Saturday, May 5, 2012

ANWAR GESA NAJIB WUJUDKAN MASYARAKAT MADANI...


DATUK DR. AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR, Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) menulis di ruangan artikel Utusan;

"KIRA-KIRA 15 tahun lalu, sebelum dipecat dari parti dan Kabinet, Anwar Ibrahim menulis sebuah buku yang bersifat retorik menjelaskan: ''Masyarakat madani yang kita bayangkan diasaskan di atas prinsip akhlak dan pemerintahan berasaskan hukum, bukan oleh nafsu manusia yang tidak menentu. Kita perlu mengembalikan nilai-nilai kemanusiaan dan menyegarkan sikap berlapang dada." (Buku Anwar Ibrahim, Gelombang Kebangkitan Asia, K.Lumpur: DBP, 1997, ms. 49)."

Apakah paparan yang ditunjukkan dalam BERSIN 3 minggu lepas merupakan masyarakat madani yang dimaksud dan diimpikan oleh Anwar seperti disebut dalam buku yang ditulis oleh Munawar Anisnya sewaktu berada dipuncak kuasa? 

Di celah mana yang dikatakan madani dalam BERSIN 3 itu. Adakah insiden menterbalikkan kereta polis itu yang madani?

Di kelangkang mana yang dikatakan di atas prinsip akhlak dan pemerintahan yang berasaskan hukum itu? Adakah di waktu Anwar dan Azmin mengarahkan masyarakat yang telah di"mada"ninya masuk, masuk ke dataran merdeka? Arahan masuk ke dataran merdeka ke.. masuk ke..tandas?

"Bukan oleh nafsu manusia yang tidak menentu"? Adakah yang dimaksudkan manusia tidak menentu itu pihak anggota polis yang mengawal masyarakat yang telah di"mada"ni oleh Anwar seperti mengawal lembu dan kerbau naik minyak itu yang dikatakan manusia yang punya nafsu tidak menentu?

"Kita perlu mengembalikan nilai-nilai kemanusiaan"? Adakah penolakan tawaran berhimpun di kandang Bukit Jalil, di kandang Melawati dan pelbagai kandang berhimpun para masyarakat lembu baka madani itu di atas prinsip untuk mengembalikan nilai-nilai kemanusiaan? 

"Menyegarkan sikap berlapang dada"? Adakah kedegilan dan pelanggaran terhadap hukum dan undang-undang pihak pemerintah itu sebahagian dari maksud sikap berlapang dada menurut kefahaman para haiwan madani rimba tropika apabila berada di jalan-jalanraya?

Angkut-angkut terbang ke langit 
sampai dilangit dimakan merbah
Biar tertangkup bumi dan langit
Namun kesetiaan kepada ayahanda Tun Mahathir tak akan berubah.

Angkut-angkut yang cuba menerbangkan Anwar ke langit tertinggi di arash JPM, tertangkup disambar merbah betina dan jantan, diberitakan telah menjadi punca kepada tidak madaninya Anwar.

Pantun ini adalah pantun tahun terakhir sebelum Anwar dipecat dari jawatan TPM, setelah Tun M mendapati bahawa TPMnya tidak lagi madani, dan setelah Tun M menjumpai madani Anwar bersepah-sepah bercampur dengan wadi, mazi dan mani.

Salam madani buat Anwar..

3 comments:

  1. Sembahyang apa mcm tu? Lapik sembahyang ada muka ambiga muka anuar..bole khusyu' ke? Dah lain mcm la pulak tgh sembahyang pandang gambar..
    Tu 2 pompuan kt blkg tu pon mcm tgh solat gak je..pelik btol mazhab derg nie..

    ReplyDelete
  2. Nampak je sebaris tu, bukan berjemaah pun. Sembahyang masing-masing. Pakai kasut macam askar. Wuduk??? Entahlah..

    ReplyDelete
  3. Utusan Malaysia Wajib Tubuhkan segmen... sex - gay dan lesbian jika mahu tingkatkan jualan ( Lihat sendiri bukti Transformasi 1 Malaysia Berjaya )
    1~BUKTI 1
    2~BUKTI 2
    3~BUKTI 3
    4~BUKTI 4 * (NEW)
    5~BUKTI 5 * (NEW)
    6~BUKTI 6 * (HOT)

    Jangan segan2... Utusan Malaysia Pasti Boleh Buat!!



    Sumpah Aku Akan Lingkupkan Putrajaya Jika Generasi Muda Terengganu Tidak Jadi Perdana Menteri Malaysia Ke-7 Sebelum PRU ke-13 Tanpa Perlu Berdolak-dalik!!
    (Bukti kukuh)
    1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
    2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
    3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
    4 ~ http://www.selatanonline.net/v1/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3155

    ReplyDelete