Wednesday, May 22, 2013

BAGAIMANA DAP BOLEH SENANG2 TIPU KAUM CINA?

Buat pertama kali, kaum cina telah silap percaturan pada PRU13 yang lalu. Jarang kaum cina tersilap dalam menentukan pendirian politik mereka. Selalunya kaum cukup bijak mencatur "trend pengundian" berdasarkan kepentingan dan opportunity pada masa dan ketika tertentu.

Sewaktu PRU1999, di saat sebahagian besar orang melayu beralih kepada pembangkang disebabkan kekeliruan yang timbul dari kes pemecatan Anwar, kaum cina tanpa berbelah bahagi memberikan sokongan mereka kepada BN. Lim Kit Siang dan Karpal Singh sendiri tewas pada ketika itu. BN berjaya mengekalkan majoriti 2/3.

Sepatutnya ketika itulah peluang terbaik kaum cina, jika mahu bertindak "ini kalilah" tumbangkan BN kerana sokongan orang melayu terhadap UMNO ketika itu berada di tahap paling bawah.

Jika kaum cina memberi sokongan 90% lebih kepada barisan pembangkang, seperti yang mereka lakukan pada PRU13 lalu, mungkin pada PRU1999 lagi, "itu kalilah" BN sudah hilang kuasa.

Kelantan kekal dan Terenganu jatuh kepada PAS ketika itu. negeri PM, Kedah pula BN hanya menang 24/36 DUN, dan 7/15 kerusi parlimen. 

Ketika itu, jika pengundi cina memberi undi kepada pembangkang sepertimana trend pengundian PRU13, negeri Penang, Kedah, Perak, Selangor dan Wilayah Persekutuan pasti jatuh ke tangan pembangkang. Malah kerusi yang dimenangi pembangkang di negeri seperti Johor, Negeri Sembilan dan Pahang juga pasti lebih besar dari apa yang telah mereka menangi pada PRU13 yang lalu.

Kesimpulannya, jika BN gagal mendapat undi popular kaum melayu dan cina pada tahun 1999, BN pasti sudah hilang kuasa.

Kerana apa saya kata begitu?

Sebabnya, sokongan terburuk orang melayu terhadap UMNO berlaku pada PRU1999, lebih buruk dari PRU12 & 13. Pada PRU13 sokongan melayu terhadap UMNO telah meningkat di antara 10 - 15% di kebanyakan kawasan  berbanding PRU12, manakala undi "swing" paling besar orang melayu kepada pembangkang berlaku pada PRU1999.

Jika kaum cina pada ketika itu juga "swing" menyokong pembangkang, maka kawasan pengundi majoriti cina dan kawasan pengundi  bercampur yang hampir seimbang sudah pasti akan jatuh ke tangan  DAP dan Keadilan, manakala kawasan yang didominasi oleh orang melayu pula pasti akan lebih menguntungkan PAS daripada UMNO pada ketika itu.

Tetapi, semua ini tidak berlaku kerana kaum cina berpendirian, ketika itu "peluang untuk kaum cina" adalah lebih menguntungkan bagi mereka, jika mereka menyokong BN.

Percaturan kaum cina ketika itu sangat tepat. Hasilnya, wakil cina dalam kabinet lebih besar selepas PRU1999. Universiti Tunku Abdul Rahman juga mereka perolehi ketika itu. Autonomi yang lebih besar sekolah aliran jenis kebangsaan juga diperolehi ketika itu. Semua ini isu pokok dan paling mendasar bagi masyarakat cina. Ini berbeza dengan apa yang mereka perolehi di zaman DS Najib. Zaman DS Najib, SJKC mereka memperolehi keuntungan berbentuk bantuan tambahan dan imbuhan. Ia tidak berkait dengan dasar.

Sebagai kaum yang mementingkan peluang dan keuntungan, pilihan yang sesuai bagi mereka ketika itu ialah membulatkan sokongan terhadap BN.

Akhirnya BN masih menang 2/3 walaupun undi swing kaum melayu yang begitu besar telah beralih kepada pembangkang.

Tapi, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Mereka begitu berani turun hingga ke tanah meminta, mendesak dan memakan apa saja bantuan dan imbuhan dari kerajaan yang difikirkan boleh memberi keuntungan buat kaum mereka.

"Keberanian Percaturan" kaum cina dalam PRU13 adalah suatu kesilapan paling besar dalam sejarah pengundian. Mereka terlalu yakin BN akan tumbang disebabkan kejayaan DAP meyakinkan kaum cina. Keyakinan ini menjadi lebih nyata apabila pihak media dan risik di Singapura juga turut berperanan menambah lagi keyakinan mereka bahawa "ini kali" BN pasti tumbang.

Tetapi, apa yang berlaku adalah sebaliknya. BN masih kekal memerintah walaupun dengan majoriti yang lebih merosot.

Hari ini, jika Perdana Menteri DS Najib mahu mengadakan majlis makan besar lagi, mungkin para penganjur yang bertanggungjawab menganjurkan majlis makan besar sebelum PRU13 dulu, akan lari tengah malam disebabkan merasa bersalah kerana PM sudah tahu "mereka telah menipu dan membuai Perdana Menteri" dengan menzahirkan kehadiran yang luar biasa, tapi tidak diterjemahkan di dalam pengundian.

Ada jugak bagusnya. Lepas ini, NGO-NGO dan guilders cina mungkin sudah malu untuk demand lebih-lebih dengan "our Prime Minister", Ah Jib Gor..!!

Ka ni na ma chuk omak eh..

1 comment:

  1. Ingat sepet ni terror sangat,tapi kena tipu olih satu orang MELAYU..diulang satu orang MELAYU...padan muka.5 tahun lama,kita tengok apa DAP bolih buat pada sepet ni,bukan semua sepet ni orang kaya dan Najib semestinya akan memikirkan satu kaedah Payback Time kerana PRU 13 membuktikan tanpa mereka BN bolih menang.

    ReplyDelete