Sunday, July 12, 2009

PM NAJIB SEDANG HAPUSKAN BUDAYA FLIP-FLOP...

Kalau sebelum pemansuhan PPSMI kerajaan berdepan dengan Gerakan Mansuh PPSMI, kini kerajaan berdepan pula dengan gerakan yang tidak bersetuju dengan pemansuhan tersebut.

Mansuh salah, tak mansuh salah.

Untuk itu, pilihan yang ada pada kerajaan ialah bila sudah buat keputusan, berpeganglah dengan keputusan tersebut. Bukan mudah untuk menghapus label ‘flip-flop’ yang telah membudaya sejak 5 tahun dulu.

Proton yang dikritik hebat pada awal penubuhannya, akhirnya diterima juga.

Dasar penswastaan, Dasar Pandang ke Timur, projek jambatan Pulau Pinang, pindaan perlembagaan dalam soal raja-raja dan banyak lagi keputusan kontroversi kerajaan akhirnya diterima oleh rakyat tanpa menjejaskan sokongan terhadap kerajaan dalam setiap kali pilihanraya.

Rakyat menerima bukanlah sangat disebabkan kejayaan yang dicapai. Ada juga yang gagal tapi tidaklah menjejaskan kerajaan.

Ini adalah disebabkan keyakinan dan dorongan kerajaan terhadap apa yang telah diputuskan dan mereka mempertahankannya tanpa ragu.

Akhirnya rakyat berjaya diyakinkan walau pun tidak semua dasar itu berjaya.

Tapi pemimpin-pemimpin kerajaan dan pihak yang melaksanakannya harus yakin terlebih dahulu terhadap apa yang mereka telah putuskan.

Kalau mereka sendiri was-was terhadap apa yang telah diputuskan, rakyat akan lebih was-was lagi.

Rakyat tidak yakin kerana melihat sikap ‘flip-flop’ kerajaan dalam melaksanakan segala dasar.

Mana mungkin hasil diperolehi sekelip mata. Proton pun mengambil masa lebih 5 tahun untuk rakyat meyakininya. Rakyat nak lihat bukti dan hasil dari dasar yang digubal.

Masalah terbesar yang dihadapi kerajaan bukan preskripsi yang ditawarkan oleh kerajaan. Sebenarnya budaya ‘flip-flop’ kerajaan sudah bersarang dalam pemikiran rakyat.

Bila pembangkang dan yang seangkatan dengannya sudah maklum dengan kelemahan ini, maka mereka akan melakukan pelbagai cara untuk mewujudkan keraguan dikalangan rakyat. Budaya penolakan rakyat ini mengecutkan perut kerajaan, hingga kerajaan sendiri was-was untuk meneruskan dasar tersebut.

Ini masalahnya. Apabila sekali mereka berjaya menundukkan kerajaan untuk menerima desakan yang dibuat atas nama rakyat, maka rakyat akan nampak pembangkang berada di landasan yang betul.

Apabila pembangkang terus berjaya mendesak lain-lain dasar supaya dimansuh atau dirombak, maka semakin terhakislah keyakinan rakyat terhadap kerajaan.

Lulus jarum luluslah kelindan.

Apabila lulus jarum, maka besar mana kelindan pun akan turut lulus. Setiap isu yang timbul akan meletakkan kerajaan sentiasa berada dalam situasi ‘defensif’ dan pembangkan pula seringkali berada dalam situasi ofensif untuk memaksa kerajaan tunduk dengan setiap desakan mereka.

Itu sebab hari ini, apa saja dasar yang cuba dilakukan kerajaan, sentiasa mendapat asakan kuat dari pembangkang dan setiap kritikan yang dilontar pihak pembangkang termakan pula oleh rakyat.

Untuk itu, kerajaan lain kali jangan ‘flip-flop’ lagi. Cukup-cukuplahlah tu.

Sembahyang pun kalau was-was taada makna dan hasil.

Tengok Tun Mahathir. Dasar pelik-pelik yang diilhamkan pun akhirnya rakyat terima sebab dia punya keyakinan dan ‘drive’ yang cukup kuat terhadap apa yang ingin dilakukannya.

6 comments:

  1. Najib terperangkap dengan 1 Malaysia ?

    ReplyDelete
  2. Salam...
    Actually, PPSMI adalah dasar yang digubal, menggubal tidaklah semudah yang di sangka apatah lagi untuk diluluskan. Apa2 pun harus diingat, dalam kes PPSMI terdapat unsur yang boleh dipertikai, contihnya pemberian elaun 10% kepada guru bahasa inggeris, padahal mereka itu memang dilatih untuk mengajar bahasa inggeris seperti mana guru2 yang lain. bagaimana pula dengan hak belajar sains bagi pelajar luar bandar untuk belajar sains dan matematik, adalah tidak wajar, untuk menegakkan sesuatu perkara tetapi ada perkara lain terpaksa dikorbankan. Sy duduk di ibukota, sy perhatikan rata2 murid disini juga tidak mampu menguasai bahasa sains dan matematik dalam bahasa inggeris, dengan ini kita dapat bayangkan keadaan di kampung2 dan dipedalaman sabah dan sarawak, akhir sekali apa yang hendak kita kejar sebenarnya? tentang isu meletakkan guru2 pakar di kg.2 juga bukanlah penyelesaian muktamad, siapa yang sanggup tinggal dikawasan yang mandi sungai (kalau ada sungai) gunakan lilin sekalipun diberikan elaun RM1500? fikir2kanlah....

    ReplyDelete
  3. Salam bro,
    takde orang bantah ke pemansuhan equiti 30% bumiputera ? Masa Guan Eng umum di Penang, bukan main lagi orang berdemo ??

    Apa yg penting Fulussss

    ReplyDelete
  4. Blog saudara adalah diantara blog yang cekap ditulis tanpa menggunakan bahasa kesat dan lucah untuk mendokong atau menundukkan sesuatu ideologi.
    Saya walaubagaimanapun menyokong Tun Mahathir agar kerajaan melupakan usul membatalkan PPSMI. Saya ulaskan...
    1)Tujuan PPSMI adalah supaya pelajar cekap menggunakan bahasa inggeris apabila melanjutkan pelajaran kelak. Rata-rata buku rujukan sains, kejuruteraan, perniagaan adalah dalam bahasa inggeris di universiti. PPSMI merupakan penyediaan awal.
    2) Menurut NST, 21% pelajar gagal SPM pada tahun 2006. 90% kerana gagal bahasa Malaysia. Jadi kita boleh rumuskan terdapat kelemahan di dalam pelajaran Bahasa Malaysia itu sendiri. Ini patut diperbetulkan dahulu.
    3) Untuk mendapat sijil SPM, pelajar hanya perlu lulus mudah Bahasa. Untuk mempertahankan Bahasa Ibunda, ini perlu dinaikkan lagi supaya standard SPM terutamanya bahasa adalah lebih tinggi.
    4) Orang melayu harus lancar dan fasih menguasai 2 bahasa dan bukannya satu sahaja. Orang bukan melayu secara ratanya boleh menguasai 3 bahasa (bahasa malaysia, cina/tamil dan inggeris).
    5) Tahap bahasa inggeris lulusan lulusan melayu amat memalukan. Semasa saya bekerja dahulu terdapat pelajar dari luar negeri pun tidak fasih bercakap bahasa Inggeris. Masih berlaku sekarang.
    6) Bahan rujukan bahasa melayu amat daif.

    Bekas pemimpin negara ini dari dahulu seperti Tunku, Tun Hussein, Tun Razak dsbnya amat fasih berbahasa Inggeris. Mereka masih lagi orang melayu, pakai cara melayu dan hidup seperti melayu. Janganlah kita seperti kalah sabung tapi menang sorak.
    Orang Singapura belajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris pun boleh mengekalkan identiti cina mereka....kenapa kita tidak boleh..?

    W'salam

    ReplyDelete
  5. Hari ini 31 Julai 2009, PM lancar ASM1 10 billion unit dan nak bagi peruntukkan Bumiputra untuk melanggan 50 % ?
    Quota Bumiputra akan di jual Kpd semua kaum jika quota Bumiputra tidak tidak di ambil.
    Sama cerita dengan 1.6 billion kuota bumiputra yang telah di jual tengah bulai julai.
    Kali ini bagi peluang lah kapd ajensi Bumiputra beliquota bumiputra yang tidak di langgan, sebagai "pemegang amanah" "on behalf""as trustee".
    DSN,Satu panggilan talipon saje ...
    changkat lobak.
    arjuna waspada.

    ReplyDelete
  6. It is undeniable that malays are stupid, incapable and lazy. Why don't they just humbly admit the facts and repent and learn from other races especially Chinese?

    What is the point to argue here and wasting time again?

    From the first onwards we were merely telling the truths. It wasn't us who think that way but their own Badawi as well.

    All malays should go and read the newspaper, even Badawi is ashamed of maintaining the NEP after 34 years of implementing it and these malay baboons are still asking for it.

    Even Badawi wanted them to compete on a level playing field.

    So what does all these tell the world? It sends a very clear message that it is malays themselves who are incapable and lazy and they don't even want to admit it and make a change!

    That is the biggest shame of all.

    Can't you see, it is all back to square one. Year in, year out, some talk for half an hour, some one, some two. Some sing, many belt out their most recent released 'pantun'.

    After all. Malays are good at that. Suggestions after suggestions, some good, some impossible to realize.

    But, do you see any of these materialised? Hardly. Why, why and why???

    Because the malays can never change. Never! Why?

    The leaders forgot it or were they simply didn't want to address and admit that the actual disease is the malays and the remedy itself is also, the malays. They can never change. What is it about the malays?

    Firstly as you all know, they are a lazy species. Since the beginning of time they have been like that. Even the encyclopedia called them as lazy people. I think those British with their accent tried to call them 'malas', and if you put 'y' in, it becomes 'malays'.

    Embracing Islam make them a worse lot. Now they have a license to kill anything that gets into their way.

    Malays are ungrateful lot. In reality, they just can't live or open their minds for others. When Mahathir said that they are complacent, they put him in jail. When Mahathir encouraged them to learn English language, they got angry with him, saying it is a 'bahasa penjajah'.

    When other races 'maju', they got angry with them too. That was why at the end of Mahathir his regime, he said this, "I have achieved greatness as a prime minister, but I only fail in one thing, changing the malays."

    Well, nothing to be surprised about anyway since Mahathir is not really a malay, and I guess that was why the malays were angry with him.

    Drug abuse, hate, incest, liberal extremism (culture of miniskirts and gay marriages), murder, parochialism, racism, rape, religious fanaticism, snatch theft, spoilt bratty behavior, tribalism, wife abuse, child abuse, all that is associated with the malay race.

    To them, malay is the biggest impediment towards building a truly Malaysian nation, and should be chucked into the dustbins of history.

    A genetically flawed race cannot be fixed by politically. Nature will take its course and globalization will put them out to pasture.

    What have we got now?

    Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

    Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay peoples to adopt Chinese culture which is superior?

    From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malays from Indonesia invaded it.

    Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia!

    ReplyDelete