Friday, June 14, 2013

PM & TPM SELEWENG DANA PENDIDIKAN RAKYAT!!??


Ramai pemimpin melayu yang turut menjadi penyumbang, pembantu dan pendokong kepada amalan rasis kaum cina.

Melayu-melayu ini menyumbang kesuburan amalan rasis cina di dalam sektor pendidikan dan ekonomi.

Di dalam sektor pendidikan pelbagai bantuan yang menaikkan lemak rasis cina telah disalurkan sepanjang pasca PRU12 bagi tujuan untuk menarik sokongan pengundi cina.

Di dalam perlembagaan jelas menyebut bahawa sekolah vernakular hanya layak diberi bantuan modal tahunan.

Sekolah bantuan kerajaan / bantuan modal adalah sekolah-sekolah di mana urusan pentadbiran di bawah kelolaan lembaga pentadbiran sendiri manakala kerajaan hanya memberi subsidi peruntukan pengurusan murid sahaja.  Semua polisi sekolah ditadbir oleh lembaga sekolah manakala perlantikan guru dibuat oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Ini bermaksud sekolah vernakular telah diberikan peruntukan secara luar biasa. SJKT telah diberi lebih dari RM1 billion, manakala SJKC lebih dari RM2.5 billion sepanjang tempoh 5 tahun ke belakang.

Bantuan modal kerajaan yang sepatutnya hanya berkaitan dengan belanja pengurusan murid, sudah melampui hingga ke belanja pembangunan.

Ini bermakna, sekolah vernakular mendapat sesuatu yang melebihi dari apa yang digariskan di dalam perlembagaan. Ia juga membawa maksud bahawa Kementerian pendidikan sendiri telah melanggar syarat-syarat penyaluran bantuan terhadap sekolah vernakular dengan bebas memperutukan sesuka hati melebihi dari apa yang sepatutnya diberi.

Bantuan berlebihan ini boleh dianggap suatu penyelewengan sebagaimana lain-lain peruntukan pembangunan secara berlebihan yang diberi terhadap lain-lain pembangunan.

Kerajaan sering dituduh secara liar oleh pembangkang, membuat mark-up di dalam setiap pembangunan yang dilakukan untuk tujuan memberi keuntungan kepada kroni dan sebagainya. Segala projek pembangunan seperti MRT, highway, pembelian senjata, kapal selam dan lain-lain projek semuanya dikatakan di mark-up hingga harga ditawarkan dituduh tidak masuk akal, walaupun bukti yang menunjukkan wujudnya mark-up tidak wujud.

Hari ini saya juga ingin membuat "tuduhan liar" terhadap Kementerian Pendidikan!

1. Kementerian Pendidikan telah menyelewengkan berbillion-billion wang rakyat dengan "menyalah-salurkan" peruntukan secara luar biasa kepada sekolah-sekolah vernakular yang sepatutnya hanya layak disalurkan Bantuan Modal berkaitan dengan pengurusan murid sahaja.

2. Bagaimana jika saya menuduh secara melulu dengan mengatakan bahawa wujud amalan kronisma dan memperkayakan golongan tertentu melalui "misallocated federal fund" kepada sekolah vernakular.

3. Bolehkah saya menuduh Kementerian Pendidikan telah membuat "transaksi luar biasa" yang sangat meragukan dengan pihak-pihak tertentu di kalangan "Lembaga Pengelola sekolah vernakular"?

Natijah kepada bantuan secara luar biasa dari kerajaan ini telah menyebabkan para pejuang sekolah vernakular dan chauvinis ini naik lemak dan tidak tahu bersyukur hingga merasakan kerajaan masih belum cukup membantu sekolah vernakular. Malah mereka masih lagi menuduh kerajaan mendiskriminasi sekolah vernakular di negara ini.

Ramai kalangan anak muda cina yang benar-benar yakin dengan tuduhan bahawa kaum mereka telah dinafikan hak untuk mendapat pendidikan sepertimana lain-lain warganegara!

Ada yang menjadi begitu benci terhadap kerajaan di atas fakta dan maklumat yang salah, kononnya kerajaan masih menganggap kaum mereka sebagai warganegara kelas 3.

Kenapa MCA, GERAKAN dan MIC yang mewakili kelompok ini di dalam BN tidak memperjelaskan dengan jelas apa yang BN sudah bantu? Yang paling tidak guna, ada pula menteri kalangan merwka yang turut sama menunjukkan rasa tidak puas hati mereka terhadap layanan kerajaan terhadap sekolah vernakular! 

Sikit punya sial, sedangkan mereka lebih dari maklum bahawa kerajaan sudah terlebih bantu dati apa yang seharusnya dibantu.

Pengajaran kepada Perdana Menteri dan Timbalan PerdananMenteri, merangkap Menteri Pendidikan;

1. Jika YAB-YAB selaku pemimpin utama negara tidak tegas mempertahankan apa yang sepatutnya dipertahankan seperti yang termaktub dalam perlembagaan, jangan hairan dan marah jika pihak chauvinis dan pemimpin-pemimpin parti kaum cina ini memijak-mijak apa yang sudah dimaktubkan oleh perlembagaan.

2. Jika anak-anak sekolah hanya layak diberi belanja RM2 sehari, tapi anda beri dia belanja sampai RM50/sehari, jangan kecewa kalau budak-budak ini suatu hari nanti akan jadi hantu dan menyusahkan keluarga.

3. Jika yang wajib anda tinggalkan, dan anda utamakan yang sunat dan harus, amalan anda adalah sia-sia. Yang wajib anda perjuangkan ialah mempertahankan segala hak dan keistimewaan bumiputera seperti permit, biasiswa dan lain-lain yang sudah dirukunkan di dalam perlembagaan.

Yang wajib bagi anda ialah memberi bantuann modal sahaja kepada sekolah vernakular.

Tetapi, semua ini anda sudah tonggang-terbalikkan. Yang wajib ditinggalkan, sebaliknya yang harus dan sunat diutamakan.

Sebab itulah segala kerja kuat dan kesungguhan anda untuk membawa kemenangan besar BN dalam PRU13 telah terbukti menjadi suatu kerja yang sia-sia dan tidak berbaloi langsung dengan apa yang telah anda korbankan sebahagian dari hak dan keistimewaan bangsa anda untuk dipupuk lagi kepada puak cahuvinis dan opportunis secara berlebih-lebihan.

7 comments:


  1. cina kui tetap cina kui.kalu melayu melayu bodoh tak sedar lagi.

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Saya telahpun berhujah sedikit sebanyak berkaitan perlunya kerajaan memperkasakan SEKOLAH KEBANGSAAN (NATIONAL SCHOOL) di kadirjasin.blogspot.com

    Izinkan saya menyambung hujah berkaitan DOSA BESAR KERAJAAN kerana kesampingkan/menganaktirikan/tidakpedulikan PEMERKASAAN SEKOLAH KEBANGSAAN sesuai dengan taraf sebagai 'NATIONAL SCHOOL'.

    Bahagian 1

    1. Pada PRU13 yg lalu saya mengundi di Sekolah Kebangsaan Cheng yg sangat daif. Bangunan lama malah masih ada yg berdidnding kayu era British! Infrastuktur yg usang ini amat MEMALUKAN! Lebih-lebih lagi seawal pagi deretan pengundi Cina telahpun berbondong-bondong untuk mengundi dengan SATU NIAT UBAH KERAJAAN MELAYU/ISLAM. Bagaimana kaum Cina mahu hormat dan segan kepada orang-orang Melayu sedang di masa yg sama PM, TPM (Menteri Pelajaran) sendiri MELEKEHKAN dan TAK AMBIL PUSING KEBAJIKAN Sekolah Kebangsaan.

    2. Pergilh kemana-mana Sekolah Kebangsaan di segenap pelosok tanahair dan buat bancian berapa banyak yg memiliki dewan sekolah! Sangat menyedihkan melihat anak-anak dibiarkan berdiri di tengah panas di waktu perhimpunan sekolah sedangkan pada masa yg sama pelajar Cina di SJKC cukup selesa di dalam dewan yg bersar tersergam.

    3. Wajar kita MENYAMAN KERAJAAN kerana telah mengabaikan tanggungjawab memperkasakan Sekolah Kebangsaan sejak sekian lama. Saya cabar PM Najib, Tan Sri Muhyiddin dan KJ agar merealisasikan di setiap Sekolah Kebangsaan agar memiliki:

    i) Dewan yg selesa di mana lengkap dengan pentas dan berhawa dingin bagi memudahkan pelajar-pelajar menjalani latihan English Drama/Theatre dan Wind Orchestra. Juga lengkapkan di dalamnya gelanggang badminton dan Sepaktakraw. Tak rasa malu ke setelah 55 tahun merdeka anak-anak kita masih berlatih Sepaktakraw di gelanggang simen?

    ii) Bina gelanggang bola keranjang, tenis, kolam renang dan trek olahraga mengikut standard Olimpik. Tak malu ke setelah 55 tahun merdeka kita masih melihat anak-anak berlari di padang rumput botak berkerikil setiap kali di Hari Sukan sekolah?

    iii) Tolong upgrade struktur dan rupa bangunan sekolah agar setanding dengan sekolah baharu yg lebih moden, efisien dan kelihatan hebat.

    iv) Sila tawarkan secara serius/bersungguh-sungguh pelbagai bahasa asing di Sekolah Kebangsaan seperti Arab/Mandarin/Tamil/Jepun/Korea/Perancis/Sepanyol di samping English dengan membawa guru-guru 'native speakers' dari negara penutur asal.

    v) Sekolah sepatutnya berjalan dari jam 8 pagi hingga 4.30 petang (fully utilize all the facilities) bagi melahirkan pelajar yg benar-benar kompeten serta guru yg efisien. Sesi persekolahan dibahagikan kepada beberapa slot:
    a) Sukan/Permainan
    b) Akademik/Inovasi
    c) Kokurikulum/Pembinaan watak/sahsiah diri

    Sekarang guru-guru sekolah dibayar gaji sangat tinggi tak sepadan dengan tugas setakat hingga jam 2 petang. Guru-guru sepatutnya bertugas seperti pensyarah di universiti (dari pagi hingga ke petang) dan menerbitkan makalah di jurnal antarabangsa. Kerja-kerja perkeranian dilakukan oleh unit pentadbiran yg diperluaskan dengan menambah kakitangan khas.

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Bahagian 2

    4. Jika PM Najib tak mahu berubah dan MENDENGAR DENYUT NADI MELAYU/BUMIPUTERA SABAH/SARAWAK yg telah mengangkat semula beliau ke tampuk kuasa MAKA JANGAN MENYESAL andainya YG DIKENDONG INI akan berciciran di PRU14 kelak.

    5. PM Najib perlu MELAKSANAKAN SETIAP BUTIR dalam PERLEMBAGAAN. Jangan perlekehkan HAK MELAYU/BUMIPUTERA hanya kerana INGIN DILIHAT POPULAR dengan segala macam tindakan populis yg accomodative dan kononnya INCLUSIVE itu. TOLONG CERDIK SEDIKIT! Buka mata hati. Bukti apa lagi mau jika lebih 90% kaum Cina ternyata MEMPERMAINKAN AH JIB GOR pada PRU13 lalu. Kalau PM Najib masih tak tahu malu PEKIK LAGILAH "SATUUU..." dan angkat tinggi 'jari TELUNJUK'. Sedangkan TERANG-TERANGAN Kaum Cina telah MENUNJUKKAN PINTU KELUAR PUTRAJAYA!

    6. Kenapa PM Najib dan Nazir Razak MENGKHIANATI SEMANGAT DEB yg telah dicetus dan dilaksanakan oleh Allahyarham Tun Abdul Razak. Apa punya MIUNG KONG KALI KONG dan jenis spesies anak-anak apa kalian ini yg BAHALOL MEMADAMKAN LEGASI BAPA SENDIRI! Kenapa budak mentah Omar Ong dan pengkhianat di PEMANDU/TERAJU boleh MENGUASAI MINDA DAN BENAK PM Najib? Jika tidak masakan pembekalan Komputer 1Malaysia boleh diberi kepada 14 buah syarikat milik Cina BiaDAP yg mana hanya sebuah yg menjalankan urusniaga komputer. Ironinya terdapat sebuah syarikat pembekal/penjual penyapu/mop diberikan hak membekalkan komputer 1Malaysia. APA PUNYA TONGONG TRANSFORMASI JENIS INI?

    ReplyDelete
  4. Now you are talking, Bro. Semua yg ditulis diatas adalah betul dan sangat wajar dan bersangkutan dengan kesalahan2 yang didalam bahasa undang2nya dipanggil - ultra vires the power of the Federal Constitution by the Education Minister and the Prime Minister. Itu dia.

    Bagus Bro. Kita harap ada pihak yg berwajib dan tertentu ambik tindakan mahkamah!

    ReplyDelete
  5. Kera dihutan disusukan, anak dirumah mati kelaparan

    ReplyDelete
  6. I wont be surprised if the yearly allocation is channelled to Permata Programmes which most of us believe is a waste of public money.
    Kudos on your latest posting. an important issue that should have been addressed years ago.
    Its just a question of why are we still giving when it was so obvious in the previous election that they are all out to topple us.
    Enough is enough !!!!!

    ReplyDelete
  7. PM Najib ini memang memandang amat tinggi kepada cinabeng ini. Maka, dia sanggup berbuat apa saja demi mendapat sanjungan cinabeng. Kerana jika dapat sanjungan , dia akan merasa dirinya berjaya dan kompetent. Kayu ukuran najib adalah penerimaan cinabang. Dia ingin menjadi lebih popular dikalangan cinabeng berbanding Tun M. Tetapi perkara ini tak boleh berlaku secara kosmetik. Cinabeng ini takut dan hormat dengan Tun M kerana Tun M ini seorang yang ada visi yang hebat dan Tun M ini amat tegas. Tun M tidak perlu memakai congsam dan memukul gendang cina sempena tahun baru cina untuk cinabeng ini vote dia. Tidak seperti Najib, very pathetic. Malah, Tun M langsung tidak memberi muka kepada pertubuhan2 NGO cina dan sekolah cina ini. Malah banyak dasar2 Tun M kearah Islam. UIA, Bank Islam dan sebagainya di tubuhkan. Beza dengan PM Najib, dasarnya tidak sangat ke arah Islam. Anak dia pun di suruh bercakap Mandarin. Sekolah agama rakyat dipandang sepi oleh Najib. Najib rasakan pendidikan sekolah agama rakyat itu tidak dinamik dan tidak melahirkan golongan cerdik pandai. Hanya lahirkan ustaz dan ustazah saja. Sekoloah cinalah lahirkan golongan usahawan dan perekacipta pada pandangan Najib. Dasar ini mestilah diubah. Najib perlu melakukan sesuatu kepada sekolah cina ini, dan pada masa sama bantuan lebih mesti diberi kepada sekolah kebangsaan bagi menunjukkan dengan tegas sekolah kebangsaan sahaja lah saluran pendidikan utama di negara ini. Yang lain jika hendak diadakan buat lah dengan duit sendiri. Ini pun sudah dikira baik kerana tiada negara lain di dunia ini yang membenarkan pembukaan pelbagai sekolah mengikut bangsa. Perlu tegas dalam hal ini. Jika tidak, jangan terkejut jika Najib dan Unmo dikuburkan dalam PRU14 nanti kerana produk sekolah2 cina ini akan semakin ramai dan 100% mereka amat membencikan umno .

    ReplyDelete