Monday, June 15, 2009

GARA2 GILA TALAK : ANWAR SOKONG BINTANG 3

Chin Peng yang telah menzalimi rakyat negara ini sudah dipersetujui oleh Anwar Ibrahim untuk tinggal di Malaysia.

DIA juga kata, Kerajaan Perpaduan sama sekali tidak berbangkit selagi kerajaan BN pimpinan UMNO tidak menghentikan segala bentuk kezaliman dan sistem kehakiman serta SPR tidak diperbaiki.

Dia kata, “Atas dasar kemanusiaan maka adalah wajar kita maafkan dan benarkan dia pulang. Kita tak mahu melihat komunis melayu tidak apa, komunis cina tidak boleh.”

Kenapa Anwar Ibrahim tidak kata, “Demi Perpaduan negara, kemajuan ekonomi dan kesejahteraan rakyat, kita terima cadangan Hj Hadi ke arah pembentukan kerajaan perpaduan.”

Bukankah ungkapan ini lebih berharga disisi apa agama pun dari ungkapan persoalan mengenai Chin Peng?

‘Nak terjeluwek’ anak tekak bila Anwar begitu rasional dalam menyebut soal kemaafan dengan Chin Peng, tapi begitu tegar sikapnya bila berdepan dengan BN, khususnya UMNO.

Sebelum pergi lebih jauh, jurublog nak tanya, “Bila pulak Chin Peng jadi Warganegara Malaya?”

Adakah Chin Peng termasuk dalam pendatang asing yang diberikan status warganegara secara ‘enblock’ sebelum merdeka dulu?

Kalau semasa dia mengangkat senjata dulu dia masih belum berstatus warganegara, maka itu bermaksud Chin Peng bukan mengangkat senjata untuk membebaskan negara.

Tindakan Chin Peng ketika itu boleh ditafsir sebagai tindakan untuk menjajah negara ini. Tidak ada bezanya status Chin Peng dengan British dan Jepun. Bezanya cuma Chin Peng gagal menjajah negara ini, manakala British dan Jepun berjaya.

Kalau British dan Jepun dulu ada ‘barua’ di kalangan penduduk asal bagi mencapai matlamat mereka, Chin Peng juga dapat menjadikan sebahagian dari melayu ‘barua’ mereka, samada secara rela atau terpaksa dan tiada pilihan.

Jika niat Chin Peng untuk membebaskan negara dari penjajah, ada beberapa persoalan yang boleh dibangkitkan. Antaranya;

1. Dia bukan warganegara tanahair ini. Siapa dia yang pandai-pandai nak membebaskan negara? Kalau dia membantu Samsiah Fakeh, Musa Ahmad dan Rashid Maidin untuk membebaskan negara ini, itu adalah lebih munasabah.

2. Kenapa sewaktu membebaskan negara ini orang melayu yang menjadi penduduk asal negara ini lebih ramai yang terkorban di tangan Chin Peng dari orang putih atau pun Jepun?
3. Setelah Jepun menyerah dan British ingin merangka Malayan Union, kenapa Chin Peng tidak mengistiharkan diri berjuang bersama dengan Tan Cheng Lock, jika benar-benar dia mahu hidup di negara ini sebagai sebahagian dari warganegara?

Di atas alasan yang diberikan, bolehlah kita rumuskan bahawa Anwar Ibrahim memang sejenis manusia yang “mengada-ngada”.

Bila diberi susu ibu, dia nak susu lembu. Bila diberi susu lembu, kata pulak ‘kenapa tak letak milo’.

Bila diberi susu lembu dan milonya sekali, dia kata pulak, ‘ini tidak adil kerana memberi dia susu lembu di atas manipulasi lembu di kandang. Ini adalah satu kezaliman yang tidak berperikebinatangan’.

Anwar ni sifir politik dia mudah sangat.

Mana yang BN dan UMNO buat mesti dia tak setuju. Mana yang BN dan UMNO tak buat itulah yang dia cuba buat. Mana yang BN dan UMNO kata boleh, dia akan kata tak boleh.

Tentang alasan, itu boleh dicipta kerana Anwar Ibrahim pakar dalam mencipta alasan yang menasabah untuk juadah santapan para pengikut taksubnya.

Inilah penyakit hiliran yang datang bila kuasa sudah terlepas dari jangkauan. Macam orang gila talak. Semua jadi serba tak kena.

Dia mengharap selepas jawatan PM dicina butakan dengan Tun Abdullah, maka bolehlah dia menikah semula selepas Tun Abdullah letak jawatan. Tapi Jawatan yang digilai tu menikah pulak dengan DS Najib….

Terbayang muka Tun Mahathir..senyum sinis tengok gelagat ‘Anwar the baby’.

9 comments:

  1. http://malaysiakini.com/columns/105923

    - Di samping itu, menurut Darshan Singh Khaira - peguam Chin Peng, Fasal 3.1 perjanjian damai itu menyatakan anggota PKM yang telah meletakkan senjata dan ingin kembali ke kampung halaman mereka di Malaysia dibenarkan berbuat demikian secara bebas.

    - Oleh kerana permohonan Chin Peng untuk kembali ditolak oleh kerajaan, beliau terpaksa mengambil tindakan undang-undang melalui mahkamah. Mahkamah di semua peringkat hingga Mahkamah Persekutuan sama-sama tegas agar Chin Peng kemukakan surat kelahiran dan kewarganegaraannya untuk membuktikan beliau diperanakkan di sini. Permintaan ini mustahil untuk Chin Peng, kerana dokumen-dokumen tersebut sudah hilang dalam huru-hara peperangan. Hakikat Chin Peng dilahirkan di Setiawan, Perak diketahui umum di dalam dan luar negeri, dan sanak-saudaranya dengan senang saja dapat menjadi saksi untuk memberi keterangan di mahkamah.

    - Pada 21 Mei, pengerusi Citizens International, SM Mohamed Idris merayu kepada kerajaan supaya membenarkan Chin Peng pulang atas alasan-alasan berikut:

    • Melalui perjuangannya menentang imperialisme, penjajahan dan penindasan, beliau telah membawa kehormatan dan maruah kepada negara dan rakyat kita;

    • Telah menjadi fakta sejarah yang sahih bahawa perjuangan yang dibawa oleh gerakan pembebasan pimpinan Chin Peng, Rashid Mydin, Abdullah CD, Shamsiah Fakeh dan lain-lain telah menyumbang ke arah kemerdekaan Malaya;

    Lagi... bacalah link diatas. Jgn baca Utusan sahaja atau berminda Utusan

    ReplyDelete
  2. pelangi

    tahukah saudara chin peng tak nk istihar dia bukan lagi komunis? yg lain yg dh kembali semua meninggalkan komunis?

    bacalah lagi malaysiakini, otak pun dah jadi putar alam macam rajoo petra, tulisan yg penuh dengan kebencian, dah fitnah! mana rajoo petra skrg?

    ReplyDelete
  3. ni semua taktik anwar, dia akan meyokong semua gerakan yg menentang kerajaan, dengan itu pakatan jahat akan kelihatan menjadi semakin kuat dan bertambahlah penyokong mereka..walhalnya peyokong mereka membabi buta merusuh dan bermacam-macam lagi tanpa menyedari niat sebenar anwar

    ReplyDelete
  4. Pelangai,
    Taulah Pelangai tu memang 'black erea dan tak sudah2 dgn curfew maso komunih bmaharajo lelo dulu..kau tau nak becakap yo.

    ReplyDelete
  5. Salam Bro

    Saje je B.A.B.i ni nak divert isu liwatnya, maka kuar lah cerita dia sokong chin peng, nak bagi org lupa, tapi aku tak ambil port sngt pasal chin peng ni or manik urai .yg penting sekarag tumpukan pada isu liwatnya yg dah nak dekat ni..Sekrang ni kite seru seluruh bloger BPN tumpukan isu liwat Nuar ni. Orang skrg ni lebih suka dgr cerita liwat bang nuar dari chin peng.

    Selamat Berjuang

    ReplyDelete
  6. He He He
    Itu musuh negara no 1 kan.
    Kalau kita jumpa musuh negara apa yang kita akan buat?
    Eloklah Chin Peng duduk kat luar negara.

    Errr ada ke yang nak jadi musuh negara? Apa ingat semua Melayu bodoh macam penyokong B.A.B.I.?

    ReplyDelete
  7. Wahai Pelangai yang bahalol, jika sekiranya abah kau adalah salah satu mangsa pembunuhan Chin Peng haramjadah tu, adakah kau akan berpendirian sama mcm sekarang? Bodoh punya melayu barua! Kenapa org melayu suka jadi barua?

    ReplyDelete
  8. kita melayu yang telah terluka
    kita warga yang telah sengsara
    kita isteri yang telah menjadi janda
    kita anak yang tidak sempat mengenal bapa
    hilang di hutan atau dimana-mana
    jangan biarkan walau satu masa
    jangan biarkan walau satu ketika
    malah haramkan walau satu aksara bahasa kita
    terluah dari mulut durjana
    Ching Peng,,jangan lagi kau berpijak di bumi merdeka Malaysia

    ReplyDelete
  9. Tok wan aku mati peluru ada lagi kat atas belakang ....

    Pukimak punya kominis...
    boleh ka depa ganti balik semua yang terjadi...
    pasai pa kominis ni bunuh ramai orang melayu....
    Pelangai ni bahalol...

    ReplyDelete