Friday, July 29, 2011

KDN=DBKL; POLIS=PENGUATKUASA DBKL

Sebahagian blogger berpendapat pembebasan Dr. Jeyakumar, MP Sg Siput sebagai tindakan strategik. Ada yang kata tindakan Flip-flop. 

Itu semua tidak penting. Apa yang paling penting untuk dianalisa ialah apakah impak dari keputusan yang telah diambil oleh kerajaan? Siapa yang rugi dan siapakah yang untung dari segi pulangan politik?

Apakah asas untuk menahan 6 pemimpin PSM ini tidak kukuh? Apakah ordinan darurat yang diguna pakai untuk menahan suspek yang dikatakan menjejaskan keselamatan negara ini tidak benar-benar binding?

Apakah pembebasan secara mengejut itu disebabkan tindakan mogok lapar yang dilakukan oleh Jeyakumar? Pagi tadi Menteri KDN baru memberi jaminan kerajaan akan mempastikan semua tahanan dijaga dengan baik. Sebelah petang KPN terus bertindak membebaskan Dr Jeya.

Kalau dulu-dulu sebarang tindakan menahan atas maksud keselamatan negara yang dilakukan oleh pihak kerajaan, majoriti rakyat akan beranggapan suspek itu hampir 90% sudah dianggap bersalah walaupun  mahkamah atau pihak siasatan belum memutuskannya lagi.

Tetapi hari ini, walaupun dengan akta atau ordinan masih sama, pihak penguatkuasa undang-undang pula yang hampir 90% akan dianggap bersalah jika bertindak menahan dan mendakwa suspek.

Di mana silapnya perkara ini? Kenapa persepsi rakyat jadi begini terhadap institusi penguatkuasa undang-undang negara? Kenapa institusi penguatkuasa pula yang dituduh dan dianggap menimbulkan provokasi dan gangguan terhadap orang awam? 

Mungkin di sini melibatkan isu "kredibiliti" pasukan keselamatan dan pihak KDN sendiri.

Persoalannya kenapa kredibiliti institusi sudah menjadi bahan pertikaian dan permainan banyak pihak? 

Apakah kredibiliti institusi ini memang sudah tidak wujud? Atau apakah pihak pembangkang dan pihak-pihak lain yang telah berjaya membunuh kredibiliti institusi ini pada pandangan awam? 

Atau apakah kedua-dua faktor ini memang wujud? 

Institusi penguatkuasa dan KDN tidak konsisten dan pada masa yang sama pihak yang mempertikaikan institusi pula telah mengambil peluang sepenuhnya dari kelemahan yang wujud untuk merobek terus kredibiliti institusi ini pada pandangan mata rakyat.

Jika begini keadaannya, jelas sekali pihak institusi sudah berada di kedudukan defensive. Kepakaran pihak yang mempertikai memanipulasi setiap 'loop hole' akta dan ordinan penguatkuasaan dari sudut perundangan telah menambah lagi tekanan pada pihak institusi.

Akhirnya, pasukan keselamatan seolah-olah sudah kehilangan tempat bergantung dan bersandar. Semua akta dan ordinan yang ada sudah tidak berkesan lagi dalam memastikan keselamatan negara terjamin. Semua pihak yang dianggap melakukan kesalahan dan mendatangkan ancaman sudah terlalu bijak sehingga berjaya melepaskan diri dari setiap akta dan ordinan yang cuba mensabitkan kesalahan kepada mereka.

Jika inilah senario yang sedang mengubah pola pemikiran rakyat, maka masa depan negara tidak akan berjalan seperti dulu lagi, walau siapa dan parti mana sekali pun yang memerintah. 

Rakyat sedang dididik untuk memandang serong dan sinis terhadap setiap tindakan institusi penguatkuasaan. Seolah-olah institusi negara pula yang mengancam kedudukan, kemakmuran dan kebebasan rakyat untuk hidup dalam negara ini.

Hari-hari malang sedang mengambil tempat buat negara ini akibat dari ketidaktegasan institusi penguatkuasa dan manipulasi dari pihak yang sedang mabuk untuk berkuasa.

Institusi keselamatan sudah kelihatan sama taraf dengan agensi penguatkuasa DBKL. KDN sudah kelihatan setaraf dengan DBKL. Tugas mereka hanya sekadar mengeluarkan saman dan kompaun. Akta dan ordinan yang wujud pula setaraf dengan akta DBKL dan kerajaan tempatan. Manakala Mahkamah dan pendakwa badan kehakiman pula setaraf dengan mahkamah DBKL yang menjatuhkan hukuman saman dan kompaun.

Siapakah yang boleh menyelamatkan keruntuhan institusi yang sedang berlaku ini?

No comments:

Post a Comment