Friday, January 18, 2013

SEKALI LAGI TUN M HINA ALMARHUM TUNKU!!!

Dr Mahathir berkata, bekas Perdana Menteri pertama, Allahyarham Tunku Abdul Rahman melakukan perkara lebih teruk dalam tindakan memberi kad pengenalan kepada warga asing.

"Dia (Tunku Abdul Rahman) beri sejuta kewarganegaraan kepada mereka yang tidak layak. Jadi kenapa apa yang dia (Tunku Abdul Rahman) buat tak salah dan apa yang saya buat ini salah?

“Malaysia menerima rakyat asing menjadi warganegara jika mereka memenuhi syarat- syarat tertentu dan ramai (rakyat asing) yang berada di Sabah melebihi 20 tahun dan bercakap dalam Bahasa Melayu.

“Saya bagi di zaman saya (menjadi perdana menteri) kerana mereka berulang alik dari selatan Filipina ke Sabah tidak menerima sempadan Sabah yang digariskan penjajah.

ULASAN LANJUT jurublog...

Jika ada sesiapa kalangan pembangkang yang asyik main isu Kad Pengenalan Sabah yang boleh jawab hujah Tun M ini, dipersilakan dengan segala hormatnya....

Jawaban Tun M ini elok ditujukan khas kepada bekas-bekas pendatang asing dan keturunannya yang telah mendapat status warganegara secara "enblock" hasil dari apa yang dikatakan "ketidakadilan" Tunku Abd Rahman seperti yang disebut oleh Tun M.

Anak cucu cicit bekas pendatang asing inilah yang "paling tidak suka" dan "tidak bersetuju" dengan program "ala Tunku Abd Rahman" yang telah diulangi oleh kerajaan Mahathir, khas untuk rakyat Selatan Filipina dan Indonesia yang bermastautin di Sabah sejak puluhan tahun sebelumnya.

Tun M memberi taraf kerakyatan kepada bangsa yang serumpun, se agama dan se budaya dengan rakyat negara ini, tapi Tunku Abd Rahman memberi kerakyatan kepada bangsa asing yang langsung tiada kena mengena dengan rakyat Tanah Melayu.

Tunku Abd Rahman telah memberi kerakyatan kepada bangsa asing ini hingga pada satu masa warganegara baru ini hampir menyamai jumlah penduduk asal Tanah Melayu. Tun M hanya memberi setakat seratus ribu kerakyatan kepada pemastautin Sabah.

Tunku Abd Rahman memberi kerakyatan kepada bangsa asing walaupun bangsa asing ini hanya datang ke Tanah Melayu se hari sebelum merdeka. Tun M hanya memberi kerakyatan kepada bangsa asing yang sudah berpuluh tahun bermastautin di Sabah.

Kenapa tidak tuduh Tunku Abd Rahman beri sejuta kerakyatan kepada bangsa asing kerana mahukan undi mereka? Kenapa tuduh Tun M beri kerakyatan hanya bertujuan untuk dapat undi? 

Bagaimana pula mereka yang diberi kerakyatan oleh Tun M ini dikatakan pastimengundi BN, sedangkan sejuta orang yang diberi kerakyatan oleh Tunku sebelum ini majoritinya bertindak mengundi pembangkang? 

Bukan saja mengundi pembangkang, malah mereka juga turut memimpin gerakan parti pembangkang dan diberi peluang bergiat di atas nama demokrasi. Malah, jika rakyat menyokong, mereka boleh menjadi kerajaan menggantikan parti Tunku Abd Rahman yang telah memberikan "kerakyatan overnight" kepada mereka. 

Ada anak bekas pendatang asing di Sabah ini turut berpeluang bertanding di Semenanjung atas tiket pembangkang. Antaranya Ustad Badrul Amin kaunselor.

1 comment: