Monday, December 7, 2009

KJ ATAU NAJIB JADI IDOLA ZAHID..?

Tiada rombakan kabinet yang melibatkan menteri. PM pun sudah buat penjelasan semalam. Kalau ada pun mungkin di peringkat timbalan menteri.

Malam tadi jurublog terima sms dari salah seorang ketua pemuda bahagian yang baru saja mengikuti majlis penutup kursus latihan pemuda di Janda Baik.

Smsnya berbunyi begini; (sebiji sepertimana dihantar)

“Ucapan Zahid d Janda Baik semasa menutup kursus pemuda….andai saya dilantik menjadi PM jam 12.50, 12.51 saya lantik KJ sebagai menteri….Oleh yang demikian relakah kita mbiarkan Zahid jadi PM???”

Kalau tak silap jurublog, semasa PRK Dun Permatang Pasir tempohari, DS Zahid pun ada menyebut perkara yang memberi maksud lebih kurang sama.

Manifestasi dari ucapan Zahid, jurublog ambil 2 kesimpulan;

1. Dato Zahid cuba mempertimbangkan kepentingan politik parti, atau pun;
2. Dato Zahid cuba mempertimbangkan kepentingan politik selain dari yang tersebut di atas.

PM Najib memberi alasan tiada rombakan di peringkat menteri kerana tidak mahu menjejaskan tumpuan menteri-menteri yang ada. Lagi pun kabinet yang ada baru berusia 7 bulan, jadi tak sesuai dan pentadbiran tidak akan berkesan kalau barisan kabinet asyik berubah.

Ucapan Zahid ini berlaku sesudah PM Najib mengumumkan tiada rombakan kabinet.

Jadi, apa sebenarnya agenda di sebalik saranan Zahid yang tidak pernah kenal erti jemu mengharapkan KJ dimasukkan dalam jemaah menteri?

Kalau pada pandangan Zahid perlantikan KJ sebagai menteri boleh menambah kekuatan parti, maka bolehkah disimpulkan bahawa PM Najib sudah tersilap perhitungan kerana tidak menamakan KJ sebagai salah seorang jemaah menteri?

Dari segi kepentingan parti, siapakah yang betul dalam soal KJ? Zahid atau PM Najib?

Kenapa bacaan Najib dan bacaan Zahid bertentangan sama sekali?

Lapuran mana yang dibaca Najib dan lapuran mana yang dibaca Zahid sehinggakan tafsiran yang keluar dari ke dua-duanya begitu bercanggah?

Kalau benar tafsiran Zahid yang betul, ini bermakna kerajaan sedang berada di dalam kerugian kerana tidak membawa KJ ke dalam kabinet.

Bagaimana pula kalau keputusan PM Najib yang betul?

Selaku pemegang kuasa prerogative, Najib sudah tentu mempunyai perkiraan yang sudah semestinya bertujuan untuk memulihkan sokongan terhadap parti dan kerajaan pimpinannya.

Selama ini Zahid memang sudah maklum tentang gaya pimpinan Najib kerana pernah jadi Supol dan Ketua Penerangan sewaktu Najib jadi menteri dan ketua pemuda.

Tapi dalam soal KJ ni nampak Zahid seolah-olah tidak memahami pulak bacaan politik bos yang mana jika tidak kerananya, kerjaya politik Zahid tak tau ada ditahap mana sekarang ni.

Dari bacaan politik jurublog, jurublog rasa Zahid ni memang ada agenda yang selain dari ‘demi kepentingan parti’.

Pertamanya, mungkin untuk buat ‘booking awal’ sokongan pemuda jika dia ada menyimpan cita-cita untuk jadi Timbalan kepada Najib.

Keduanya, mungkin hati masih sakit dengan mantan PM yang pernah mencacatkan kerjaya politiknya satu ketika dulu. Sedikit sebanyak mungkin jugak dia ‘semak mata’ bila masih ada waris peninggalan Tun Mahathir dalam kabinet Najib. Manalah tahu kot-kot waris peninggalan Tun Mahathir ni boleh menjadi penghalang kepada cita-cita besar Zahid pada masa depan.

Jurublog rasa Zahid perlu lebih bijak sedikit dari tahap kebijaksanaan yang dia miliki sekarang ni.

Dia perlu membuat kajian kes;

1. Adakah lebih berbaloi dia mengambil langkah mengikut arus perdana yang sedang cuba dilakukan oleh Najib untuk memulihkan sokongan terhadap parti, atau pun;
2. Mengambil langkah memperjuangkan KJ supaya diberi segala senapang, peluru berpandu dan pesawat Sukhoi, dengan harapan KJ akan mempergunakan semua peralatan dan senjata canggih ini untuk membantu Zahid mencapai cita-cita yang selain dari untuk kepentingan parti.

Pandai-pandailah Zahid memilih juruterbang yang amanah untuk mengendalikan pesawat Sukhoi ni. Jangan nanti terpilih juruterbang yang menjahanamkan kubu pertahanan sendiri.

Dato Zahid perlu ingat… kubu pertahan tu bukan milik peribadi tapi ia adalah milik seluruh bangsa melayu bernaung….

2 comments:

  1. 1. angan-angan zahid nak jadi PM kalau begini pemikirannya, tak payahlah... apatah lg pemilihan akan datang diundi di peringkat bahagian.
    2. nampaknya secara langsung Zahid mengatakan bahawa najib tak betul sebab tak lantik KJ. Jadi Najib juga tak betul sebab lantik Zahid, kalau gitu lantik je lah KJ ganti Zahid mungkin itu yg betul.
    3. Banyak sangat ke Zahid ni terhutang budi dengan KJ berbanding Najib?
    4. Zahid dan Nazri ni bantu lah Zamri tu untuk kembalikan kegemilangan Perak dulu baru boleh nak aur sapa-sapa jadi menteri.
    5. Kesian memikirkan ada menteri jenis macam ni di zaman UMNO sedang memerlukan pemimpin yang benar-benar berkualiti.

    ReplyDelete
  2. tu la,Umno dah jadi perti elit.parti buat duit.berubahla,sayang tu mmg sayang,nk muntahpun ada,tak mcm zaman bapak aku dulu smangat aje bila pilihanraya,jamu air kopi ngan biskut mayat tapi smangat gila sampai nk berparang-parang.kat tmpat aku ni dah tiga kali hantar borang tapi masih lg tak dapat jadi ahli,ingatkan diorang sibuk tapi bila dah mula baca blog politik ni barulah aku tau rupanya permainan politik diorang,tak pernah aku fikir pulak sampai macam tu,aku tak la ambil berat sangat janji bila pilihanraya aku pangkah aku rasa tanggungjawab aku dah lepas,pasal diorang nak buat duit ke apa ke aku tak peduli lantak diorang lah,
    pernah skali tu masa aku lepak ngan dua tiga orang dak Umno ni ada la makcik2 ni kutuk2 kerajaan,biasala pembangkang aku tak kisahpun,dah namapun pembangkang janji bangkang.apa yg aku kisahkanya disini perihal member2 aku ni,ada ke boleh cakap "kami ni kerja makan gaji aje" tak panas engkau dengar?
    nmpak sngatla selemah2 iman,dah la perja ngan parti tapi langsung tak boleh bawak imej parti,mampoih la...
    aku rasa ada baiknya dibuat KPI kat dari bawah,dari staff2 yg kerja ngan parti serta ketua2 pemuda peringkat kampung,kena la ambik tau sikit, ini tidak,main internet layan zinger poker,farm ville apake senak palaotak.aku ingat la lepas kerajaan tumbang PR13 ni,diorang di akan menjilat kat parti seterusnya,janji duit mashuk..
    kpd barisan pemimpi2 kat atas tu tgk2 la wakil2 hang kat bawah ni,dah nak muntah aku tgk,KPI tu penting,politik ni macam2 org leh klentong tapi kalau KPI tu kena la bejawab sakan.
    walaupun busuk,masih boleh dibaiki lagi ataupun tubuhkanla parti baru yg well branded,ajak MCA ngan MIC,tp walau apapun jgn bwk mmasuk Dap, parti gila tu,jahanam malaysia,
    skarang ni Allah pun dah ada 2,haa jawab la korang ngn anak korang bila ditanya nak sembah Allah mana ni ayah,kistien ke Islam?hi...hi..hi...tangisan dalam ketawa aku jadinya.

    ReplyDelete