Sunday, July 28, 2013

TUN M SUDAH MULA MELUAH DAN KRITIKAL TERHADAP NAJIB!!

Akhirnya Tun M bersuara juga. Saya secara peribadi amat yakin Tun M tidak mungkin berdiam diri dan menjadi penonton sahaja terhadap pelbagai ancaman yang sedang berlaku terhadap masa depan agama, bangsa dan negara disebabkan kelemahan kepimpinan negara.

Tun M juga pasti mahu membuktikan kritikan beliau tidak bersifat pilih-kasih. Adalah tidak adil dan adalah bukan Tun M namanya, jika beliau hanya mengkritik Pak Lah habis-habisan apabila melihat terdapat kelemahan yang telah menimbulkan ancaman terhadap alif ba ta, tetapi berdiam diri apabila DS Najib juga turut membuat, mengulangi serta menambah lagi tahap ancaman yang berlaku terhadap ali ba ta di bawah kepimpinannya.

Akhirnya, Mantan Perdana Menteri dan Mantan Presiden UMNO melepaskan juga kritikan dan ingatan kerasnya terhadap PM, DS Najib dalam satu sesi dialog bersama NGO KelabCheDet pada 26/7/2013 yang berlangsung di Yayasan Kepimpinan Perdana.

Dari apa yang diluahkannya secara tertutup, jelas Tun M semakin bimbang dengan "salah kepimpinan" dan "salah penekanan" serta "salah keutamaan" yang sedang dilakukan oleh DS Najib dalam melakukan usaha menarik kembali sokongan rakyat terhadap parti dan kerajaan yang telah menjadi lemah.

Paling mengecewakan, sokongan yang diperolehi DS Najib, malah lebih terok dari apa yang diperolehi oleh Pak Lah.

ironinya, fakta, alasan dan kritikan yang diluahkan oleh Tun M adalah sama sepertimana luahan rakyat di peringkat akar umbi.

Terlalu melayan karenah pembangkang, terlalu memberi muka kepada cinabeng dengan reward berbentuk kewangan, masalah punahsihat, masalah jenama 1Msia yang berbeza-beza tafsiran mengikut kepentingan kaum, pemuda UMNO yang sudah hilang idealisma perjuangan dan ahli serta pemimpin UMNO yang sudah tiada kualiti hingga untuk mencari calon menteri yang ada merit pun sudah payah.

Itu antara fakta dan rumusan yang dibuat oleh Tun M. Tidakkah ini juga yang sekian lama menjadi pertikaian rakyat bawahan dan NGO-NGO melayu?

Sehingga kini belum satu pun kebimbangan-kebimbangan ini kelihatan didengar oleh DS Najib. Beliau masih yakin dengan cara dan pendekatannya yang sudah terbukti ditolak oleh rakyat pada PRU13 yang lalu.

Apakah luahan awal secara tertutup yang dilakukan oleh Tun M ini akan kedengaran semakin keras dan terbuka? 

Sama-sama kita tunggu.

13 comments:

  1. kita harap Tun M akan tegur Najib terus terang ATAU nasihatkan ahli2 UMNO tolak Najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat setuju...teguran kepada Najib perlu secara terbuka supaya didengar rakyat dan Najib- jangan melalui punahsehat-Najib sekarang up high and dry-tak dengar kata akar umbi umbi

      Delete
  2. ""MALAY THINK TANK" PATUT DI WUJUDKAN UNTUK NASIHAT NAJIB.
    KEPENTINGAN MELAYU MAKIN TERHAKIS, DAN PEMUDA UMNO PUN LEMAH, LEMBIK DAN TIADA TARING.
    ZAMAN "GINGER GROUP" WAJAR DI HIDUPKAN SEMULA.
    MELAYU TERLALU DEFENSIVE, DAN CHINA TERLALU AGRESSIVE.
    NAJIB PERLU UBAH STRATEGY SUPAYA DAPAT KAWAL KEADAAN.
    JANGANTERLALU BERLEMBUT.
    UMNO PERLU LATIH CADRES YANG BERANI DAN TEGAS.
    SUDAH PASTI ELAYU SOKONGUMNO.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah saya cadangkan dalam blog saya - Malay Think Tank/ Malay Elders yg tak der kepentingan dan comprise Raja Melayu, Tun M, Tun Daim,dan pakar pakar lain ...namun suara akar umbi ini Najib tak dengar atau takj sampai ke Najib..yg ada suara Bangsar dr Omar Ong dan Tnegku Zafrul yang tak berpijak di bumi nyata

      Delete

  3. PAUmno Nov 2013

    penjilat2 tegar punggong cina MESTI berambos!

    ReplyDelete
  4. Sedih betul melihat S'pura, tanah pusaka Tanah Melayu yang kini diJAJAH CINARASIS PAP talam dua muka. Dan kini, Cina RASIS Singapura ini menaburkan wang di Malaysia (bersama sekutu kuatnya, Barat-Israel– bayangkanlah Israel dah kuasai tanah pusaka Melayu/Islam kita melalui sekutu mereka dari DAP-PAP/PKR) macamlah kita ORANG ASAL bumi pusaka ini PEMINTA SEDEKAH, sambil terus MERAMPAS tanah pusaka nenek moyang kita temasuk kampung sawah padi/nelayan Melayu/Islam kita terutamanya di P. Pinang dan Selangor; untuk terus JAJAH Malaysia melalui sekutu mereka dari DAP/PKR!

    Lihatlah di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009:

    Bismillahirrahmanirraheem.

    1. Until 1965, Singapore was part of Malaysia. Singapore declared its independence on August 9, 1965.

    2. Impressed by the Israeli defence system when visiting Israel in 1959, Singapore’s 1st Minister of Defence, Goh Keng Swee (GKS) later invited Mordecai Kidron, Israeli Ambassador to Thailand, over to Singapore to help set up its army. By end- 1965, Israeli teams from Israeli Defence Forces (IDF) began arriving to help Singapore build its army, Singapore Armed Forces Training Institute (SAFTI) and the Defence Ministry.

    3. GKS had to be mindful of the sensitivities of neighbouring Malaysia and Indonesia, with predominantly Muslim populations. Hence utmost secrecy surrounded the presence and activities of the Israelis, who had specially asked to be referred to as 'Mexicans' to avoid having their cover blown. Israel imposed a total blackout on the story and the secret was preserved. Until the other side could no longer contain itself.

    4. In his book, "From Third World to First: The Singapore Story 1965-2000," published in 2000, Lee Kuan Yew, Singapore's first prime minister, disclosed the secret that had been kept for almost 40 years: It was the Israel Defense Forces (IDF) that established the Singaporean army…..

    7. In a book entitled “The Israeli Connection: Whom Israel arms and why”, Benjamin Beit-Hallahmi (1988, pg26) wrote, “According to the CIA (1979), Singapore is the location of the main Mossad station in Asia. General Efrain Poran, a former military adviser to (Israeli) PM Begin, served a s Defense adviser to the Singapore Government (Kartin, 1984). In 1969, 45 Israeli advisers were on active duty in Singapore.”........

    13. Last but not least, let me share with you a thought from someone in a website posted in 2008. He wrote, ”Orang Melayu di Malaysia tidak sedar, Singapura adalah diam berisi. Singapura dijaga oleh Amerika dan Israel. Semua komponen tentera Singapura dibeli dan diselenggara sama ada oleh Amerika atau Israel. Mossad sendiri berpangkalan di Singapura. Maka tidaklah hairan Malaysia Today server dia dah relocated di Singapore-based.( Al-Azharri Siddiq/popcorn-km.blogspot).....

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    ReplyDelete
  5. Adalah tidak logik menlantik seorang yang kalah dalam strategik menjadi Pengarah Strategik Umum. Nak mempertahankan diri sendiri pun tak mampu ni nak mengatur strategik negara. Mampu ke kau. Najib dah hilang pedoman. Kami rakyat semakin ketakutan

    ReplyDelete
  6. NAJIB gagal ...Najib gagal.. Najib Gagal..jaga agama islam ,melayu ,bumiputera , raja raja malah bahasa melayu sendiri ...

    dasar dasar menteri najib juga boleh di tolak sewenang nya oleh dong ziong ...isu perkauman mewarnai hidup harian rakyat malaysia ... najib gagal ... dia perlu di tunjukkan jalan keluar...

    ReplyDelete
  7. Selamat tinggal Najib... Hang tak layak jadi pemimpin Melayu.. Aku dah sabar banyak pasai tolak ansur hang ni pada bukan bumi..Kera dihutan engkau susukan anak drumah mati kelaparan. Woi pondan berambus dari UMNO......

    ReplyDelete
  8. Mari kita pastikan kepimpinan UMNO yang benar-benar ikhlas terhadap maslahat umat Islam/Melayu dipilih untuk pemilihan UMNO Oktober nanti. UMNO perlu diselamatkan daripada golongan bangsawan yang tidak tahu isi hati rakyat marhaen yang mahukan mereka berubah.

    Sekiranya slogan berubah yang dilaungkan namun tidak dilakukan secara menyeluruh oleh kepimpinan, adalah menjadi tanggungjawab kita untuk merubah mereka.

    Pastikan setiap jawatan utam ditandingi.

    ReplyDelete
  9. apapun malaysia masih aman...nak tunggu sampai benar-benar tak aman, gawat baharu nak ubah???

    ReplyDelete
  10. NGO2 BUATLAH PROTES KAT DEPAN JPM TU.. BARU NAJIB TAHU RAMAI DAH MARAH KAT DIA...

    ReplyDelete
  11. Perlembagaan pun mengiktiraf diskriminasi bahawa natif dan orang Melayu mempunyai keistimewaan.

    ReplyDelete