Monday, August 12, 2013

DS NAJIB DAN SEWAKTU DGNNYA WAJIB UNDUR JIKA SEDAR SUDAH TIDAK MAMPU!!

"Kita perlu mengambil kira bahawa dunia telah berubah dan keputusan pilihan raya adalah mesej daripada rakyat, mereka mahukan pembaharuan.

"Dalam konteks pembaharuan, Umno memerlukan golongan baharu untuk berada dalam kepimpinan parti yang membawa kewibawaan, idea dan kompetensi baharu," kata Dato Husni Hanadzlah Sewatu mengumumkan untuk tidak bertanding pada pemilihan MKT kali ini ketika ditemui pemberita pada rumah terbuka Aidilfitri di kediamannya di Sungai Rokam.


Masalahnya berapa ramai pemimpin UMNO yang faham realiti, punyai kesedaran, gentleman dan berjiwa besar seperti ini?

Berapa ramai pula pemimpin bahagian dan perwakilan cawangan yang berupaya memikirkan terhadap kehendak dan tuntutan pembaharuan yang harus dilakukan di dalam kepimpinan UMNO di peringkat pusat? Dan berapa keratkah kalangan pemimpin pusat ini yang benar-benar serious memikirkan kepentingan parti wajib diutamakan dari lain-lain kepentingan?

Fahamkah dan wujudkah kesedaran dikalangan perwakilan cawangan betapa pentingnya peranan mereka dalam menentukan pilihan yang betul bagi memastikan UMNO terus relevan?

Dan, berapa ramai kalangan perwakilan dan para pemimpin UMNO yang faham mesej ke arah pembaharuan yang diingini oleh rakyat ini?

Sudqh kerap kali terbukti pemimpin dan perwakilan UMNO bertindak songsang dengan mesej yang dihantar oleh rakyat.

Lain yang rakyat mahu lain yang dibuat oleh pemimpin dan perwakilan.

Rakyat mahukan perwakilan UMNO memilih pemimpin yang boleh menimbulkan rasa percaya dan yakin rakyat terhadap pimpinan UMNO, tapi perwakilan pilih pemimpin yang mereka suka saja atau pemimpin yang mereka boleh bergantung harap. Bukan pilih pemimpin yang rakyat boleh bergantung harap.

Orang melayu mahu pemimpin UMNO yang tegas dan keras pendiriannya dalam mempertahankan kepentingan agama dan bangsa mereka, tapi perwakilan UMNO pilih pemimpin yang berupaya dan mampu memberi peluang dan imbuhan peribadi kepada mereka.

Rakyat mahukan UMNO dipimpin oleh pemimpin yang adil dan saksama serta berupaya memimpin seluruh rakyat yang berbilang agama dan bangsa, tapi perwakilan pilih pemimpin yang tidak punya kebolehan untuk memimpin di dalam kemajmukan dan keunikan yang wujud di tanah air ini.

Rakyat mahukan UMNO memilih pemimpin yang tahu mempertahankan hak-hak melayu dan dalam masa yang sama bersikap adil dan saksama terhadap semua kaum, dan bukan di atas dasar samarata. Tapi perwakilan pilih pemimpin yang sudah tidak tahu untuk menjaga dan memelihara prinsip "persefahaman di dalam toleransi" yang sekian lama terjalin. 

Bila pemimpin cuba menjaga hak melayu, bukan melayu beranggapan pemimpin UMNO rasis. Bila pemimpin cuba menjaga kepentingan cina, melayu pula beranggapan pemimpin UMNO sudah "cair" dengan cina. Akhirnya dua-dua kaum hilang kepercayaan dan keyakinan terhadap pemimpin UMNO.

Persoalannya kenapa pemimpin UMNO dulu boleh menguruskan sensitiviti kaum dan agama ini dengan begitu berkesan dan diyakini pula oleh rakyat berbilang kaum dan agama? 

Kenapa pemimpin UMNO sekarang seolah-olah buntu dan tidak berupaya menawarkan kepimpinan mereka untuk diterima oleh semua kaum di dalam "suasana toleransi dan menang-menang" yang sekian lama terbukti telah berjaya dijadikan resepi utama di dalam melahirkan sebuah negara yang aman, makmur dan harmoni serta diterima oleh semua kaum dan agama?

Mampukah perwakilan UMNO menyelamatkan UMNO dari dipimpin oleh pemimpin yang tidak mempunyai kriteria dan tidak punya kemampuan untuk menyelamatkan negara dan rakyat seluruhnya untuk keluar dari "kehidupan yang penuh syak wasangka" atau "suspicious mind" di antara kaum dan agama yang semakin menuju ke arah "suasana mengundang bahaya" ini?  

Mampukah perwakilan UMNO melahirkan pemimpin yang bukan saja dihormati oleh orang melayu, bahkan turut dihormati dan dipercayai serta diyakini oleh semua kaum?

Mampukah perwakilan UMNO "menapis" calon-calon pemimpin yang menawarkan diri bertanding jawatan di peringkat pusat nanti berdasarkan kriteria dan fakta-fakta yang diperbincangkan ini?

Mampukah perwakilan "menepis" segala serangan kempen dan tawaran habuan yang bakal dilakukan oleh pengurus kempen dan agen-agen calon yang turun ke padang untuk meyakinkan para perwakilan supaya mengundi calon tajaan mereka?

Apakah pengurus kempen dan agen-agen ini membawa calon-calon yang layak dan memenuhi kriteria sebagai pemimpin harapan masa depan UMNO atau calon yang bakal meneruskan kesinambungan budaya lama UMNO yang sudah menjadi bahan lawak jenaka rakyat dan majoriti melayu?

8 comments:

  1. dah tak de mimpin umno yang ada otak ke skrg?

    ReplyDelete
  2. macamana untuk menjadikan negara aman makmur kalau pemimpin2 umno sendiri sentiasa mengeluarkan kenyataan2 menakutkan dan mengugut rakyat.

    ReplyDelete
  3. KENYATAAN MEDIA
    4 Julai 2013


    Kami NGO Islam ingin menarik perhatin kerajaan dan juga masyarakat umum mengenai perlantikan Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai Pengerusi baru Lembaga Tabung Haji oleh kerajaan. Kami berpendapat bahawa perlantikan beliau sebagai pengerusi Lembaga Tabung Haji, tidak menepati kriteria transformasi dan tidak bersifat transformatif seperti yang diwar-warkan oleh kerajaan selama ini.

    Sebuah organisasi perniagaan yang mempunyai wawasan dan tujuan yang besar lagi murni serta mempunyai kaitan rapat dengan aspirasi kerajaan, Islam serta kaum Muslimin, ia sepatutnya dipengerusikan oleh seseorang yang mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang berkaitan serta memiliki latar belakang pentadbiran perniagaan serta kelulusan akademik yang tinggi. Selain dari memiliki kriteria tersebut, untuk mengurus suatu entiti perniagaan besar seperti Lembaga Tabung Haji dengan imej Islam pula, pengerusinya memerlukan reputasi yang tinggi dengan integriti dan sahsiyah yang tinggi juga.

    Maka, kami berpendapat Datuk Abdul Azeez tidak mampu membawa imej tersebut dan tidak sesuai menjadi pengerusi kerana Lembaga Tabung Haji terlalu besar baginya serta mempunyai kaitan dengan imej dan identiti Islam pula. Oleh yang demikian kami meminta kerajaan menilai semula keputusan perlantikan Datuk Azeez tersebut dan segera mencari calon baru yang lebih kompeten dengan memiliki integriti dan sahsiyah yang tinggi yang justeru dapat memelihara imej kerajaan yang bersih lagi Islamik serta dapat membawa Lembaga Tabung Haji kepada tujuan asal penubuhannya dan dalam masa yang sama dapat menyelesaikan pelbagai masalah kronik yang sedang dihadapi oleh Lembaga Tabung Haji ini.
    Ismail Mina b. Haji Ahmad
    Presiden
    Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT)

    ReplyDelete
  4. UNDURLAH JIKA SAYANGKAN PERJUANGAN BANGSA MELAYU DAN UMNO

    ReplyDelete
  5. Malangnya kebanyakan perwakilan tidak mempunyai minda yang mampu membuat analisa dan kajian yang mendalam perihal calon-calon yang akan bertanding di dalam pemilihan UMNO itu nanti. Jika yang terpilih akan menjadi 'pak angguk' sepert ahli-ahli MKT sekarang, perubahan yang di kehendaki cuma menjadi sebuah impian sahaja. Sepatutnya ahli MKT perlu tegur-menegur dan jika Presiden sekalipun silap patut diperbetulkan. Janganlah kerana inginkan 'patronage' sanggup mendiamkan diri membiarkan Presiden mengemudi UMNO walaupun jelas arah tujuan membawa kepada kehancuran ugama, bangsa dan negara.
    Berwaspadalah wahai para perwakilan, pilihan saudara saudari akan menentukan masa hadapan anak cucu kita.

    ReplyDelete
  6. Anak cucu kita..Perut dan Poket sendiri lah..mcm nak rebut harta karun..

    ReplyDelete
  7. cuba engkau letakkan gambar ah jib gong bersama-sama dengan gambar budak-budak down sindrom ...
    aku yakin mukanya amat seiras dengan budak-budak down sindrom ...
    dan sukar dibezakan mana satu ah jib gong dan budak-budak down sindram ...
    inilah nasib negara malaysia ... apabila pmnya adalah dari orang yang menghidap penyakit down sindrom ...

    macam kes mewafatkan ISA ... dan menghapuskan Ordinan Darurat ...
    kerajaan memang kurang arif dengan kepentingan Ordinan Darurat dan ISA itu ...
    tetapi yang arif dan benar-benar faham ialah polis ...
    sedangkan polis melalui KPN telah berjumpa dan menasihatkan Ah Jib Gong agar kedua-dua akta tersebut perlu dikekalkan ...
    persoalannya ... adakah ah jib gong peduli dengan mereka yang pakar tentang masalah jenayah ... iaitu polis ... tadak ... kerana dia lebih percaya kepada cerita yusuf jalang dan omar ong serta mat liberal yang menjadi penasihatnya ...
    akibatnya KPN yang memberi nasihat tidak dilanjutkan perkhidmatan ...
    aku tidak peduli samada dia lanjutkan KPN tersebut atau tidak ... tetapi sesiapa pun yang menjadi KPN ... jika tiada kedua-dua akta itu dan dengan perjawatan yang amat kurang dan anggota yang amat tidak cukup ... kegagalan menangani permasalahan yang timbul akibat ketiadaan kedua-dua akta itu amat dirasai ...

    biarpun ramai blogger menyalahkan pembankang dalam hal penghapusan kedua-dua akta ini ... bagi aku kesalahan tetap terletak kepada ah jib gong ... kerana dialah yang membentangkan cadangan penghapusan itu di parlimen ... bukannya nwar berahi ...

    ibarat anjing dan bukit ...
    nwar berahi hanyalah seekor anjing yang tetap akan menyalak bukit biarpun beribu kebaikan yang dia dapat dari bukit itu ...
    persoalannya kenapa bukit perlu peduli ... kenapa bukit gentar mendengar salakan anjing dan memenuhi kehendak salakan itu ... sedangkan anjing tidak mampu mengigit bukit ...

    anjingkah bersalah atau bukit yang bersalah ... jika bukit runtuh sendiri akibat salakan anjing ...

    pepatah orang tua memang bijak ... bagai anjing menyalak bukit ... bukit tak akan runtuh ... tetapi kalau pemilik bukit itu adalah orang yang meghidap down sindrom ... engkau lihat sendiri apa yang telah terjadi ...

    ReplyDelete
  8. Saya mohon .Menteri KBS,KJ,
    melalui Regina ex gangSTAR aka Dapster,keluar kenyataan sokongan kepada Kumpulan rock LAMB of GODS , sama juga sapertI juga KJ menyokong selaku peminat tegar METALIKA,atas dasar:

    1.Konsisten DAN JUGA UNTUK pre empt Tantawi.
    2.KJ selaku proxie kpd dasar amali Liberal terbukaan Ah Jib Gor Gong.
    3.Ah Jib Gor Gong dan klone KJ sudah tak ada aspirasi melayu, dan hanya
    aspirasi ikutan kepala bapak kucing kepala sekolah vernakular.
    4.KJ selaku sahabat rapat liberal jonathan jason,Tony ffffff ,selaku page boy majallah liberal.
    5.KJ selaku SIL.
    6.KJ selaku kLon Ah Jib gong aka penyokong tegar Foon Yew High school, Dong Zhong.
    7.KJ semua jawatan kabinet dan juga FAM,BAM HOKI Fed,SPRM wannabe pandai semua serba bolih,termasuk jawatan bapak KLON Ah JIB GOR GONG.Baru 125 hari makan duit rakyat, lagak sombong takabur lagak angkuh, pem wannabe,ikut ah Jib bapak sekolah vernakular,KJ nak ubah sosial contract DAP, tak minta pun tukar social coNtract.KJ lebih DAP dari Lim kit Siang.
    Ini mesti Ah Jibb yang suruH ,dan Ah Jib di Rasuk psykcadealic olih Idrs Jalan punya ENDLESS POSsIBILiTIES..
    Ah Jib Gong Gor,masih tak sedar lagi dan masih umbang ambing kemelayuan nya setakat halwa maskat dan rendang…
    8.KJ tukang bidas Utusan Melayu kerana Ah jib tak pernah bidas Utusan.

    KJ hit man menjadi proxy agar Ah JIb look GOOD.
    Ah Jib jenis Devils advocate, arah budak suruhan try test trial
    lab….campak isu ketengah dan sendiri pandai ulas…lihat

    1.isu MAS,suruh idris jala kata jual MAS,bersama dengan TONY FFFFF.
    2.Isu subsidi disel suruh malik ayam,.
    3.isu gabung parti, suruh t adnan…
    4.Isu kaji sosial kontrak suruh pak pandie KJ.pandai devil s advocate ah jib gong.. .
    5.Isu apa lagi cina mau-Kj jadi ayam sabung bagi pihak Ah Jib.
    Amalan Devils advocate di pelupori olih Idris jala,dan dah muncul serpihan nya dalah Endless Possibilities.
    ENDLESS POSSIBILITIES memberi chek kosong kapada Ah Jib
    Gong,sebagai subset mind games,otak liberal.curi logo negara lain
    9.KJ superkiasu liberal dari liberal..
    maka atas dasar konsisten ,saya desak KJ tolong keluar kenyataan (macam sama nada untuk rock band metallica )sokongan kapada kumpulan rock lambing Gods ini,dengan kadar segera.

    Kalau tidak di segrakan, nanti ada yang lain steal the thunDer...

    nota kaki:
    Menteri di JPM BG Jamil hilang gajet sumsung/sony/apple/dll sebab tak tau siapa yang keluar kan lesen hiburan, dan atas semangat setiakawan kabinet dan juga nak jaga ati Agib gor gong, lupa siapa yang sokong Lamb of gods---,mesti KBS dan boss kpada reginna,menteri

    arjuna waspada
    changkat lobak

    ReplyDelete