Thursday, November 19, 2009

PETATAH-PETITIH

i. Harap kuningnya buah peria, pekasam terubuk ditinggalkan. Maksudnya ; Kerana memandang rupa, ditinggalkan nikmat yang lebih baik.

Sebagai contoh ;
1. Banyak bukti menunjukkan BN/UMNO lebih konsisten sama ada dari segi prinsip mahu pun kesesuaian idealisma perjuangannya dengan kemajmukan rakyat walaupun wajah BN/UMNO begitu terok diconteng-conteng oleh pihak lawan.
2. Walaupun susuk badan atau rupa paras BN/UMNO tidaklah sesempurna Nabi Yusuf, tapi ia tidaklah sehodoh zombie atau seperti ‘orang dek manai’. Ada juga terdapat penyakit di sana sini.
Tapi, disebabkan contengan yang dibuat lawan di samping serba sedikit penyakit BN/UMNO yang ada, maka busuklah bau BN/UMNO pada pandangan ramai.
3. Manakala disebabkan ‘make-up’ yang tebal, ramailah yang terpikat dengan Pakatan Rakyat, walhal di sebalik ‘make-up’ yang tebal sebenarnya terlalu banyak lubang dan jeragat.
4. Bila lewat petang, ‘make-up’ pun hilang. Barulah tau rupa-rupanya Pakatan Rakyat ni terlalu banyak kecacatan.
5. Bila mereka sudah menjadi kerajaan seperti mana BN, barulah tau sejauh mana kemampuan mereka.
6. Pemimpin dalam PKR sedang berantakan. Antara parti dalam komponen PR juga berlaga pandangan. Di Selangor, DAP dan PAS sudah tidak sejalan. Dalam PAS pula, kelompok Erdoganwar dan kelompok ulamak sudah hampir di ambang pertelagahan.
7. Isu kuil yang mereka mainkan untuk mendapat undi sewaktu PRU12, rupa-rupanya menjadi lebih kronik pada zaman pemerintahan mereka.
8. Akhirnya, tidak ada satu perkara pun perancangan yang sedang dibuat oleh kerajaan PR di beberapa negeri yang menunjukkan mereka lebih baik dari BN.
9. Kesimpulannya, sesuai sangatlah peribahasa ini disabitkan kepada ‘sokongan melulu’ yang diterima oleh Pakatan Rakyat dalam PRU12 tempohari hanyalah kerana tertipu dengan kulit peria yang pahit.

ii. Diberi berkuku hendak mencengkam. Maksudnya, bila diberi sedikit kekuasaan mulalah sikap rakus dan tamak.
Contoh ;
1. Bila sudah dapat kuasa, rupa-rupanya merekalah yang lebih mabuk dari pemimpin BN. Kuasa diguna secara optima, hinggakan Dato Satim Diman pun cuba dikenakan tindakan hanya kerana cuba mempertikaikan kredibiliti Dato Khalid Ibrahim.
2. Walhal, apa yang tidak dicercanya pemimpin BN? Semua tuduhan dan segala label buruk diberikan kepada pemimpin BN.
3. Sehingga kini, merekalah yang lebih meroyan kuasa. Merekalah yang lebih bijak memanipulasi setiap kuasa yang ada pada mereka. Piliharaya pun mereka jadikan barang permainan dengan cara mencari jalan diadakan pilihanraya kecil di kubu-kubu yang mereka rasa boleh menang. Di Selangor mereka takut pulak memperjudikan kerusi untuk sebuah pilihan raya kecil. Elizabeth Wong nak berhenti pun mereka tak bagi.
4. Dulu sebelum dapat memerintah, kita tidak ada satu ‘benchmark’ untuk dibuat perbandingan siapa yang lebih mabuk kuasa. Tapi bila mereka sudah memerintah di beberapa negeri barulah dapat dinilai KPI ketamakan kuasa yang ada pada mereka. Tidak ada lebihnya mereka dari BN.
5. Malahan jika dinilai sepanjang tempoh 2 tahun mereka memerintah, tabiat mereka seolah-olah seperti Belanda dapat tanah. Tengoklah di Perak. Bila mereka hilang kuasa, undang-undang dan amalan yang diguna pakai puluhan tahun sudah jatuh no 3. Yang penting bagi mereka kuasa mesti dipegang walau pun terpaksa mengguna-pakai undang-undang rimba. Undang-undang sedia ada tidak akan diiktiraf jika undang-undang itu merugikan puak mereka.

iii. Seperti orang bercukur. Patuh saja menurut kemahuan atau arahan orang.

Sifat seperti ini ketara berlaku di negeri Perak dan Selangor. Kalau di Perak, Nga&Nge, di Selangor pulak, Ronie Liu & co yang akan jadi tukang cukur. Manakala YB Islam di kalangan mereka jadi orang yang kena cukur. Ikut saja apa yang tukang cukur putuskan.
iv. Mendapat pisang terkupas. Beroleh keuntungan tanpa susah payah.

1. Kategori ini jatuh pada DAP. Cukup hanya dengan berlakunya perpecahan undi di kalangan pengundi Melayu. Bila undi Melayu berpecah, secara automatik DAP akan meraih keuntungan tanpa perlu bersusah payah.
2. “Trend ini sudah 2 kali berlaku. Tahun 1969 dan 2008. Bila undi Melayu pecah dua, negeri yang pasti akan terkorban adalah Selangor, Perak dan Penang.
v. Menyamaratakan saja lurah dengan bukit. Menyamaratakan saja semua orang dan keadaan.

1. Itu kerja pejuang kesamarataan. Pelopornya Anwar Ibrahim. Kononnya bila sebut kesamarataan maka semua orang akan sokong. Semua orang akan undi. Melayu akan taksub. Cina pulak tabik. Manakala India terasa dibuai-buai.
2. Itulah ‘penangan’ pejuang kesamarataan. Siapalah yang tak suka kalau semua dibahagi samarata, samarasa.
3. Kalau ikut fahaman Anwar, maka dunia ni pun akan berbentuk lain. Berbentuk seperti padang. Saujana mata memandang kerana tiada bukit dan tiada lurah. Semua samarata. Bertentangan dengan ‘sunah alam’. Memang dasar ‘luar tabie’.

v1. Sambil berdiang nasi pun masak. Orang cekap. Dapat selesaikan dua tiga kerja dalam waktu yang sama.

Anwar pun ada keupayaan macam ni. Cubalah fikirkan kes tuduhan melewati batasnya. Bukan semua orang boleh buat. Hasil dari kes ni…Isteri dapat dibendung dan sanggup sama mempertahankan dia. Ulamak-ulamak PAS termasuk Bekas Imam Besar Masjid Negara yang mana sebelumnya menjadi tempat rujukan salah seorang mangsa juga akhirnya turut mempertahankan dia. Gerakan massa rakyat dapat digerakkan di jalan-jalanraya untuk beri tekanan pada kerajaan.

vii. Biasa di tempurung di bawa ke dulang. Biasa pada kita di bawa ke orang. Kebiasaan buruk kita tapi dituduh orang lain lakukan.

1. Ayat ni pun sesuai untuk Anwar. Tuduh orang amal undang-undang rimba, tapi dia yang lebih tak bertamadun. Undang-undang dibuat macam quran buruk. Tuduh orang lain rasuah memanjang.
2. Dia yang tak berpencen, baru dapat makan gaji Ahli Parlimen dan baru-baru ini dapat tambah pendapatan RM1 sebulan, tapi hidup bukan main mewah lagi.
3. Rumah jutaan ringgit. Belanja kempen mewah macam parti pemerintah. Rakan-rakan kroni masa dalam UMNO semua jadi jutawan segera, tapi Tun Mahathir pulak yang paling terok dituduh bapa kronisma.
4. Dia yang terus terang melobi MP BN masuk PR, tapi bila YB PKR di Perak yang lompat, dia pulak yang tak boleh terima kenyataan.

Macam mana nak buat dengan Mat Tempurung ni..? Dunia macam dia yang punya…

1 comment:

  1. Begitulah nampaknya, indah kabar dari rupa sahingga banyak yang tersalah pileh umra di sangka kadongdong. Silapnya kerana banyak babi-babi yang bertambah gemok tubuhnya, bertambah kecil lagi matanya. Begitu juga di mana saja ada kayu bengkok di situ ada musang meniti. Sudah tentulah,sasiapa pun berkuasa. Tangan Melayu akan memukul ka dahi juga.
    Permainan Anwar senang sahaja, kerjanya saperti menaupkan bibir atas dengan bibir bawah sahingga banyak yang bertanya Siapa menjala,siapa terjun. Siapa berhutang,siapa membayar. Siapa bersalah, siapa bertembang. Siapa membunoh, siapa kena bunoh?.

    ReplyDelete