Tuesday, December 1, 2009

NIK AZIZ MEMBELAKANGKAN NABI MUHAMMAD?

Apa beza sunnah Nabi Muhammad saw dengan sunnah nabi-nabi terdahulu?

Kalau pada zaman nabi-nabi terdahulu beban menyebar agama hanya terletak di bahu para-para nabi. Umat mereka hanya bertindak mengikut dan taat kepada ajaran nabi-nabi. Pendek kata umat nabi terdahulu hanyalah bertaraf ‘abid’ atau ahli ibadat, manakala nabi-nabi mereka berfungsi sebagai penyebar agama.

Tetapi, umat Nabi Muhammad saw tidak begitu. Tugas umat Muhammad sama seperti tugas Muhammad, iaitu beribadat dan pada masa yang sama bertindak sebagai penyebar agama sepertimana juga nabinya.

Itu sebab umat Muhammad sangat istimewa berbanding dengan umat nabi terdahulu. Itu sebab jugalah nabi-nabi terdahulu ramai yang memohon untuk menjadi nabi akhir zaman.

Hinggakan Nabi Musa as pun berdoa, kalau tak dapat jadi nabi akhir zaman, dapat jadi umat kepada nabi akhir zaman pun sudah memadai.

Kenapa Nabi Musa berdoa sebegitu rupa?

Sebab baginda tahu kemuliaan umat nabi akhir zaman. Kemuliaan yang dimaksudkan ialah di bahu umat nabi akhir zaman juga terpikul keistimewaan nubuwah, iaitu fungsinya sama seperti mana fungi kenabian.

Apa yang ingin digambarkan di sini ialah tentang tentang kemuliaan umat Muhammad, doa nabi-nabi dan perbezaan doa Nabi Muhammad saw dengan doa nabi-nabi terdahulu.

Sudah tercatat di dalam Al Quran tentang kisah nabi-nabi terdahulu. Ada di antara nabi-nabi terdahulu yang mendoakan agar diturunkan bala atau musibah kepada umat-umatnya yang engkar kepada ajaran yang mereka bawa.

Nabi Noh dan Nabi Lut adalah di antara beberapa nabi yang berdoa sedemikian rupa sehingga doa mereka dimakbulkan tuhan.

Tapi Nabi Muhammad tidak pernah mendoakan umatnya sedemikian rupa, walau pun berbagai rintangan dan kesulitan yang tidak masuk akal telah dilakukan oleh umat baginda sewaktu baginda menyebar agama Allah.

Malahan, sewaktu peristiwa hijrah ke Taif, Allah swt telah mengarahkan para malaikat bersiap sedia di gunung-gunung dan bukit sekitar Taif bagi menunggu apa juga permintaan Nabi Muhammad.

Jika nabi bermohon kepada Allah supaya diterbalikkan bukit bukau dan gunung-gunung ketika itu, maka para malaikat akan lakukannya.

Walau pun Nabi Muhammad dihina, dihalau dan dibaling dengan batu-batu di sepanjang perjalanan baginda keluar dari Kota Taif, sehingga berdarah, tetapi Nabi Muhammad tetap mendoakan hidayat dan kebaikan untuk umatnya yang masih engkar.

Baginda berpendapat, jika umat baginda di Taif hari ini engkar dan menolak ajaran yang dibawa, mungkin cucu-cicit kepada mereka akan menerima ajaran baginda.

Sekarang mari kita bandingkan pendekatan Muhammad saw dengan pendekatan mereka yang digelar pewaris-pewaris nabi yang telah menjerumuskan diri di dalam gerakan demokrasi berparlimen di negara ini.

Bukankah ianya amat berbeza sama sekali?

Pewaris ajaran Nabi Muhammad saw hari ini lebih cenderung untuk mengikuti pendekatan nabi-nabi terdahulu yang mendoakan agar diturunkan bala kepada umat mereka yang engkar…!

Alasan mereka ialah nabi-nabi terdahulu pernah lakukannya dan adalah tidak salah untuk mereka mengikutinya, sedangkan Nabi Muhammad tidak pernah sekelumit pun mendoakan sesuatu yang buruk tertimpa, walau pun kepada Abu Jahal dan Abu Lahab..!

Adakah tindakan pewaris ajaran Muhammad ini boleh dianggap sebagai tindakan yang cuba membelakangkan pendekatan Nabi Muhammad?

Barang diingat, pada suatu hari Umar Al Khattab pernah dengan bangga membawa kitab-kitab nabi terdahulu untuk ditunjukkan kepada Nabi Muhammad.

Nabi Muhammad saw berpaling darinya sambil berkata, “Jika mereka-mereka itu masih hidup di zamanku, nescaya mereka juga akan beriman dengan apa yang aku bawa.

Ulamak-ulamak sohor yang sedang sibuk berpolitik pada hari ini adalah dicadangkan agar menilik semula kisah-kisah di atas supaya mereka tidak tersasar lebih jauh lagi sehingga kekeliruan dalam masyarakat menjadi lebih kronik.

Lebih banyak kekeliruan masyarakat yang timbul akibat dari fatwa mereka, maka akan lebih besarlah lagi risiko yang bakal mereka hadapi selepas hari kematian mereka kerana mereka adalah “warisatul-anbiya”.

Salam.

4 comments:

  1. Salam, hamba kurang setuju dgn posting di atas. Nabi Muhammad sallaLlahu'alaihiwassalam pun ada mendoa'kan kehancuran musuh sesuai dgn tahap penentangan; qunut nazilah contohnya adalah sunnah Nabi kita. Nabi Muhammad pun tak boleh lari dari sunnah nabi-nabi terdahulu kerana manusia sama sahaja. Cuma, doa' kehancuran tidak sepatutnya diguna di pentas demokrasi. Ianya adalah penyalahgunaan Agama. Bahkan dalam satu riwayat ada dinyatakan bahawa angkatan akhir zaman memiliki approach seperti Nabi Musa 'alaihissalam; ganas tu..
    Sekian pendapat hamba.
    Salam,
    TokPakir

    ReplyDelete
  2. Semuga Allah SWT menunjuki kita ke jalanNya yang benar lagi lurus.
    Semuga Allah membukakan pintu hidatahNya untuk kita memahami dengan ilmuNya
    Semuga Allah melimpahkan kepada kita keikhlasan dan kesabaran sehingga kita dapat melihat dan memahami DeenNya dengan kefahaman yang benar dan betul
    AMIN

    ReplyDelete
  3. umno bkn pjuang ISLAM, sbb sjak dari dl lg pmimpin2 umno trmasuk prdana mnteri, isteri smua xpkai tudung..........bodoh la kalau bnda skecil ini pun tak bleh pkir

    ReplyDelete
  4. izinkan ana bertanyer, boleh tau saudara teragkan serba sedikit apakah pendekatan yg baginda Raulullah SAW gunakna untuk mendekati para sahabat, kaum keluarga, org tua, kanak, dan org bukan Islam..ana nak tahu sgt...

    ReplyDelete