Monday, December 14, 2009

TITAH TUANKU

Sultan Selangor sekali lagi meluahkah kebimbangan baginda. Sekali lagi baginda ingatkan pentadbiran selangor supaya fokus kepada tanggungjawab sebenar iaitu penyelesaian terhadap soal pembangunan untuk rakyat.

Keutamaan kepada soal politik, politik dan politik yang tidak berkesudahan hanya akan mencacatkan proses pembangunan yang sepatutnya menjadi tumpuan utama sesebuah kerajaan yang memerintah.

Sultan selalunya jarang sekali memberi nasihat kerana baginda semua maklum bahawa kerajaan yang dibentuk adalah kerajaan hasil pilihan rakyat.

Sultan selalunya bertindak macam bapa mertua. Tidak mahu campur urusan anak menantu kerana itu urusan rumahtangga mereka. Lagi pun menantu tu adalah pilihan anak sendiri.

Tapi kalau pak mertua dah selalu sangat memberi nasihat, ertinya, mesti ada yang tak kena dalam rumahtangga anak menantu.

Mana tidak. Isteri makan hati dek ragam suami. Anak cucu terbiar dek karenah bapak yang membiarkan anak membesar sendiri tanpa pimpinan dan pertanggungjawaban dari seorang bapak. Mestilah bapak mertua bersuara. Yang makan hati anak dia. Yang terbiar anak cucu dia.

Kerajaan yang dipimpin oleh PKR ini adalah kerajaan baginda. Rakyat yang diamanahkan kepada kerajaan PKR ini adalah rakyat baginda.

Bila baginda sultan sudah bersuara dan menyatakan kebimbangan, sudah tentulah baginda sultan sudah tidak berapa yakin bahawa kerajaan PKR ini tidak berbuat seperti mana yang sepatutnya sebagai pemegang amanah kepada kerajaan baginda.

Rakyat bergaduh sama sendiri sehingga proses pembangunan terjejas. Kerajaan baginda sudah digunakan sebagai barang dagangan politik yang tak berkesudahan. Akhirnya rakyat yang sepatutnya dibela dan dibangunkan terbiar dan terjerat ke dalam mainan politik keterlaluan si pemegang amanah.

Sebagai raja yang bertanggungjawab, sudah tentulah baginda bimbang penularan budaya politik yang lambat laun jika dibiarkan boleh menjahanamkan keharmonian dan kemakmuran rakyat baginda.

Sekarang rakyat dan ramai pemerhati nak tunggu sejauh mana kerajaan PKR mahu mengambil berat terhadap nasihat dan saranan baginda sultan.

Kalau tiada perubahan, maka sahlah pemegang amanah kepada kerajaan baginda ini sudah tiada rasa hormat lagi kepada yang empunya kerajaan.

Jika begitu keadaannya, terpulanglah kepada rakyat untuk membuat pilihan, samada ingin terus membiarkan diri mereka terus jadi alat dan mainan sentimen politik pimpinan PKR, atau mahu menyahut pembelaan ke Bawah Duli Tuanku tehadap masa depan mereka.

Tuanku Sultan sudah meluahkan kebimbangan baginda, tapi kalau rakyat baginda terus lesu dan mengikut saja apa yang dilakukan oleh kerajaan pilihan mereka, maka tiada siapa yang boleh dipersalahkan lagi jika terbukti suatu hari nanti pandangan baginda sultan itu benar.

1 comment:

  1. Mertua yg bagus adalah Ahmad Nispu dlm Madu 3, sama2 kaki tipu.

    Ni Menantu dan Mertua beza ......

    ReplyDelete