Thursday, January 24, 2013

ANWAR : SAYA HAMPIR GILA DISEBABKAN UMNO!!!

Anwar bukanlah lawan PM Najib atau pun Tun M. Anwar bukanlah suatu ancaman kepada masa depan UMNO. Dan Anwar sama sekali bukan ancaman yang boleh menyebabkan BN kalah dalam PRU13.

Sebenarnya, Anwar adalah ancaman terbesar kepada seluruh UMAT ISLAM,  NEGARA MALAYSIA DAN SELURUH RAKYATNYA.

Ancaman yang dimaksudkan ialah Pendekatan politik Anwar tidak cocok atau "diluar tabie" sosio-budaya rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan berbilang kepercayaan.

Tidak ada satu pun pendekatan politik Anwar yang boleh menyebabkan rakyat berbilang kaum di negara ini boleh hidup rukun, melainkan masing-masing kaum akan saling tuntut menuntut hak di antara mereka.

Tiada satu pun pendekatan politik yang dibawa Anwar yang boleh dijadikan amalan yang boleh menyebabkan rakyat yang mempunyai pelbagai anutan kepercayaan akan menjadi saling bertoleransi, melainkan setiap penganut agama ini akan "saling meragui" di antara satu sama lain.

Politik "cara Anwar" boleh mendatangkan bahaya kepada amalan demokrasi di negara ini kerana sejak beliau tidak lagi bersama parti pemerintah, amalan dan etika berpolitik secara demokratik sebenar tidak lagi menjadi anutan parti-parti pembangkang. Parti pembangkang lebih cenderung untuk mengamalkan demokrasi "kebencian", demokrasi "ala-perang saudara" dan demokrasi "dendam kesumat".

Amalan demokrasi sudah tercemar teruk sejak "etika politik" di dalam budaya demokrasi tidak lagi menjadi pegangan pakatan pembangkang hasil dari pengaruh "politik luar tabie" Anwar yang berjaya mencengkam pemikiran kalangan pemimpin pembangkang.

Hari ini, politik luar tabie yang dibawa oleh Anwar sudah beransur memberikan implikasi tahap "merbahaya" kepada sistem budaya kehidupan rakyat Malaysia.

Politik Malaysia yang sentiasa terkawal, aman dan harmoni selama ini bukan tercipta dengan sendiri. Ia tercipta kerana selama ini negara Malaysia mengamalkan "demokrasi berpantang", iaitu demokrasi yang mengamalkan "diet-diet tertentu" bagi mengelakkan rukun hidup rakyat yang berbilang kaum dan agama rosak binasa dan terdedah kepada kekacauan kaum dan agama.

Pengamal demokrasi di negara ini dilarang sama sekali menyentuh perkara-perkara yang telah digazetkan sebagai perkara-perkara sensitif. Perkara sensitif yang dimaksudkan ialah soal-soal yang menyentuh sensitiviti agama dan keharmonian kaum.

Pengamal-pengamal politik dilarang keras mempergunakan isu kaum dan agama bagi tujuan politik bagi mengelak dan membendung kemungkinan berlakunya pergaduhan yang melibatkan kaum dan agama. 

"Cara nan pendekatan politik" Anwar telah merobah kelaziman demokrasi berpantang yang terbukti telah menyebabkan rakyat negara ini hidup harmoni di dalam toleransi.

Anwar mengapi-apikan setiap kaum supaya menuntut hak mereka.

Anwar mengapi-apikan semua rakyat marhaen bangkit menuntut hak mereka.

Anwar mengapikan supaya pengundi-pengundi jangan percaya SPR.

Anwar mengapi-apikan supaya rakyat jangan percaya hakim, walaupun  beliau banyak kali menang di mahkamah.

Anwar mengapikan supaya rakyat tuntut pendidikan percuma.

Anwar apikan rakyat supaya percaya bahawa pemimpin kerajaan rompak harta rakyat.

Anwar wujudkan pelbagai "dokumen palsu" sebagai bahan untuk wujudkan perasaan curiga rakyat kepada pemimpin agar rakyat percaya pemimpin kerajaan hidup rasuah dan bermewah-mewah.

Anwar cipta suasana tuntut menuntut hak dalam agama hingga puak kafir sendiri menuntut nama Allah yang menjadi milik mutlak penganut Islam dijadikan nama bersama semua agama.

Dalam majlis hindu Anwar menyanyi dan menari mengikut tarian dan nyanyian agama mereka.

Dalam majlis kristian Anwar accomodative dengan kepercayaan trinity hingga sanggup menjadi pelopor kepada gerakan pluralisma.

Dalam masyarakat perniagaan Anwar wujudkan sifat mecemburui kekayaan bangsa lain, terutama korporat melayu dengan melabel korporat berjaya ini kroni pemimpin. 

Kerja Anwar hanya menjadi penyimbah minyak dan api di dalam komuniti masyarakat.

Demokrasi Anwar adalah demokrasi perbalahan dan kebencian. Tidak mungkin amalan demokrasi Anwar ini mampu mengatasi outcome "demokrasi berpantang" tajaan Barisan Nasional.

1 comment:

  1. Lagi budaya politik Nuar Brahim,

    Politik mengheret rakyat berarak dijalan,
    Politik membenci polis,
    Politik menabur Fitnah sepanjang masa,
    Politik kekeluargaan, kaum kerabat dan kroni,
    Politik berwajah sesumpah, mlm lain, siang lain, subuh lain, tengah hari lain, tengah malam lain, kat Kl lain, kat Jakarta lain, kat Amerika lain wajahnya,
    Politik dia saja yang tau semuanya,
    Politik dia saja yang terbersih,
    Politik dia saja yang membela rakyat,
    Politik dia saja yang kenal tokoh2 luar negara,
    Politik pecah dan perintah,

    Dan banyak lagi politik dia yang membuatkan Karpal Singki meluat, yang membuatkan HJ Hadi loya, yang membuatkan LGE menyampah.

    Habis kau Nuar selepas PRU13 ni.

    ReplyDelete