Monday, May 27, 2013

APAKAH DAIM MAHU PENASIHAT ATAU PM YANG UNDUR?

Daim berpendapat, Najib menggunakan populariti peribadi dalam usaha untuk membantu BN mendapatkan kembali majoriti dua pertiga Parlimen yang hilang pada tahun 2008 sebagai salah.

"Penasihat PM harus dipecat. Jika anda mengaitkan undi untuk BN adalah undi untuk Najib, maka keputusan BN mencerminkan Najib juga," ujar Daim.

"Pada pendapat saya, ia adalah strategi yang salah. Ini adalah satu pilihan raya Parlimen, bukan pilihan raya presiden," katanya.

Kepal Nasi ada posting khusus untuk isu ini lama dulu.

MCA, Gerakan dan MIC khususnya yang terlalu bergantung kepada syafaat populariti DS Najib untuk jaminan kemenangan calon parti mereka.

Pemimpin-pemimpin UMNO pun sama. Semua mengharapkan syafaat populariti DS Najib untuk menang.

Pendekatan kepimpinan perjuangan UMNO sudah berubah dari principle centric leadership approach kepada personality centric leadership.

Pendekatan Personality centric terlalu fragile. Ia boleh dimusnahkan dengan pendekatan Character assasination. Kalau karakter personaliti kuat dengan kepimpinan yang ampuh macam Tun Mahathir boleh la kalau parti nak bergantung kepada syafaat populariti pemimpin.

Tapi kalau pendekatan perjuangan berasaskan prinsip dan ideologi parti, rakyat akan pilih parti. Hari ini bila rakyat dan ahli UMNO sendiri tidak lagi dididik dengan prinsip dan ideologi perjuangan, maka mereka tidak lagi memberikan sokongan berdasarkan prinsip dan ideologi perjuangan.

Kalau calon elok dia sokong. Kalau calon hampeh dia tak sokong. Itu saja formula memilih kerajaan yang mereka guna.

Itu pasal la BN/UMNO separuh mati dikerjakan pembangkang hanya dengan mewujudkan persepsi buruk terhadp individu pemimpin UMNO.

1 comment:

  1. TAPI RATA2 CALON PR SEMUA INDIVIDUAL CONDUCT LINGKOP ADA YG NMPAK BULU PANTAT MCM PKR ELIZY WONG , PELIR TERJELE ,SAPA LAGI , PERASUAH ,,,KENAPA MEREKA MENANG ???????????? MUNKIN TREND PENGUNDI SKRG MAU LIHAT CALON LUAR DLM ?????
    KE GUANO ??? PANEH EKAU ULAS BAK TAU OTAK KAU KEK UJUNG MANO

    ReplyDelete