Sunday, June 23, 2013

WEE KA SIONG: MELAYU HANYA LAYAK JADI TUKANG CUCI JAMBAN!!

Alhamdulillah. Blackhaprak505 sudah berlangsung dengan agak bangsat juga. Penguatkuasa DBKL kena belasah.

Yang menghairankan, puak-puak cina hilang entah ke mana. Penulis sudah banyak kali menulis berkaitan dengan budaya dan mentaliti kaum cina samada berdasarkan bukti sejarah mahupun dari segi "adabul muasyarat". (Cakap arab sikit la. Susah sikit puak ni nak faham).

Apa yang pasti, kaum yang "pelet" berbahasa kebangsaan ini hanya menjadikan politik dan parti-parti politik DAP, MCA dan Gerakan sebagai alat atau bahan keperluan semata-mata.

Bagi kaum pelet bahasa kebangsaan ini, politik hanyalah sebahagian dari keperluan untuk survival hidup. Parti politik seperti DAP, MCA dan Gerakan pula, bagi mereka hanyalah ibarat tandas awam yang hanya akan digunakan bila mahu "melepas". 

Jika mereka mahu "melepas" ketika berada di Jalan TAR, mereka akan gunakan tandas DBKL. Jika ketika mahu "melepas" itu dia berada di KLCC, maka tandas KLCC yang mereka akan gunakan.

Itu persepsi kaum "pelet" bahasa kebangsaan ini terhadap politik dan parti politik mereka. Pada mereka politik dan parti politik hanya bertaraf "neccessity" bukan "means" atau matlamat/maksud sebenar.

Jika sumber rujukan utama umat Islam, adalah Al Quran dan hadis, sumber rujukan utama mereka di negara ini adalah NGO chauvinis dan Chinese guilders. Bukan DAP, bukan MCA dan bukan Gerakan!

Sewaktu kaum pelet ini "tiada dusun durian", mereka akan bertindak menjadi "peraih durian". Mereka akan membeli durian orang melayu di kampong-kampong tetapi dengan cara mengawal harga pasaran durian melalui gabungan cartel peraih durian mereka.

Bila mereka sudah ada dusun durian sendiri, durian kampong melayu mereka akan beli juga, tapi mereka akan beli pada harga runtuh dengan cara membiarkan lambakan durian ini berlaku tanpa permintaan berminggu-minggu sehingga memaksa pemilik durian kampong melayu ini samada menjual mengikut harga pembeli atau terpaksa membuat tempoyak.

Di sini kita boleh lihat perbezaan ketara di antara maksud pemilik dusun durian melayu dengan maksud peraih durian cina.

Pemilik dusun melayu menjadikan dusun mereka sebagai sumber utama rezeki keluarga mereka, manakala peraih cina menjadikan dusun durian ini, samada dusun mereka atau dusun melayu sebagai alat untuk membolehkan peraih cina mendapat keuntungan maksima dengan pelbagai cara.

Jika mereka tiada dusun, mereka akan kawal harga pada harga tertentu. Jika mereka sudah ada dusun sendiri mereka akan tekan harga durian kampong melayu dengan "stok penimbal" dari dusun mereka sendiri, diatas maksud untuk mematikan persaingan dan pada masa yang sama untuk mengawal secara cartel pasaran durian di negara ini, walaupun 60@70% pemilik dusun durian ini adalah kalangan orang melayu.

Siapa pemilik negara ini bukan persoalan bagi "kaum pelet" kerana mereka sedar mereka tidak mungkin mampu menguasai politik dan kuasa pemerintahan di negara ini. Ini realiti yang memang mereka sedari dari awal, baik oleh DAP, MCA mahupun Gerakan.

Matlamat utama mereka bukan mahu menjadi  "pemilik kuasa" pemerintahan. Mereka hanya mahu memastikan kuasa pemerintahan yang dipegang oleh orang melayu di negara ini tidak mengancam kedudukan dan kepentingan mereka atau dalam bahasa lain, mereka hanya mahu memastikan kuasa dominasi pemerintahan melayu itu sentiasa berada diparas yang tidak boleh mengganggu-gugat segala kepentingan dan agenda chauvinis mereka.

Sebarang surplus atau lebihan "kuasa" yang diperolehi hanyalah bonus tambahan bagi mereka. Mereka tidak akan menolak jika ada ruang untuk masuk daun.

Apa yang telah mereka perolehi sejak PRU12 adalah merupakan bonus tambahan "kuasa tawar-menawar" bagi mereka. Mereka tidak mungkin berkuasa penuh untuk menjadi pemerintah alternatif di negara ini.

"Bonus kuasa tambahan" tertinggi yang boleh diperolehi kaum ini adalah keputusan PRU13 yang lalu. Tidak mungkin lagi kaum cina boleh mendapat "bonus tambahan kuasa" melebihi dari apa yang telah diperolehi pada PRU13 yang lalu. 

Dengan undi terkumpul kaum cina sebanyak 97% yang dicurahkan kepada PR pada PRU13 yang lalu, DAP hanya mampu mencapai kemenangan di 38 kawasan parlimen. Jika dicampur wakil cina dalam PKR,  MCA dan Gerakan pun, mereka hanya mampu menguasai tidak lebih dari 55 kerusi parlimen. Bermakna, jika diandaikan 100% undi cina diberi kepada PR, kaum cina tidak mungkin akan berupaya menguasai kuasa pemerintahan di negara ini.

Kaum cina ini bijak. Bagi mereka, adalah suatu kerja sia-sia jika kaum cina mahu menjadikan kuasa politik dan gerakan parti politik "sebagai matlamat@maksud utama" mereka. Daripada mahu bersaing dengan melayu membuka dusun durian yang mereka sedari memiliki lebih banyak tanah, lebih baik bagi mereka mencari jalan bagaimana mereka boleh menguasai pasaran dan menentukan harga durian.

Tidak sepertimana orang melayu. Orang melayu memang tiada pilihan melainkan terpaksa menjadikan perjuangan dan mempertahankan kuasa politik sebagai matlamat@maksud utama mereka kerana negara ini memang menjadi hak milik melayu/bumiputera. Apatah lagi melayu/bumiputera menguasai hampir 70% kependudukan negara ini.

Oleh itu, para pemimpin melayu dan orang melayu harus melihat dari perspekstif ini. Jika kita boleh melihat dari perspektif begini dalam membaca suasana politik negara, maka kita boleh lihat dengan jelas bagaimana "permainan dan manipulasi" kaum cina menjadikan kuasa politik hanyalah sebagai alat untuk mewujudkan "kuasa tawar-menawar". 

Hakikatnya, mereka mahu gunakan semua keadaan dan senario untuk mencapai matlamat utama mereka, iaitu untuk memastikan walau siapa dan parti melayu mana sekalipun yang menjadi pemerintah, kedudukan kaum mereka tidak akan terancam dan kedaulatan chauvinis dan kiasu cina akan terus terbela.

Jika matlamat ini boleh tercapai melalui BN, merek akan berbondong-bondong mengundi MCA dan Gerakan. Jika mereka merasakan matlamat mereka boleh tercapai melalui "bonus kuasa tambahan" melalui PR, maka mereka akan berbondong-bondong mengundi DAP dan PR.

Dalam banyak-banyak orang, yang paling bodoh adalah orang melayu, terutamanya para pemimpinnya! 

Orang cina jadikan pentas politik hanya umpama jamban. Orang cina jadikan jamban hanya sebagai tempat untuk "melepas qada hajat" mereka, tapi orang melayu menjadikan jamban "segala-galanya". Bila Anwar dan PAS pertikai jamban UMNO tak relevan dan tak islamik sebab masih pakai "jamban cangkung", UMNO pulak melatah dan berlumba-lumba buat "jamban duduk", "jamban berdiri" dan "jamban bergerak".

Akhirnya, semua "kerja buat" politik pemimpin melayu ini hanya memudahkan kaum cina untuk terberak dan meninggalkan berak sesuka hati! Pam berak pun tak mau. Melayulah jadi tukang pam berak cina.

1 comment:

  1. Salam,

    Bravo! Kupasan sebegini yg dinanti-nantikan! Pembesar Melayu baik dalam kalangan UMNO, PAS apatah lagi PKR hanya MABUK KUASA dan SYOK GILERR (pinjam sikit bahasa slanga budak muda sekarang) dengan jawatan dan glamour.

    Sepatutnya POLITIK digunakan untuk MEMPERKASAKAN BANGSA. LONJAKKAN EKONOMI BANGSA, MARTABATKAN BAHASA DAN SEKOLAH KEBANGSAAN dan JUNJUNG DAN MANTAPKAN PENGHAYATAN PERLEMBAGAAN DAN RUKUN NEGARA.

    Ini tidak. Masing-masing SEBOK berwacana TARAF LONGKANG seperti asyik mahsyuk bicara tentang Islam Hadhari, 1Malaysia dan 'angkat jari telunjuk'.

    Landasan negara adalah PERLEMBAGAAN. Itu yg semestinya dihormati, dilaksanakan tanpa berbelah bahagi. Memupuk perpaduan dan kerukunan telah dinobatkan pada RUKUN NEGARA. Tapi lihatlah bagaimana para pembesar sendiri MEMBAKULSAMPAHKAN PERLEMBAGAAN DAN RUKUN NEGARA.

    Soalan cepumas:

    Masih ingat lagi berapa banyak wang dibelanjakan untuk program Rakan Muda sedikit masa lalu. Kini tenggelam riwayatnya!

    ReplyDelete