kalau kita nak kempen pun,nak sedarkan orang kita pun biarlah berlapik sikit. Kita bimbang blogger yg pro kerajaan ni akan dianggap spt RBA pula, sebab kadang2 tulisan mereka cenderung atau menjurus kpd menghasut. Pembaca sedar dan faham matlamat perjuangan orang kita,tapi biarlah disampaikan secara tak nampak sangat nawaitu kita.
    Wbp saya suka style perbincangan dlm artikel saudara....memahami isu isu secara tenang, analisa sesuatu dgn baik, serta kekadang sindiran yg pedas dan mengena, tapi tidak menjurus kpd menghasut atau membakar emosi pembaca. Syabas, kekalkan cara begini..!!

    ReplyDelete
  4. Apa yang dihuraikan dalam blog bukan isu sebenar dan tidak akan mengubah sifat PM pondan yang hanya nak jaga hati pengundi cinabeng aje.Kenapa PM tak pertahankan aje sebab kesesakan lalu lintas? Takkan kerana blogger PM ubah keputusan?Agak-agak la sikit sebelum keluar artikel macam ni.Kalau dah PM pondan,ngaku ajelah tak payah nak cari kambing hitam-taktik lapuk UMNO yang hanya pandai kesalahan orang UMNO saje.Ini mesti Omar Ong punya kerja.

    ReplyDelete
  5. Pigirahhhh...xpyhla nk defensive sgt.mmg patut blogger2 buat mcm 2.mmg sengaja blogger2 buat mcm 2.mmg sgja nk bg pemimpin tersepit spy xtarik balik knyataan yg dbuat.tp da nm muka tembok,dy boleh jilat balik ludah dy bila kena sound ngn cina.pcyala,isu ini akan menyerlahkan lebih byk lg kebaculan pemimpin2 slps ni.syukur Alhamdulillah,thanx bloggers krna bjaya mmberi tekanan kpda pemimpin2 yg kononnya bsumpah utk memelihara alif,ba,ta.

    ReplyDelete
  6. apahal nk ditarik balik..kata percubaan...kepentingan siapa yg dijaga.....rakyat atau kaum...xkn KM Melaka goyang kot...jgn jd mangsa keadaan KM.rakyat majoriti memerhati

    ReplyDelete
  7. siapa yg melalak sebenarnya

    ReplyDelete
  8. Salam rakan blogger. Maaf krn artikel yg dkeluarkan ini sedikit introspektif dan melihat ke dalam diri kita sbg blogger. Semua pihak baik pimpinan UMNO, yg di atas dan yg dibwh, dan tak ketinggalan juga blogger kita tidak terkecuali, harus sedia mengakui kita ada kelemahan.

    Sy tidak mempertahankan sikap flipflop pemimpin kita. Kebanyakan artikel sy yg berkaitan dengan pimpinan UMNO agak kritikal tiada jobot-jobot dan tiada waampu sana waaampu sini.

    Sy secara spesifik menyebut "cara kita mempertahankan pemimpin dan dasar parti atau kerajaaan yg berkaitan dgn kepentngan melayu kena lebih bijak dati cinabeng dan chauvinis2 ini. Mereka tak gunakan kaedah perjuangan utk kedaulatan cina dan mempertahankan segala hak cina sbgmana kita yg secara langsung menyebut perjuangan utuk menjaga kepentingan bangsa. Mereka peralatkan "kepentingan rakyat", tapi hakikatnya mereka lebih rasis dari rasis. Pendekatan mereka ini sukar kita atasi dsebabkan penyamaran pendekatan perjuangan ini. Sedangkan kita tidak menyamar dan selalu berterus terang.
    Bukankah kita mahukan hasil dr apa yg kita rancang? Hasil yg kita mahukan Jonker Walk mesti ditutup di atas alasan yg rasional dan tepat justifikasinya. Bukan hasil JW yg ditutup dsebabkan mahu mengajar atau menghukum cinabeng yg tak sokong kita. Itu akan menimbulkan polimik krn pihak mereka akan terus tuduh kita dan kerajaan kita rasis. Ini akan menyulitkan matlamat utama, iaitu menutup JW.
    Puak cinabeng akan "mati keras" kalau kita berjaya tutup JW atas nama kepentingan awam. Itu saja maksud saya. Tak susah utk memahami isu apa sebenarnya yg sy ulas...mana lebih bijak...mempromosi ulam jering sbg ulam tradisi malaysia atau mempromosi jering sbg ulam melayu turun temurun? Market share mana yg lebih besar?

    ReplyDelete
  9. Bagus...ini baru tugas sebagai blogger kerajaan.

    ReplyDelete