Wednesday, October 29, 2008

RENUNGAN UNTUK KAKI DEBAT...

Ringkasan petikan kata-kata Saidina Ali;

1. “Barang siapa yang belajar pidato (debat) untuk tujuan kemashyoran diri tidak akan diterima amalan mereka yang wajib mahu pun yang sunat”.

2. “Salah satu perkara yang boleh mematikan hati (jiwa) ialah berdebat dengan orang yang bodoh lagi tolol”.

Bagi penulis yang cetek pengetahuan ni, sudah tentu ada rasional di sebalik kata-kata yang datang dari ahli ilmuan yang telah mendapat pengiktirafan Nabi Muhammad SAW.

Pisau boleh memberi benafaat jika digunakan dengan cara dan tujuan yang betul, sebaliknya ia juga boleh bagi mudarat jika disalah guna.

Lidah juga boleh beri benafaat jika diguna atas niat yang ikhlas dan jujur, sebaliknya sudah pasti akan beri mudarat jika lidah turut disulam dengan sombong, riak dan takabbur…

Agaknya pasal nilah Saidina Abu Bakar selalu tarik dan ‘pioh’ lidah dia sambil berkata “kerana engkaulah aku dan ramai manusia yang binasa”…

Ahli pidato yang paling hebat seperti Saidina Ali pun kata pidato boleh membinasakan dan dia tidak pernah guna kebolehan itu walau atas apa pun niat dan situasi….

Fikir-fikirkanlah…

3 comments:

  1. salam...

    pandai gak org2 umno nie belik2 sirah ISLAM yer..ingat kan tahu pasal keTUANan melayu jer..
    hehehe...

    nak tanya sikit lah...
    apa hukum sinpam janggut yer??
    ye lah dah nak jadi ustaz...
    nak minta pendapat sikit lah..
    dulu org tua sorang tue kata NABI SAW sinpam janggut sebab zaman NABI SAW tak ada gillette..

    konfius gak nie....
    masa tue mane saudara yer?
    oppp.....kecut tak ada telur nak bersuara kot...
    kah kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
  2. Salam semua..,
    Jika debat utk mencari glamour tak perlu lah..begitu juga jika debat ada disebalik niat yg jahat berdosa...yang nak berdebat biarkan mereka berdebat..kita tengok aje..

    ReplyDelete
  3. Ooo angah ooii, kita tak pasti samada angah betul2 nak tahu hukum ke atau saja nak soal2 je..jadi tak molek saya jatuh hukum. Kenalah tanya ulamak mukhlisin. Kita bukan ulamak. Kita ulahup je. Jgn tanya ulamak dunia yg lebih memberatkan pertimbangan politik dari pertimbangan hukum yg benar.
    Yg kita tengok hari ni ramai ulamak tak kira UMNO ke PAS ke, semua ada standby gillete dlm bilik air. Keluar bilik air tengok muka dah licin..Hukum utk diamal dan bukan utk dijadikan bahan perdebatan. Ok boleh ke jawab mcm tu?

    ReplyDelete