Tuesday, February 16, 2010

KEBEBASAN AKHBAR: TERMASUK BEBAS MEMFITNAH


Di atas adalah tajuk-tajuk berita yang dikeluarkan oleh sebuah akhbar. Pembaca mesti boleh agak akhbar ni kepunyaan siapa, sama ada pro-kerajaan atau pro-pembangkang.

Apakah ciri-ciri persamaan dan perbezaan di antara akhbar pro-kerajaan dan akhbar pro-pembangkang?

1. Kedua-duanya akan tonjolkan kebaikan parti atau kerajaan yang disokongnya.
2. Kedua-duanya akan memburukkan parti yang mereka tentang.
3. Kedua-duanya akan ‘claim’ mereka mendukung kebebasan akhbar.
4. Kedua-duanya akan ‘claim’ mereka melaporkan apa yang benar.
5. Kedua-duanya mendapat kelulusan penerbitan dari KDN.

Perbezaan;

1. Contoh isu buang bayi. Kalau akhbar Utusan, dia akan melaporkan kisah buang bayi dan betapa zalimnya ibu bapa yang tak bertanggungjawab. Akhbar di atas fokus kepada salah kerajaan. Sistem sosial kerajaan lemah. Tapi bukan saja kes buang bayi . Kes pertama pembakaran bayi berlaku di Kelantan.

2. Berarak maulud. Akhbar yang 1 ini akan pertahankan apa saja tindakan yang dilakukan oleh pakatan subahatnya, walaupun jelas rakan subahatnya berbohong. Orang cerita tentang pembohongan yang dilakukan, tapi akhbar ini akan lencongkan pemikiran ke lain. Dia kata berarak tidak sunah tapi bersubahat dalam berbohong boleh pulak. Kalau berarak tidak sunnah, apakah berhimpun di stadium memperingati nabi itu sunnah? Apakah berbondong-bondong lelaki dan wanita memasuki pintu stadium yang sama itu sunah?

Bacalah kedua-dua akhbar sama ada yang pro-kerajaan atau yang pro-pembangkang. Pembaca boleh menilai sendiri nilai-nilai yang ada pada setiap akhbar ini. Tak payahlah nak kempen boikot akhbar yang kita tidak suka.

Apabila dibaca kedua-dua akhbar ini, barulah boleh dinilai yang mana satu yang lebih bertanggungjawab dan yang mana satu lebih banyak fitnah dari kebenaran di dalam laporannya.

5 comments:

  1. Saya meneliti mentalility orang Kelantan ( semuanya PAS) sudah 35 thaun..dari kampus lagi..sayan dpati mereka semua tak suka cina kafir..kenaper sekarang pemimpin mereka sanjungi Nik Ajis menyokong DAP Lim Guan End dan cauvinis mereka???

    ReplyDelete
  2. tapi yang pelik, ada ramai kayu yang memepercayainya dan tak guna akal untuk buat pertimbangan

    ReplyDelete
  3. Seperti saranan saudara saya memang membaca kedua-dua akhbar, pro dan kontra. Biasanya orang UMNO sahaja yang allergik melihat akhbar pro pembangkang tapi tidak bagi penyokong PR.

    Hanya orang yang buta perut dan buta hati sahaja tidak dapat menilai bagaimana Utusan Malaysia memanipulasi berita. Berita yang kecil jadi sangat besar sementara berita yang sepatutnya sangat penting menjadi sangat kecil.

    Saya berfikiran saudara juga sangat terang hati untuk menilai segala manipulasi ini. Tapi mungkin yang terang itu sudah menjadi gelap atau sengaja dihitamkan. Almaklum, semut yang sedang berada dalam karung gula lah katakan.

    ReplyDelete
  4. Kesian Utusan Malaysia
    Pergi kedai mamak la bro
    Tgok paper ape yg tak laku........

    Sdr Anony
    Mungkin Tarbiah PAS tu dah berkesan
    yg tak pegi mengaji ikut la Ibrahim Ali laaa

    ReplyDelete
  5. Apa ni..T.kering kata org umno allergik baca paper pro pembangkang. Tp anon 2.40 kata utusan tak laku kat kedai mamak. Aku pulak pagi ni terlewat sikit beli utusan kat mamak..dah habis pulak..gilo apo pembangkang ni

    ReplyDelete